23948sdkhjf

Volvo Cars blir delägare i snabbutvecklare

Mjukvaran behövs anpassas till sista lanseringsdagen för att bilen inte ska kännas gammal, menar Remotivelabs och öka livslängden på bilen. Remotivelabs snabbar upp utvecklingen av mjukvara till fordon.

Fordonsindustrin genomgår just nu en av sina största förändringar på lång tid. Allt från elbilar till uppkopplade fordon, men även utvecklingen av helt självkörande bilar som nu finns runt hörnet. Bilarnas mjukvara blir därför allt viktigare. Dagens fordon är alltmer beroende av avancerad mjukvara och elektroniken utgör kärnan i bilen. Men traditionella fordonstillverkare sitter till stor del fast i gamla hårdvarubaserade processer och system som förhindrar en effektiv produktutveckling. För att komma åt den typ av kompetens har Volvo Cars investerat i Malmöbolaget och mjukvaruföretaget Remotivelabs.

Vi investerar i techbolag som är aktiva inom Volvo Cars strategiska fokusområden och som kan accelerera vår transformation, säger Patrik Bengtsson, ansvarig för utvecklingen av mjukvaruplattformar inom Volvo Cars, till Dagens Industri.

Mer specifikt handlar det i Remotivelabs fall om den snabba omställningen till alltmer mjukvara i bilarna, när de ska vara ständigt uppkopplade och på sikt självkörande. De har därför utvecklat en lösning som gör det möjligt för mjukvaruutvecklare att snabbt få tillgång till data från olika delar av bilens system. Verktyget öppnar också för utvecklare som inte har bakgrund i fordonsindustrin att kunna delta i arbetet.

Lösningen gör det även möjligt för programmerare hos biltillverkarna och underleverantörerna att arbeta tillsammans med utvecklingen av nya funktioner som ökar driftsäkerheten, som behöver kunna kommunicera med varandra. Målet är att snabba på processen av utvecklingen av nya bilmodeller samtidigt som det öppnar för löpande anpassningar av mjukvaran.

Mjukvara blir aldrig färdig. Det ska inte kännas som att bilen är gammal efter fem år, säger Remotivelabs vd Per Sigurdson, till Dagens Industri.

Men det finns utmaningar. Utvecklingscyklerna för en ny bilmodell idag sträcker sig över flera års tid. Bilindustrin är experter på att planera tillverkningsprocessen av plåt och andra delar av hårdvaran i bilen, men mjukvaran kan inte beslutas och låsas så långt i förväg. Tvärtemot måste den kunna anpassa fram till sista lanseringsdagen, menar Per Sigurdson.

Idén till Remotivelabs föddes när grundaren Aleksandar Filipov arbetade på just Volvo Cars mjukvarucenter i Lund.

Det finns mycket inlåsningar i fordonsbranschen. Men fordonsföretagen håller på att bli mjukvaruföretag och det är deras största utmaning. Då måste de bjuda in andra bolag, säger han.

Hittills har Volvo Cars Tech Fund gjort 18 investeringar i bolag. Exakt hur mycket fonden går in med i Remotivelabs är inte känt. Däremot berättar Almi Invest att deras andel av investeringen utgör 2,9 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Cyberattacker sätter käppar i hjulet på vägen mot digitalisering
Vissa system åter i drift efter it-attack
Vad för cyberutmaningar kommer vi möta 2023?
Stålbolaget vill bygga egen vindkraft
Försvarsmakten webbplats drabbad av attack
Starkströmsföreskrifterna har moderniserats
Andra Nordiska Medier
Metal Supply SE
Verkstäderna
Process Nordic

Sänd till en kollega

0.109