23948sdkhjf

AI förhindrar driftstopp i tunnelbana

I slutet av september invigdes den, Danmarks nya tunnelbanelinje Metro Cityringen. Ägaren Metroselskabet räknar med ett ökat antal passagerare från 65 miljoner till 120 miljoner om året tack vare den nya linjen.

Det ökade antalet passagerare resulterar i ett högt tryck på hissar och rulltrappor, vilket kräver nya tekniska lösningar på den 15,2 kilometer långa tvåspåriga tunnelbanelinjen.

För att minimera antalet avbrott för resenärerna, är alla hissar och rulltrappor i den nya tunnelbanan utrustade med 24/7 Connected Services som bygger på artificiell intelligens.

Rent konkret innebär denna servicetjänst att all data om Cityringens nya hissar och rulltrappor samlas i molnet hos IBMs Watson och lagras med hjälp av små sensorer som registrerar allt som potentiellt kan leda till en driftstörning.

Vid avvikelser kallas en servicetekniker automatiskt till platsen för att säkerställa att avvikelsen inte leder till driftstopp.

Det är Kone som levererat de 158 rulltrapporna, de 43 hissarna och 4 rullbanden till den nya tunnelbanan. Dessa finns installerade i de 17 nya stationerna i Cityringen, som kopplas ihop med de två befintliga linjerna som redan går under Köpenhamn.

– Vi har valt Kone som leverantör eftersom det är en global koncern med fingret på pulsen när det gäller den senaste tekniken inom området, säger Sigurd Nissen-Pedersen, vice direktör i Copenhagen Metro Team.

– Tack vare Watson och mängder av sensorer, kan man nästan hävda att Cityringens hissar och rulltrappor har blivit levande. All data som sensorerna fångar upp skickas till molnet, där Watson bearbetar informationen och bedömer när det är dags för underhåll av utrustningen, säger Claus Klint, direktör för Internet of Things hos IBM Danmark.

– Om hissar eller rulltrappor plötsligt inte fungerar, kan det medföra stora konsekvenser för flödet av alla miljoner människor som använder tunnelbanan. Vi kan nu med hjälp av AI förebygga driftstopp genom att förutse fel och åtgärda dem innan de påverkar driften, säger Tuomas Oijala, regiondirektör på Kone Danmark.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109