23948sdkhjf

Elväg som laddar fordon under färd invigd

Nu har den invigts - den första elväg som enkelt kan installeras på väg.

Det är en klimatsmart teknik som gör det möjligt för elfordon att laddas från vägen under färd. Under de kommande två åren ska det nu testas och skapas mer kunskap om elvägar i Lund.

Läs också: Ditt företag kan bidra till att lösa kapacitetsbristen i elnäten

Bakom satsningen står ett sydsvenskt konsortium, Evolution Road, som stöds och finansieras av Trafikverket. 

Vid invigningen deltog bland andra energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

– För att vi ska nå klimatmålen är elektrifieringen av transportsektorn avgörande. Elvägar är en viktig del i arbetet att minska utsläppen, och Evolution Road kommer kunna ge viktig kunskap i arbetet framåt, sa energi- och digitaliseringsministern vid invigningen.

Enligt Sveriges klimatmål ska klimatutsläppen från den svenska transportsektorn minska med 70 procent till år 2030. 

Läs också: SKF och stålvalsverket tillsammans mot driftstopp

De tester av elvägar som nu pågår i Sverige är ett första steg i att skapa en laddinfrastruktur som möjliggör skiftet till en elektrifierad och fossilfri fordonsflotta med minskade utsläpp.

Det första fordonet som testas är en elbuss från Solaris och den kommer att testköras på elvägen en vecka per månad.

I anslutning till elvägen i Lund öppnar i sommar också ett besökscenter. Här kommer det bland annat finnas möjlighet för den intresserade att provköra vägen i körsimulatorn som Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI har utvecklat för projektet. Simulatorn kommer också att kunna användas som komplement för att demonstrera elvägen de veckor när bussen inte körs.

– VTI kommer också att undersöka hur elvägen kommer att påverkas av trafikering, genom så kallad accelererad provning, där vi använder utrustningarna på VTI i Linköping för att se vad som händer med vägbanan och elskenorna, säger Arne Nåbo, forskningschef vid VTI.

Läs också: Från Clas Ohlson till cyberrymden

VTI testar laddskenorna som används på elvägen i Lund bland annat med hjälp av VTIs Heavy Vehicle Simulator,
HVS, som simulerar verklig belastning från tunga fordon. Foto: VTI.

Den patenterade lösning som testas i Lund är utvecklad av det svenska bolaget Elonroad AB i samarbete med Lunds Tekniska Högskola. Laddningen kan ske både under färd och stillastående och fungerar med de flesta typer av fordon, till exempel personbilar, bussar eller tunga lastbilar – i stadsmiljö eller på motorväg.

Projektet Evolution Road har fått i uppdrag av Trafikverket att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. Syftet är att skapa mer kunskap om elvägar och undersöka potentialen för elväg som komplement i ett framtida fossilfritt transportsystem.

Projektet möjliggörs genom ett samarbete mellan nio partners: Elonroad AB, Innovation Skåne AB, Kraftringen Energi AB, Lunds kommun, Lunds Tekniska Högskola, Ramboll, Skånetrafiken, Solaris Sverige AB och Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Trafikverket är huvudfinansiär och har investerat 84 miljoner kronor i satsningen i Skåne, av totalt 96 miljoner, för att skapa mer kunskap om teknologin, men också om drift, underhåll och miljöeffekter.

Projektet Evolution Road startade 2019 och pågår fram till och med 2022.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109