23948sdkhjf

Mycket att tänka på vid varmförzinkning

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Varmförzinkning av stål ger ett långvarigt korrosionsskydd. Men hur gör man som kund för att nå toppkvalitet på förzinkningen? Det vet Annikki Hirn.

Annikki Hirn är vd för branschorganisationen Nordic Galvanizers, som ägs av ett 40-tal medlemsföretag. Hon var en av föreläsarna på Ytskyddsdagarna.

Läs också: De räddar miljonvärden med kompositer

Varmförzinkning innebär att stål doppas i ett bad med smält zink, där den kemiska reaktionen skapar en legering. Tunnplåt på rulle förzinkas med ett tunt skikt – max 20 mikrometer – medan styckedoppning, av färdigtillverkade element, får skikt på 70-250 mikrometer. Det går att göra betydligt tjockare skikt, men de blir spröda.

- Varmförzinkning ger ett mycket långvarigt och underhållsfritt korrosionsskydd i de flesta miljöer. Det är det främsta incitamentet till att välja just det skyddet.

Ytskyddsmetoden har flera användningsområden. Störst segmentet är byggsektorn. Andra vanliga tillämpningar är vägräcken, järnvägens strömavtagare och annat inom infrastruktur, samt armeringsjärn och fästelement som spik, skruv och muttrar. Något som kommit brett under senare år är fasader.

- Varmförzinkning skyddar stålet på två sätt. I och med att konstruktionen doppas i zinkbadet kapslas stålet in och korroderar i svensk innerstadsmiljö bara 0,5-1 mikrometer per år och uppemot 4 mikrometer årligen i vissa kustmiljöer, enligt en färsk studie av RISE Kimab. Stålytan får också ett katodiskt skydd.

Läs också: En doldis på den globala marknaden

 

Kan dubbeldoppa

En intressant reflektion från Annikki Hirn var att zinkskiktet inte är tjockare än ett mänskligt hårstrå.

- Det är fascinerande att man kan få ett så bra korrosionsskydd med ett skikt som inte är tjockare än ett hårstrå, menade hon.

Läs också: Hydrofobiskt ytskydd med nanopartiklar

Riktigt stora konstruktionselement kan doppas i zinkbad – upp till 11,2 meter i Sverige, 15 meter i Norden och 20 meter i Europa. Längre enheter kan man dubbeldoppa, alltså sänka ner en ände i taget.

Det är en ganska snabb process. 2-7 minuter ligger metallen i badet. Ju större komponent desto längre tid måste den ligga i, för metallen sänker temperaturen i badet. Zinkbadet måste komma upp i 460 grader för att den kemiska reaktionen ska starta. 460 grader ger en blank yta. Förzinkar man i 560 grader blir ytan gråmatt i stället.

- Som beställare gäller det att välja rätt korrosionsskydd. Man börjar med att fastställa korrosionsmiljö. Det finns fem standardiserade korrosivitetsklasser, plus en för extrem miljö.

Sedan bestämmer man vilken livslängd man vill ha på skiktet. Då vet varmförzinkaren hur tjockt zinkskiktet behöver vara.

Läs också: Forskarframgång med betongreparation

 

Stålvalet är viktigt

Steg 3 är att välja rätt stål. Eftersom varmförzinkning är en kemisk process spelar stålets kemiska sammansättning stor roll för den tjocklek man får på zinkskiktet.

- Det som styr är kiselhalten och till viss del även fosforhalten. Undvik sandelinstål, med en kiselhalt på 0,03-0,14 procent, för det är ett väldigt reaktivt material. Förzinkningsprocessen går väldigt fort och man får ett väldigt tjockt skikt. Sådant stål ger en knottrig zinkyta. En kiselhalt på under 0,03 procent och över 0,14 procent ger däremot ett bra resultat. Så håll reda på kiselhalten.

Läs också: Nöjd efter ny mässa

Annikki Hirn avslutade med att ge en rad goda råd.

Det är väldigt viktigt med rätt håltagning i de element som ska sänkas ner i zinkbadet. Det behövs hål så att zinken kan rinna in, så att det blir tyngd i konstruktionen, för zink och stål väger ganska lika. Densiteten är ungefär densamma. Utan hål kan det bli så att konstruktionen flyter på ytan.

Det behövs också ett högt beläget hål så att luften kan tryckas ut. Finns det luft kvar i konstruktionen kan det bli explosioner i badet. Det är farligt för personalen.

- Man ska undvika spalter under 3 millimeter, för zinken är trögflytande att kommer inte in i trånga spalter. Termiskt skurna ytor måste bearbetas, för dels får man en härdning när man skär och dels förändrar man stålets kemiska sammansättning. Så den zonen måste bort.

Svetsfogarna ska vara porfria och slipade. Och det är bra om konstruktionen inte är för styv, för det måste finnas möjlighet att relaxera spänningar i materialet.

 

Egen certifiering

Andra råd:

  • Blästra ytan innan varmförzinkningen.
  • Ta bort alla fettrester av exempelvis smörjmedel och valsemulsion, allt fett efter klisterlappar och påskrifter med fet krita. Fett ger svarta fläckar på zinkytan.
  • Använd samma stål på en konstruktions olika delar annars kan zinkytan få olika nyanser.
  • En liten skada på en förzinkad yta läker av sig själv. Får man en lite större skada, borsta då området rent med stålborste och pensla sedan på en zinkrik färg. Är det en riktigt stor skada måste området sprutförzinkas.

- Använd en ”Approved Galvanizer” om ni ska varmförzinka byggprodukter som ska CE-märkas av konstruktionstillverkaren. Då vet ni att de kan sina standarder.

Approved Galvanizer är en frivillig certifiering framtagen av Nordic Galvanizers, Mekaniska Verkstädernas Riksförbund och certifieringsföretaget Nordcert.

Text och foto: Christer Åkerlundh

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar banbrytande sensorlager – upptäcker fel innan de finns 

SSAB fortsatt pressat – förlust i Europa 

Majoritet av industriarbetare använder inte skydd 

Vibrationer vid spårväxlar ska mätas för att skapa effektivare underhåll 

Airbus kopplar upp flygplanstoaletter

Standardiserade data ger bättre underhåll 

Nyhetsbrev

Volvo investerar i israelisk cybersäkerhet för fordon 

Arkiv

Uppdaterad: Evakuerade oljeplattform – chefen uttalar sig

Digitalisering bidrar till ökade risker i energisektorn 

Underhållsarbete på vattenledningar till Malmö 

Plus

500 miljoner liter i vattenförlust – om dagen

Atlas Copco slår förväntningarna

Atlas Copco servar chark med smart underhåll

Modern underhållsteknik hittar till vården 

Byter från trä till komposit – minskat underhåll 

Nytt AI-verktyg förebygger totalkollapser

ABB presenterar nytänkande ställverk – ”Revolutionerande” 

Svenska energibolag förbereder sig för digitalisering av vattenkraft

Efter omfattande omstrukturering och varsel – nu rekryterar de 

Lanserar nya metoder för skydd 

Schneider Electric gör industrin smartare – minskade driftstopp med 44 procent

Utvecklar digital övervakning av boggier

Underhållsuppdrag för E.on 

Han blir ny ekonomichef på Coor 

Kritiserar underhåll av VA-nät 

Oaktsamhet eller bristande underhåll – förundersökning inledd  

Ännu mer underhållsnytt – UochD utökar nyhetsbrev

Presenterar ny forskning om relining

Nya kurser för att minska kemiska arbetsmiljörisker

Underhållsdepå försenar spårväg

Förlorade finger vid underhåll

ebm-papst del i unikt verktyg

Världens första AI-drivna mjukvara för markradar

Förvärvar AI-bolag för att förutse underhåll

Elbrist kan skada klimatvänlig storsatsning

Google satsar på förnybar energi – i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Avancerad mätteknik tar plats på Elmia Subcontractor

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Proceq har lanserat ett revolutionerande teknikgenombrott för portabel ultraljudsinspektion

Anmäl dig till CERTEX nyhetsbrev

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 september

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

RS Components lanserar en värmekamera i fickformat från Fluke

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Bra att veta om Gejdolja - Mobil Vactra No. 2 - Ny film - smörjmedelsexpert...

Sänd till en kollega

0.16