23948sdkhjf

Organisationen är A och O

Denna artikel har lite mer inriktning mot större företag, men om du nu arbetar i ett mindre företag så har frågan om organisation stor vikt.

En fråga som ofta kommer upp är hur underhållet skall vara organiserat.

Läs också: Den strukturella underhållsskulden

Ett ämne som på våra ledningskurser väcker stort intresse och som vi lägger ner en hel del tid på. Den vanligaste frågan är om underhållet skall vara centraliserat i en gemensam underhållsavdelning eller om den skall vara decentraliserad och utflyttad på produktionsavdelningarna.

På denna fråga svarar jag ”det beror på”. Vad vill man uppnå med hjälp av underhållet och hur vill man på företaget att underhållet skall verka? Historiskt sett så har vi haft centralt underhåll med stora underhållsavdelningar som verkat över hela företaget.

I sanningens namn har dessa ofta varit tämligen ineffektiva. Detta har berott på att de ofta har hamnat långt ifrån ”produktionspulsen” och levt sitt eget liv.

Inte sällan har en ”egen” (med betoning på ”egen”) kultur skapats under åren.

Läs också: Julnötter

Ofta har man på dessa gamla avdelningar kvar synsätt som idag är helt förlegade, till exempel att förebyggande underhåll är ostimulerande eller att operatörer är roten till det mesta av ”eländet” som uppstår ”där ute”.

Långa avstånd mellan produktion och underhåll mentalt och fysiskt leder till sämre effektivitet och ofta en känsla i produktionen av att vara lämnade med sina egna problem. Det man inte sällan ”skjuter in sig på” från produktionsledningens håll är ”långa väntetider” och ”brist på information”.

Ur denna jordmån gror och startar diskussionen om att decentralisera, sprida ut underhållet på produktionsavdelningarna. Sagt och gjort underhållet delas upp och sätts ut i produktionen. Görs detta genomtänkt kan det bli bra. Görs det ur en känsla av ”produktionschefspanik” så är risken för misslyckande stor.

Den decentraliserade organisationen innebär att varje produktionsavdelning skall ”ha sitt eget underhåll”. Vanligt är att det decentraliserade underhållet leds av produktionschefen som har en eller flera underställda underhållsledare för den taktisk/operativa ledningen. Lokalt på avdelningarna kan det ofta, i alla fall initialt, bli bra. En närhet mellan produktions- och underhållspersonal skapas, det är enklare att diskutera frågor som samverkan, operatörsunderhåll och förbättringar.

Läs också: Till vilken nytta?

Då är väl allt frid och fröjd?

Kan vara, men inte sällan kommer det smolk i bägaren efter en tid. Utvecklingen av det mer strategiska ”underhållstänket” avstannar, den decentraliserade avdelningen arbetar med dagens problem på kort horisont. Det blir svag eller ingen gemensam utveckling av arbetssätt, teknik eller processer inom underhåll. Styrningen på de olika decentraliserade delarna kan skilja mycket, likaså idéerna om hur man skall arbeta. Risken för suboptimering av kompetens och resurser ökar.

Användandet av resurser kan bli mycket ineffektiv om man bygger upp egna skiftsystem och beredskapskedjor. En relativt stor del av underhållspersonalen kan komma att arbeta skift vilket hämmar effektivt resursutnyttjande. Systematiken och arbetssättet kan utvecklas åt olika håll. Jag har sett exempel på företag där man på samma fabriksområde investerar pengar och tid i olika underhållssystem med allt detta innebär.

Finns det då inget annat sätt att läsa detta bekymmer? Jo givetvis så kan en kombination av dessa båda organisationer skapas.

Läs också: Organisationens innehåll

Själv är jag en varm tillskyndare av att ha centralt styrda underhållsavdelningar som arbetar decentraliserat. De resurser som man kan dela, tillhandahålles av den centrala delen, exempelvis olika teknikspecialister. Vidare skall den centrala delen ansvara för underhållsutveckling, det vill säga utveckling av systematik, processer och teknik inom underhållsområdet.

I de lokala underhållsavdelningarna, som ”bor” i (men inte tillhör) produktionen, så sker det dagliga arbetet där underhåll operativt samverkar med produktionen. Finns behov av skiftgående underhållspersonal för att ta hand om akut underhåll på nätter eller helger så är det mycket mer resurseffektivt att ha dessa centralt än lokalt. Kompetens för en sådan lösning måste då byggas.

Resurser för planering och beredning kan finnas både centralt, där man arbetar med långsiktig planering, och lokalt där man arbetar med ”daglig planering”. Underhållsingenjörer kan finnas både lokalt och centralt och arbeta med olika typer av frågor.

Min erfarenhet av de företag som gjort denna resa är att detta kan landa riktigt bra. I nästa nummer kommer jag att skriva lite om de roller som finns i underhålls- och produktionsorganisationen, som har bäring på underhåll och driftsäkerhet. Till dess ha en bra sommar.

Per Möller

Mer om: Per Möller
Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Åtal – av stor betydelse för Sveriges säkerhet

Underhåll räddar dammarna

Skydd mot driftstopp

Tre blir ett Open Infra

Nyförvärv hos Instalco

Vattenfall anlägger en av Sveriges största solcellsparker

Nyhetsbrev

1

Handelskammaren – underhåll räcker inte

Arkiv

Microsoft dataskyddsanpassas

Midroc Electro förvärvar CraneX

Vattenfall bygger, driftar och underhåller batterilager

Ny tjänst för affärsutvecklare från infrastruktursektorn

Misstänkt drönare över Forsmark – igen

Tysk tågsatsning på 900 miljarder

Stororder utan buller och brak

Romantika åker först på schemalagt underhåll

Driftsäkrar datacentret

Drönare levererar reservdelar till vindkraftverk

Gripenmotorer ska underhållas i Sverige

Effektivare underhåll med uppkopplade fastigheter

Ställningsföretag sparkas för bristande säkerhet

Yrkesutbildning för järnvägstekniker

Två ettåriga yrkeshögskoleutbildningar inom järnvägsteknik har premiär på Nässjöakademien i höst – kvalificerad signaltekniker och kvalificerad kontaktledningstekniker.

Robotar sköter underhållet

Cyberattack på SVT – hör deras egen historia

Det lönar sig att arbeta

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Förlorade fingrarna vid driftstopp

Plus

Krönika: Världen väntar på dig

Fördubbling av yrkesutbildningar 

Vattenläckan i Bromma hade naturliga orsaker

Regional samordning av säkerhets­analyser

Sida satsar på IT-säkerhet

Jonerna besegrar dammet

Göteborg släpper öppna geodata

Underhåll blev 2 miljoner dyrare reparation

1,3 miljarder till forskning i AI

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

ALMI ger Nodd verifieringsmedel för visuella mötesverktyg

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Nodd & PreemRaff om visualisering på Underhållsmässan

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

Sänd till en kollega

0.109