23948sdkhjf

Ledarskap i Underhåll -“Knacka bult”

De som har läst mina krönikor har säkert märkt att jag tycker att ledarskap inom underhåll handlar om människor och beteenden.

Att det inte spelar så stor roll vilken mjukvara eller verktyg vi köper på oss - i slutänden är det ändå människorna som ska utföra. De måste planera och bereda jobben och felsöka när problem uppstår.

Bäst resultat uppnås om vi gör saker och ting så enkelt som möjligt. Det är inget nytt under solen. Det kan Christer Idhammar, min far och grundaren av IDCON som har 60 år i branschen, intyga. Han har precis skrivit en bok som är en samling berättelser om hans resor, som ung sjöman och konsult runt jorden, som har lagt grunden för många av våra koncept och hans principer inom underhåll.

Boken heter “Knocking Bolts: Six Decades in the Global Reliability and Maintenance Management Arena”. Namnet kommer från en av hans första aha-upplevelser som ung sjöman. Jag blev ombedd att skriva förordet, vilket fick mig att fundera över några anekdoter från våra karriärer och det ledde mig till inspektioner och felsökning.

Christer mönstrade på sin första båt som 18-åring. Vid ett stopp i Palermo fick han i uppdrag att “knacka bult” innan han kunde gå iland. Förmannen sa: “Öppna varje vevhus och knacka till varje bult” och så blev han nedskickad i motorrummet med hammare och ficklampa.

Han hade ingen aning om varför han skulle knacka bult, så han skyndade sig och hoppade förstås över en del. Sex månader senare fick han samma uppdrag. Nu lät en bult annorlunda. Det fanns ingen resonans. Då förstod han att bulten var lös och kanske viktigast av allt - varför han gjorde vad han gjorde - det var en underhållsinspektion för att hitta lösa bultar. En enda lös bult var lös kunde skapa allvarliga problem i en dieselmotor. Han hoppade aldrig över någon mer bult efter det.  

Termen ”knacka bult” kommer från en arbetsinstruktion inom järnvägen förr i tiden. De gick runt och knackade på hjulen för att försäkra sig om att någon bult inte var lös. Idag är hjulen konstruerade annorlunda och proceduren behövs inte längre, men uttrycket finns kvar inom industrin och är synonymt med att inspektera bultar.

Om man utför inspektioner i rätt tid hinner inte komplicerade och kostsamma fel utvecklasl. Man behöver dessutom inte alltid avancerad teknologi för att göra felsökning. Ibland räcker enkla metoder.

Ibland är metoden så enkel att den förbises. Jag var inte mycket äldre än Christer och hans aha-insikt när jag stod inför ett tekniskt problem. Jag gick på college och jobbade extra på IDCON tillsammans med en kursare. Vi gjorde AutoCAD-ritningar och skapade illustrationer för presentationer och böcker. På den tiden färglades varje färg separat i mjukvaran, men hur vi än försökte fick vi inte grönt att skrivas ut på en slide vi jobbade med.

Vi letade på nätet, laddade ner mjukvaruuppdateringar, kollade inställningar och kämpade hela natten utan att lyckas. På morgonen kom Christer och vi förklarade situationen, rödögda och dödströtta. Han gick fram till datorn, drog ur printerkabeln och på mindre än en minut konstaterade han att ett stift saknades.

”När man gör felsökning, måste man dela upp problemet i tydliga delar. Man börjar alltid med det lättaste först”, sa han och flinade. ”Vill ni att jag ritar upp ett cause-and-effect diagram”?

Många år har passerat sedan dess, men vi fortsätter att predika fokus på att hålla saker enkelt och att det viktigaste inte är hur avancerad teknologi man har om man inte förstår hur och varför.

Christer har byggt IDCON baserat på sina erfarenheter, som skicklig och driven ingenjör och med en utåtriktad personlighet. Det är den grunden jag fortsätter att förvalta och utveckla. Dock kommer vi alltid tillbaka till samma slutsats - ett framgångsrikt underhållsledarskap handlar till 90 procent om oss människor och våra beteenden.

Trots att jag är av en annan generation, och har jobbat på IDCON sen 1997 och lett IDCON sedan 2009, är jag förstås en produkt av min far. Han har lärt mig grunderna och utan hans kunskap och förmåga att förmedla den, skulle jag och många andra inte vara där vi är idag.

Du kan köpa ett ex av hans bok via www.idcon.com eller www.operma.com eller maila mig.

Torbjörn Idhammar

President IDCON

Kontakta mig på:

t.idhammar@idcon.com

www.idcon.se eller

www.idcon.com

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.235