23948sdkhjf

Brist på specialiserade mättekniker

Inom svensk industri råder det brist på arbetskraft med specifika kvalifikationer. På Siemens Energy har man insett att det är extremt svårt att hitta specialiserad mättekniker till fabriken i Finspång.

– En fullt utbildad mättekniker som ska arbeta med våra ZEISS-mätmaskiner och Calypso-mätprogrammet är det nästan omöjligt att få tag i, säger Jörgen Holm, specialist på mätteknik på Siemens Energy.

Siemens Energy har tagit hjälp av Zeizz i många år när det gäller mätningsuppdrag. Nu har samarbetet utvecklats. 

– ZEISS har avsatt en person som arbetar för oss, och för Siemens Energy är han precis som en anställd. Men ZEISS har också andra som hjälper oss. Om de får ett uppdrag, löser de det på ett mycket professionellt sätt och ofta väldigt snabbt. Jag är nöjd och glad över att vi har kunnat anlita ZEISS, och behovet kommer att öka. Dels får vi nya produkter, dels är våra produkter under ständig utveckling, säger Jörgen Holm.

Idag har Siemens Energy fyra Olika ZEISS-mätmaskiner på fabriken i Finspång. 

– För några veckor sedan höll vi en Calypso Basic-kurs. Och i samarbete med ZEISS har vi planerat en mer teoretisk utbildning där vi nu börjar med steg 1 av 4. Det är en omfattande utbildning i vad mätteknik är och hur mätmaskiner fungerar. Kursdeltagarna får också lära sig om kvalitetsarbete kopplat till mätmaskiner, säger Jörgen Holm.

Fabriken i Finspång producerar främst gasturbiner för kraftgenering och drivning av kompressorer och pumpar. Siemens Energy gör ett enormt hållbarhetsarbete. Ambitionen är en omvandling från gasturbiner baserade på fossila bränslen till turbiner baserade på vätgas, biogas eller andra former av förnybar energi.

Siemens Energy producerar främst gasturbiner för kraftgenerering och drivning av kompressorer och pumpar. Koncernen har inlett en stor grön omställningsprocess, där målet är en omvandling från gasturbiner baserade på fossila bränslen till turbiner baserade på vätgas, biogas eller andra former av förnybar energi.

– Det bästa vore att köra med 100 procent vätgas, vilket också är målet säger Jörgen Holm.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094