23948sdkhjf

Självkörande drönare testade i bergrum

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Robotikgruppen vid Luleå tekniska universitet har lyckats med autonom drönarflygning i gruvliknande miljö.

Forskargrupper runt om i världen har framgångsrikt flugit autonoma drönare inomhus i labb, men få har kunskapen att flyga autonomt utomhus och i mörka och ostrukturerade bergrum eller gruvgångar. Robotikgruppen vid Luleå tekniska universitet har lyckats med autonom drönarflygning i gruvliknande miljö.

Läs också: Misstänkt drönare över Forsmark – igen

Autonoma drönare kan komma att användas inom många olika områden, till exempel för riskfyllda inspektioner i otillgängliga miljöer som idag utförs av människor. En autonom drönare kan till exempel skickas in i gruvor direkt efter sprängning eller ras, in i byggnader efter en jordbävning eller högt upp i vindkraftverk.

– Våra drönare flyger autonomt, det innebär att så fort drönaren lämnat marken finns det ingen pilot som styr den. Drönaren är programmerad att analysera sin omgivning och att fatta egna beslut, till exempel för att självständigt kunna undvika hinder, säger Christoforos Kanellakis, robotikforskare vid Luleå tekniska universitet.

Förutom säkerhetsaspekten kan självkörande drönare få betydelse genom att minska kostnader och troligen att säkerhets- eller underhållsarbete utförs snabbare än av människor. Dessutom är det sannolikt att drönarens analyser är mer precisa.

Fältförsöken med autonoma drönare som Luleå tekniska universitet gör, visar att robotikgruppens drönare, klarar den svåra uppgiften att navigera självständigt i bergrum eller i en gruva.

Läs också: Drönare levererar reservdelar till vindkraftverk

Lokaliseringen är ett delikat problem för drönaren att lösa, eftersom drönaren inte vet var den befinner sig i relation till omgivningen, vilket kräver mycket beräkningskraft och komplicerade styralgoritmer.

– Drönaren använder information från flera sensorer ombord för att lösa lokaliseringsproblemet. I vårt fältförsök beordras drönaren att gå framåt längs tunneln. Vi har utvecklat algoritmer, som korrekt ska kunna reglera drönarens riktning. Detta är en riktig utmaning som hela forskarsamhället inom robotik strävar efter att lösa, så även vårt team, säger Christoforos Kanellakis.

Arbetet med autonoma drönare vid Luleå tekniska universitet sker i nära samarbete med bland annat NASA. Robotikgruppen vid Luleå tekniska universitet deltog nyligen i NASA:s lag i den prestigefulla tävlingen Subterranean Challenge, där de kom på andra plats i världen. Forskningen inom flygrobotik med autonoma drönare är kopplad till Luleå tekniska universitetets center för tillämpad AI forskning; Applied AI Excellence Centre.

Text: LTU

Mer om: drönare | Ltu | robotik
Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Rätt underhåll på rätt maskiner i rätt tid"

1

Svetsare dog vid underhållsarbete i natt

Unik tjänst förhindrar spridningen av Coronaviruset

PTS skärper reglerna om driftsäkerhet

Svevia tecknar ramavtal för effektivare vägunderhåll

Varnar för cyberattacker som går genom brandväggen och in via bakdörren

Nyhetsbrev

Levererar Nordens största takbaserade solanläggning

Arkiv

Tecknar ramavtal på teknologi för prediktivt underhåll

Bullerprojektet blev även underhållsarbete

De digitaliserar Ahlstrom-Munksjös verksamhet

Ska söka läckor med molnlösning

Otät ventil stoppar kärnkraftsverket O3

Säkrar strömmen till Arlanda och Bromma flygplats

Regionala träffar med Säpo för ökad kunskap om cybersäkerhet

De ska underhålla Telenors och 3:s gemensamma 3G-nät

Dödsolyckor beror oftast på bristande säkerhet

Facken sågar minimilöner

Tillståndsbaserat underhåll även för elnätsägare

Rise samarbetar kring cybersäkerhet och AI med lastbilsbolag

SSAB anställer tusentals semestervikarier

Gruvbolag satsar på kriskommunikation

Byter ledningar – utan att gräva

Ny standard för reparation och renovering

Kryptering kan användas av cyberkriminella

De ska förbereda Karlstads nya resecentrum

Utbildas till jobb som ännu inte existerar

VA Tour Norge på fem orter i mars

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nu kan även mindre produkter vara intelligenta

Smarta lampor kan sprida ransomeware

Sveriges Byggindustrier byter namn till Byggföretagen

Så ytbehandlas nya Hisingsbron 

Så mycket kostade IT-attacken bolaget 

Obalans i underhållskontrakt

Tre blir ett Open Infra

Microsoft dataskyddsanpassas

Se alla Företagens egna nyheter

5 typer av biokompatibla smörjmedel - Nytt blogginlägg

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Kan jag använda ett gammalt lim?

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

KmK fördjupar sitt samarbete med Proceq

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

Sänd till en kollega

0.109