23948sdkhjf

Personalbrist inom både drift och underhåll

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Det saknas tågtekniker. Både nu och framåt i tiden. Det beskriver det treåriga projektet Framtidens Järnväg som nu startar upp ett samarbetsprojekt mellan näringsliv och akademin för att undersöka situationen avseende kompetensförsörjning och kompetensutveckling inom tågteknikerområdet.

Målet med samarbetsprojektet är att via faktaunderlag och analyser i slutrapporten, klargöra situationen och ge förutsättningar till efterföljande projekt, aktiviteter, utbildningsinsatser med mera.

Läs också: Frigör sin IT-verksamhet från den dagliga driften

En av de planerade investeringar, installationer och uppgraderingar som det talas om i branschen är införandet av det nya digitala signalsystemet ERTMS. Detta kräver personal för montering och underhåll av ombordutrustning.

Andra projekt är uppgraderingar av en stor mängd äldre fordon. Varje projekt handlar om 10-tals eller 100-tals arbetstillfällen, varav många är fordonstekniker.

Utöver dessa åtgärder har naturligtvis även arbetsfordon och arbetsmaskiner ett löpande behov av service och underhåll.

Det löpande underhållet i Sverige av persontåg, godståg, spårvagnar och tunnelbanevagnar kommer att öka allt eftersom fler fordon tas i bruk.

Läs också: Ny allbränslepanna ersätter två underhållskrävande pannor

Ett annat skäl till ökningen är att det löpande underhållet av Öresundstågen flyttar från Danmark till Sverige. En förändring som ger 100 nya arbetstillfällen.

Samtidigt genomförs en förstudie angående lokalisering av en depå i Nässjö för länstrafikens nya flotta. Om detta blir verklighet kommer det att behövas ett stort antal tekniker även där.

Framtidens Järnväg kommer att intervjua runt 15 aktörer inom järnvägsbranschen. Klarar dagens utbildningsinsatser av att möta detta behov? Behövs det nya eller förändrade samarbetsformer inom branschen för att locka fler sökande till utbildningar och anställningar? Dessa, och många fler frågeställningar, kommer att analyseras tillsammans med företagen och akademin.

Framtidens Järnväg bedrivs under varumärket Nordic Infracenter och ägs av Nässjö Näringsliv AB. Målet är att stärka samverkan mellan akademi och näringsliv inom områdena teknisk utveckling, innovation och tillämpad forskning med syftet att utveckla konkurrenskraften och tillväxten hos järnvägsrelaterade företag.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vindkraftsrekord uti Norden

Sverige är utsatt för angrepp – varje dag

Kommissionens strategier för EU:s digitala framtid

Göteborgs kanalmurar kostar miljarder att renovera

Chalmers ska skydda samhällskritisk infrastruktur

Utbildas till jobb som ännu inte existerar

Nyhetsbrev

Frigör sin IT-verksamhet från den dagliga driften

Arkiv

Ny allbränslepanna ersätter två underhållskrävande pannor

Saknas: kompetens inom cybersäkerhet

Växande byggnadsunderhåll under förra året 

Sökes: arbetskraft

Inför kommande banarbeten: Skånetrafikens tågersättare är utsedd

Välunderhållna ledningsgator minskar driftstopp

Historiskt hög nivå på underhåll

Så kan de planera underhållsinsatserna

Nytt nätverk inom automation och digitalisering

Inte första gången polisens mejl hamnar fel

Väg- och banavtalet omförhandlas

Hackare utnyttjar coronaviruset för att sprida skadlig kod

Millimetersmå läckor upptäcks med flyg

Bransch i kris: Svevia visar kanonresultat

Regeringens utredare av cybersäkerhet

LTU och Epiroc i nytt samarbete

Clavisters kort visar säkerhetsstatusen hos företag

VA Tour Norge på fem orter i mars

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nu kan även mindre produkter vara intelligenta

Smarta lampor kan sprida ransomeware

Sveriges Byggindustrier byter namn till Byggföretagen

Så ytbehandlas nya Hisingsbron 

Så mycket kostade IT-attacken bolaget 

Obalans i underhållskontrakt

Tre blir ett Open Infra

Microsoft dataskyddsanpassas

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Se alla Företagens egna nyheter

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Kan jag använda ett gammalt lim?

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

KmK fördjupar sitt samarbete med Proceq

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Sänd till en kollega

0.128