23948sdkhjf

50 döda efter tågolycka i Grekland: "Varnat i flera års tid om dåligt underhåll"

Två tåg frontalkrockade utanför Aten och 57 människor har bekräftats omkommit. Det bristande underhållet tros vara en av orsakerna till att olyckan skedde.

350 personer befann sig på passagerartåget när det av okänd anledning kom in på samma spår som ett godståg och frontalkrockade. En vagn spårade ur och tre vagnar började brinna. Flertal av passagerarna var unga studenter på väg hem från ett långhelgsfirande.

57 personer har hittills bekräftats döda varav 130 personer blev skadade i samband med olyckan.

Stationschefen som arbetade ombord på tåget har gripits och är misstänkt för vållande till annans död efter tågolyckan och kan få livstids fängelse om han döms, det rapportera flera medier.

— Men vi får inte fokusera på ett träd när det finns en skog bakom det, säger Stefanos Pantzartzidis, stinsens advokat, till TT.

Stinsen som greps efter tågkollisionen i Grekland har medgett sitt misstag och ett delansvar för olyckan, något den grekiska regeringen snabbt har tagit fasta på. Men det finns även andra faktorer som också spelat in, enligt stinsens advokat.

Grekiska tillsynsmyndigheten för järnvägen har länge varnat för det dåliga underhållet och personalbristen, senast i januari. Järnvägsförbundets medlemmar bedömer att säkerhetssystemet inte fungera korrekt och  tågfacket säger att säkerhetsbristerna på järnvägslinjen Aten-Thessaloniki varit kända i flera år. I ett öppet brev förra månaden sa tågpersonal att spårsäkerhetssystemen var ofullständiga och illa underhållna.

En säkerhetsövervakare hade sagt upp sig förra året och varnade för att renoveringar av infrastruktur som pågått sedan 2016 varit ofullständiga och att tåghastigheter på upp till 200 kilometer i timmen inte är säkert.

Regeringen har medgett att det råder bristande underhåll på järnvägssystemet. Bland annat har installationen av säkerhetsanordningar på rutten där olyckan ägde rum försenats.

Lokförarförbundets ordförande, Kostas Genidounias, uppger att fackförbundet snart ska släppa bevis på säkerhetsbristerna.

— Det finns många dokument som vi kommer att offentliggöra, säger han och tillägger att eftersom elektroniska säkerhetssystem inte har varit i drift sedan år 2000, sköttes tågkontrollen fortfarande "manuellt".

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093