23948sdkhjf

Därför satsas det på järnvägsunderhåll

Storskogens nya satsning är på järnvägsunderhåll och spårarbeten. Nyligen har de förvärvat samtliga aktier i Nya Olsson Spårservice, även kallat Nossab, via dotterbolaget Heab Entreprenad. U&D har pratat med Thomas Pilo, Investment Director på Storskogen och ordförande i både Heab och Nossab.

Nossab är verksamma inom just spårarbeten och järnvägsunderhåll. Bolagets huvudkontor ligger i Ödeshög och har 22 anställda.

- Nossab är erkänt duktiga på bland annat spårsvetsning, och personalen har en lång erfarenhet järnvägsunderhåll, vilket leder till att man också anlitas för att besiktiga järnvägen.  En annan tjänst Nossab utför så här års är snöröjning på järnvägen, förklarar Thomas Pilo för U&D.

Jari Olsson grundade bolaget år 2015. Han kommer att fortsätta leda och driva bolaget.

- Vi är ett företag med lång erfarenhet som verkar för bra och säkra järnvägar, tillsammans med Heab och Storskogen får vi helt rätt förutsättningar för att fortsätta göra det vi är bäst på. Att bibehålla identitet och företagskultur ser jag också som positivt, säger Jari Olsson, vd på Nossab i en kommentar.

-  Bolaget kommer drivas vidare som ett eget bolag precis som tidigare, men som dotterbolag till Heab. Grundare och nuvarande VD Jari Olsson kommer vara kvar som vd, förklarar Thomas för U&D.

Heabs erbjudande inom svetsning och underhåll kompletteras med förvärvet av Nossab. 

- Bolagens tjänster överlappar inte varandra utan snarare kompletterar varandra. Detta innebär att man tillsammans kan ta större projekt och dela resurser istället för att hyra in externt. Det finns också synergier inom underhåll av maskinflottan och en minskad sårbarhet för säsongsvariationer, säger Thomas till U&D. 

Heabs vd Carl-Åke Harrysson menar att det finns tydliga möjligheter för synergier på både kostnads- och intäktssidan. 

I en kommentar säger han: 

- Vi är imponerade över verksamheten som Jari byggt upp och ser fram emot att arbeta tillsammans.

Bolaget kommer att ingå i Storskogens affärsområde Tjänster inom vertikalen Entreprenad och Infrastruktur.

Vad tror ni om marknaden för spårunderhåll?
- Trots stora satsningar de senaste åren, finns det fortfarande en underhållsskuld på den svenska järnvägen. Det kommer investeras mycket inom spårunderhåll framöver både i upprustning av befintlig järnväg och nybyggnation. Järnväg är ett miljövänligt transportalternativ, vilket gör att både person- och godstrafiken förväntas öka. Det leder i sin tur till ökat slitage på järnvägen och ökat behov av löpande underhåll, avslutar Thomas samtalet med U&D.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.219