23948sdkhjf

Drift- och underhållsavtal för 4 miljarder

Fyra miljarder är drift- och underhållsavtalet värt. För det ska MTR Jota köra Mälartågs trafik och underhålla både fordon och depå i åtta år.

Det nya Mälartågsavtalet omfattar trafik på fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen, från Linköping i söder till Gävle i norr, Stockholm i öster och Örebro i väster.

Från trafikstarten i december 2021 inkluderas även Upptåget i Mälartågs trafiksystem.

Det nya trafikavtalet omfattar, förutom tågtrafiken, ansvar för drift och underhåll av fordonen och depån i Eskilstuna, samtidigt som ännu fler nya moderna tåg successivt sätts i trafik och avgångarna blir fler på flera linjer.

– Fokus har varit att skapa ett avtal som ger hög kvalitet, punktlig trafik, välskötta tåg och en väl underhållen fordonsdepå, och därigenom nöjda kunder. Enligt dessa mål har MTR Jota  lämnat det mest fördelaktiga anbudet när pris och kvalitet vägts samman, säger Ulla Markström, projektledare för upphandlingen på Mälardalstrafik.

Avtalets värde är fyra miljarder kronor. Det omfattar åtta år med option på ett år - och ett så kallat bruttoavtal med incitament. Avtalet tecknas först när tiden för avtalsspärr löpt ut.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063