23948sdkhjf

Ledarskap i Underhåll -“Knacka bult”

De som har läst mina krönikor har säkert märkt att jag tycker att ledarskap inom underhåll handlar om människor och beteenden.

Att det inte spelar så stor roll vilken mjukvara eller verktyg vi köper på oss - i slutänden är det ändå människorna som ska utföra. De måste planera och bereda jobben och felsöka när problem uppstår.

Läs också: Ledarskap i underhåll Utför! Utför! Utför!

Bäst resultat uppnås om vi gör saker och ting så enkelt som möjligt. Det är inget nytt under solen. Det kan Christer Idhammar, min far och grundaren av IDCON som har 60 år i branschen, intyga. Han har precis skrivit en bok som är en samling berättelser om hans resor, som ung sjöman och konsult runt jorden, som har lagt grunden för många av våra koncept och hans principer inom underhåll.

Boken heter “Knocking Bolts: Six Decades in the Global Reliability and Maintenance Management Arena”. Namnet kommer från en av hans första aha-upplevelser som ung sjöman. Jag blev ombedd att skriva förordet, vilket fick mig att fundera över några anekdoter från våra karriärer och det ledde mig till inspektioner och felsökning.

Christer mönstrade på sin första båt som 18-åring. Vid ett stopp i Palermo fick han i uppdrag att “knacka bult” innan han kunde gå iland. Förmannen sa: “Öppna varje vevhus och knacka till varje bult” och så blev han nedskickad i motorrummet med hammare och ficklampa.

Han hade ingen aning om varför han skulle knacka bult, så han skyndade sig och hoppade förstås över en del. Sex månader senare fick han samma uppdrag. Nu lät en bult annorlunda. Det fanns ingen resonans. Då förstod han att bulten var lös och kanske viktigast av allt - varför han gjorde vad han gjorde - det var en underhållsinspektion för att hitta lösa bultar. En enda lös bult var lös kunde skapa allvarliga problem i en dieselmotor. Han hoppade aldrig över någon mer bult efter det.  

Läs också: Byggare Bob eller Tarzan? - Ledarskap inom Underhåll

Termen ”knacka bult” kommer från en arbetsinstruktion inom järnvägen förr i tiden. De gick runt och knackade på hjulen för att försäkra sig om att någon bult inte var lös. Idag är hjulen konstruerade annorlunda och proceduren behövs inte längre, men uttrycket finns kvar inom industrin och är synonymt med att inspektera bultar.

Om man utför inspektioner i rätt tid hinner inte komplicerade och kostsamma fel utvecklasl. Man behöver dessutom inte alltid avancerad teknologi för att göra felsökning. Ibland räcker enkla metoder.

Ibland är metoden så enkel att den förbises. Jag var inte mycket äldre än Christer och hans aha-insikt när jag stod inför ett tekniskt problem. Jag gick på college och jobbade extra på IDCON tillsammans med en kursare. Vi gjorde AutoCAD-ritningar och skapade illustrationer för presentationer och böcker. På den tiden färglades varje färg separat i mjukvaran, men hur vi än försökte fick vi inte grönt att skrivas ut på en slide vi jobbade med.

Vi letade på nätet, laddade ner mjukvaruuppdateringar, kollade inställningar och kämpade hela natten utan att lyckas. På morgonen kom Christer och vi förklarade situationen, rödögda och dödströtta. Han gick fram till datorn, drog ur printerkabeln och på mindre än en minut konstaterade han att ett stift saknades.

Läs också: Vad är Industri 4.0, min käre Watson? -Ledarskap i underhåll

”När man gör felsökning, måste man dela upp problemet i tydliga delar. Man börjar alltid med det lättaste först”, sa han och flinade. ”Vill ni att jag ritar upp ett cause-and-effect diagram”?

Många år har passerat sedan dess, men vi fortsätter att predika fokus på att hålla saker enkelt och att det viktigaste inte är hur avancerad teknologi man har om man inte förstår hur och varför.

Christer har byggt IDCON baserat på sina erfarenheter, som skicklig och driven ingenjör och med en utåtriktad personlighet. Det är den grunden jag fortsätter att förvalta och utveckla. Dock kommer vi alltid tillbaka till samma slutsats - ett framgångsrikt underhållsledarskap handlar till 90 procent om oss människor och våra beteenden.

Trots att jag är av en annan generation, och har jobbat på IDCON sen 1997 och lett IDCON sedan 2009, är jag förstås en produkt av min far. Han har lärt mig grunderna och utan hans kunskap och förmåga att förmedla den, skulle jag och många andra inte vara där vi är idag.

Läs också: Change Management - Evolution eller Revolution

Du kan köpa ett ex av hans bok via www.idcon.com eller www.operma.com eller maila mig.

Torbjörn Idhammar

President IDCON

Kontakta mig på:

Läs också: Ledarskap i underhåll - Förändringar kräver mer än ett mejl och en snabbkurs

t.idhammar@idcon.com

www.idcon.se eller

www.idcon.com

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stor brist på tågreparatörer

Ståthögas vd nominerad till årets entreprenör

Dolda kameran på LKAB

Fossilfritt stål kommer ut på marknaden

Får förnyat förtroende

Gruvdriften säkras

Nyhetsbrev

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Arkiv

Storsatsning på järnvägsunderhållet

Miljardförvärvet

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Rening för 360 miljoner

Vattenlösning för 50 miljoner

Kopplar aldrig ner

Förhöjd säkerhet

Samlad erfarenhet från tunnelsystemet

Årets Eldsjäl 2019

Broarnas bärighet förstärks

Häng med i de smarta elnätens utveckling

Underhållsarbete från ovan

Varnar för att industrin kan halka efter

Lämnar över ansvaret för hela IT-verksamheten

Fångar avtal på 30 miljoner

Bättre järnvägsunderhåll spås genom ägarbyte

Kritik mot kärnteknisk verksamhet

Nordisk nätplanering för att nå klimatmålen

Lyfter underhåll till en ny nivå

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Viktig kulvert vittrar

Gör ny men anrik arena driftsäker 

Vinner drift- och underhållsuppdrag

Allvarligt IT-intrång – oklart vad som brustit 

Revisionstopp - en fick föras till sjukhus

Svevia rekryterar chef från NCC 

Elledningar inspekteras med helikopter 

Järnvägen saknar mekaniker och servicetekniker 

Ny virtuell underhållsassistent lanseras

Se alla Företagens egna nyheter

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka...

Avancerad mätteknik tar plats på Elmia Subcontractor

Sänd till en kollega

0.139