23948sdkhjf

Förrådslyftet: Så startar du

Första steget i att få full kontroll på förrådet är att göra en förråds- och reservdelsanalys.

Den skall vara inriktad på organisatoriska-, driftsäkerhetsmässiga och ekonomiska faktorer i förrådet och visa på hur förrådet fungerar idag och vilken potential det finns i att få ordning på förrådet och reservdelshållningen.

Läs också: Den strukturella underhållsskulden

Den ekonomiska potentialen som kan påvisas består ofta av förvaltningskostnader, kapitalrelaterade kostnader och driftsäkerhetsrelaterade kostnader. Förrådsanalysen omsätts därefter i en plan för hur förrådsverksamheten skall bringas i ordning.

Planen ser olika ut beroende på ”var resan startar”. En tämligen välordnad verksamhet kommer att ha en plan som är inriktad på att optimera reservdelsstyrning och ekonomi. I en oordnad förrådsverksamhet få man börja med det grundläggande, fysiska.

I ett företag som inte alls har lagt fokus på förråd och reservdelsstyrning kan det råda oordning både fysiskt och i systematiken. Här får man börja med att skapa den grundläggande ordningen för verksamheten. Det mest basala är lokaler och utrustning, men för att kunna dimensionera detta rätt måste en första genomgång och utrensning göras.

Inte sällan är förrådet fullt av skrot, Det kan vara begagnad utrustning, delar till maskiner som skrotats och allehanda ”bra att ha grejer”. Allt detta kastas, trots att det kommer att ”gnylas” och protesteras. Vidare kan det bli uppenbart att förrådet innehåller en (stor) mängd artiklar som kan förrådshållas av leverantörer.

Läs också: Julnötter

Därefter kan lokalbehovet dimensioneras och lösas. När en eller flera ändamålsenliga lokaler finns så skall dessa inredas med utrustning för att kunna förvara de grejer som skall finnas i förrådet. Ofta finns hyllor och pallställ så det är bara att ställa dessa i ordning.Om det råder platsbrist så kanske man måste investera i smarta, men dyra, lösningar som paternosterverk för de mindre artiklarna. När förrådet inreds skall man inte bara tänka förvaring utan också godsmottagning, utlämning, inventering och artikelvård. Jo, reservdelar kan också kräva underhåll.

Sedan är det dags att organisera upp material och reservdelar fysiskt, hur detta sker beror på hur stort förrådet är och vilket nivå på systemstöd som finns. I ett stort bemannat förråd, där allt är registrerat, kan artiklarna läggas frekvensstyrt, det vill säga det som rör sig oftast ligger närmast ”luckan”. Om det är ett mindre förråd kan man dela upp förrådet i en generisk del, där förbrukningsmaterial och standardartiklar ligger, och en del där maskinspecifika delar ligger.

Alla artiklar skall förvaras separat (utom reservdelssatser) i ett fack, eller en låda.

Artikeln skall kunna identifieras med etikett eller streckkod, antingen på artikeln eller på lastbäraren. Om det finns artiklar som inte är registrerade i underhållssystemet så görs detta i samband med upplägget.

Läs också: Reservdelslån effektiviserar SCA:s reparationer

Om vi skall driva effektiv förrådsverksamhet så måste vi se till att personalen som arbetar med dessa frågor har rätt kompetens. Vidare måste vi ta fram de arbetsprocesser som skall användas i förrådet. Det finns ett 15-tal förrådsprocesser som skall implanteras för att vi skall har ett enhetligt och bra arbetssätt i förrådet.

När allt detta är gjort och vi har fysiska förutsättningar att börja förfina så kan vi ge oss in i förråds- och reservdelsstyrningen. Målet är att ha rätt artikel i rätt mängd och köpa denna vid rätt tillfälle till rätt pris och i rätt omfattning. Har vi inte gjort det tidigare så kan det vara dags att klassa artiklarna.

Klassningen kan ske dels i vilken typ av artikel det är: förbrukningsmaterial, förbrukningsreservdel och försäkringsreservdel. Vidare kan vi klassa artiklarna i varugrupper eller artikelgrupper. Fördelen med detta är att man får lättare att hålla isär artiklar och inte lägger upp dubbletter så lätt. Här brukar vi alltid hamna i frågor kring nomenklatur. Dessa diskussioner undviker man om man har ett system för klassificering till exempel SSG eller e-cl@sse.

För att få koll på artiklarnas rörelsemönster så tar vi ut en rapport över rörelsemönstret hos alla artiklar. Det vi initialt är intresserade av är artiklar som inte rört sig alls. De artiklar som inte rör sig skall vara försäkringsreservdelar till kritiska maskiner med långa ledtider vid anskaffning. En reservdel behöver inte finnas närmare maskeringen än detekteringstiden för fel plus demonteringstiden.

Läs också: Till vilken nytta?

När vi gjort detta kan vi vända på kuttingen och titta på anläggningen. Har vi reservdelar till de mest kritiska maskinerna? Nästa steg är att gå igenom förrådet artikel för artikel och basera genomgången på volymvärdet (pris x saldo), här tittar vi på inköpsmönster, inköpskvantitet, beställningspunkter, med mera.

När vi har gjort denna genomgång kommer vi att ha ett förråd med lägre och sjunkande förrådsvärde och större driftsäkerhetsfokus än tidigare. Ett antal nyckeltal kan implementeras för att följa utvecklingen och för att åskådliggöra hur förrådet stöttar driftsäkerhetsverksamheten.

Stort eller litet förråd - här finns ofta ”pengar att tjäna”.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Delar av Domkyrkan i Lund kräver akut underhåll

Anmälan öppen - underhåll Färöarna

Plus

Brist på smart mätteknik i ledningsnäten

Underhåll fick råstålsproduktionen att minska

Järnvägen tunnlas in och frigör mark

eMaintenance365 blir Predge

Nyhetsbrev

Debatt: Dags att prioritera Skåne och våra pendlare

Arkiv
Plus

Katodiskt zinkskydd det nya svarta

Nytt underhållssystem för Västtrafik

Mötande trafik i Øresundsbrons tunnel

Metaller som känner – inte bara döda ting

Luftövervakningsradar mot terrorn

Standard för informationssäkerhet och dataskydd, GDPR

Nytt system ska stoppa oplanerade stopp

Tågtrafiken ökar lavinartat

Bröderna prisades för underhållsuppfinning

Karlsnäsledningen räddade sommaren – men Kallingeborna drack förgiftat vatten i åratal

Rullningslagerkatalog på svenska

Så ska det bli enklare att starta företag

Flytande gas i Norrland

Stor brist på tågreparatörer

Ståthögas vd nominerad till årets entreprenör

Dolda kameran på LKAB

Fossilfritt stål kommer ut på marknaden

Kopplar aldrig ner

Samlad erfarenhet från tunnelsystemet

Årets Eldsjäl 2019

Varnar för att industrin kan halka efter

Lämnar över ansvaret för hela IT-verksamheten

Fångar avtal på 30 miljoner

Bättre järnvägsunderhåll spås genom ägarbyte

Nordisk nätplanering för att nå klimatmålen

Lyfter underhåll till en ny nivå

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Viktig kulvert vittrar

Gör ny men anrik arena driftsäker 

Se alla Företagens egna nyheter

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produ...

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Sänd till en kollega

0.143