23948sdkhjf

Företagsledarna drar ner på digital närvaro

Företagsledare runt om i världen ser med oro på de allt mer komplexa cyberhot som riktas mot det egna bolaget och samhället. De ser ett stort behov av lagstiftning och önskar mer samarbete mellan politiker och näringsliv för att lösa cyberutmaningarna.

Det framgår av PwCs sammanställning där närmare 1 600 företagsledare har svarat på frågor om cybersäkerhet.

Läs också: Från Clas Ohlson till cyberrymden

– 73 procent av de medverkande bolagscheferna uttrycker oro för cyberhoten. Utöver de egna strategierna för att hantera utmaningen så efterlyser de även mer av lagstiftning och samarbete, säger Katja Severin Danielsson, partner och specialist på styrelsefrågor, PwC Sverige.

71 procent av vd:arna tror att de politiska beslutsfattarna kommer att införa mer av reglering för att tvinga företag att i sin tur reglera innehåll på internet som till exempel sociala medier.

– Den digitala scenen kommer även att påverkas enligt företagsledarna i undersökningen, där så många som 75 procent av de svenska vd:arna tror att de oligopolliknande positioner som många teknikjättar har idag kommer att brytas upp via politiska initiativ, kommenterar Jakob Bundgaard, partner och ansvarig Cyber Security, PwC Sverige.

Undersökningen visar även att vd:arna vill se ett ökat samarbete mellan politik och näringsliv. Endast 21 procent av de svenska företagsledarna tycker att politik och näringsliv tar steg mot ökat samarbete kring gemensamma internationella policies och regler för cybersäkerhet.

Läs också: Midroc initierar uppförandekod 

– Här handlar det inte bara om synen på säkerhet för det egna bolaget. Eftersom attacker kan få konsekvenser utanför den egna verksamheten så är det viktigt att inte isolera cybersäkerhetsarbetet till det egna bolaget. Organisationen måste hålla koll på leverantörer och partners, men även förstå den egna säkerhetsrollen i leverantörskedjan. säger Katja Severin Danielsson.

Enligt undersökningen så har drygt var fjärde bolagschef skalat ner sin egen digitala närvaro under det senaste året och nästan lika många har slutat använda digitala assistenter som Amazon Alexa, Apple Siri och Google Assistant.

– Det kan finnas olika orsaker till den här beteendeförändringen, men det kan mycket väl bero på oro för cyberhot som avlyssning, utpressning och bedrägerier. Vi har ju på senare tid sett flera exempel på företagsledare som råkat ut för cyberincidenter, så agerandet här kan vara en försiktighetsåtgärd, menar Jakob Bundgaard.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078