23948sdkhjf

Ledarskap i Underhåll -“Knacka bult”

De som har läst mina krönikor har säkert märkt att jag tycker att ledarskap inom underhåll handlar om människor och beteenden.

Att det inte spelar så stor roll vilken mjukvara eller verktyg vi köper på oss - i slutänden är det ändå människorna som ska utföra. De måste planera och bereda jobben och felsöka när problem uppstår.

Läs också: Ledarskap i underhåll Utför! Utför! Utför!

Bäst resultat uppnås om vi gör saker och ting så enkelt som möjligt. Det är inget nytt under solen. Det kan Christer Idhammar, min far och grundaren av IDCON som har 60 år i branschen, intyga. Han har precis skrivit en bok som är en samling berättelser om hans resor, som ung sjöman och konsult runt jorden, som har lagt grunden för många av våra koncept och hans principer inom underhåll.

Boken heter “Knocking Bolts: Six Decades in the Global Reliability and Maintenance Management Arena”. Namnet kommer från en av hans första aha-upplevelser som ung sjöman. Jag blev ombedd att skriva förordet, vilket fick mig att fundera över några anekdoter från våra karriärer och det ledde mig till inspektioner och felsökning.

Christer mönstrade på sin första båt som 18-åring. Vid ett stopp i Palermo fick han i uppdrag att “knacka bult” innan han kunde gå iland. Förmannen sa: “Öppna varje vevhus och knacka till varje bult” och så blev han nedskickad i motorrummet med hammare och ficklampa.

Han hade ingen aning om varför han skulle knacka bult, så han skyndade sig och hoppade förstås över en del. Sex månader senare fick han samma uppdrag. Nu lät en bult annorlunda. Det fanns ingen resonans. Då förstod han att bulten var lös och kanske viktigast av allt - varför han gjorde vad han gjorde - det var en underhållsinspektion för att hitta lösa bultar. En enda lös bult var lös kunde skapa allvarliga problem i en dieselmotor. Han hoppade aldrig över någon mer bult efter det.  

Läs också: Byggare Bob eller Tarzan? - Ledarskap inom Underhåll

Termen ”knacka bult” kommer från en arbetsinstruktion inom järnvägen förr i tiden. De gick runt och knackade på hjulen för att försäkra sig om att någon bult inte var lös. Idag är hjulen konstruerade annorlunda och proceduren behövs inte längre, men uttrycket finns kvar inom industrin och är synonymt med att inspektera bultar.

Om man utför inspektioner i rätt tid hinner inte komplicerade och kostsamma fel utvecklasl. Man behöver dessutom inte alltid avancerad teknologi för att göra felsökning. Ibland räcker enkla metoder.

Ibland är metoden så enkel att den förbises. Jag var inte mycket äldre än Christer och hans aha-insikt när jag stod inför ett tekniskt problem. Jag gick på college och jobbade extra på IDCON tillsammans med en kursare. Vi gjorde AutoCAD-ritningar och skapade illustrationer för presentationer och böcker. På den tiden färglades varje färg separat i mjukvaran, men hur vi än försökte fick vi inte grönt att skrivas ut på en slide vi jobbade med.

Vi letade på nätet, laddade ner mjukvaruuppdateringar, kollade inställningar och kämpade hela natten utan att lyckas. På morgonen kom Christer och vi förklarade situationen, rödögda och dödströtta. Han gick fram till datorn, drog ur printerkabeln och på mindre än en minut konstaterade han att ett stift saknades.

Läs också: Vad är Industri 4.0, min käre Watson? -Ledarskap i underhåll

”När man gör felsökning, måste man dela upp problemet i tydliga delar. Man börjar alltid med det lättaste först”, sa han och flinade. ”Vill ni att jag ritar upp ett cause-and-effect diagram”?

Många år har passerat sedan dess, men vi fortsätter att predika fokus på att hålla saker enkelt och att det viktigaste inte är hur avancerad teknologi man har om man inte förstår hur och varför.

Christer har byggt IDCON baserat på sina erfarenheter, som skicklig och driven ingenjör och med en utåtriktad personlighet. Det är den grunden jag fortsätter att förvalta och utveckla. Dock kommer vi alltid tillbaka till samma slutsats - ett framgångsrikt underhållsledarskap handlar till 90 procent om oss människor och våra beteenden.

Trots att jag är av en annan generation, och har jobbat på IDCON sen 1997 och lett IDCON sedan 2009, är jag förstås en produkt av min far. Han har lärt mig grunderna och utan hans kunskap och förmåga att förmedla den, skulle jag och många andra inte vara där vi är idag.

Läs också: Change Management - Evolution eller Revolution

Du kan köpa ett ex av hans bok via www.idcon.com eller www.operma.com eller maila mig.

Torbjörn Idhammar

President IDCON

Kontakta mig på:

Läs också: Ledarskap i underhåll - Förändringar kräver mer än ett mejl och en snabbkurs

t.idhammar@idcon.com

www.idcon.se eller

www.idcon.com

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny standard för reparation och renovering

Kryptering kan användas av cyberkriminella

De ska förbereda Karlstads nya resecentrum

Tar strid för sina skyddsombud

Vindkraftsrekord uti Norden

Sverige är utsatt för angrepp – varje dag

Nyhetsbrev

Kommissionens strategier för EU:s digitala framtid

Arkiv

Göteborgs kanalmurar kostar miljarder att renovera

Chalmers ska skydda samhällskritisk infrastruktur

Utbildas till jobb som ännu inte existerar

Frigör sin IT-verksamhet från den dagliga driften

Ny allbränslepanna ersätter två underhållskrävande pannor

Saknas: kompetens inom cybersäkerhet

Växande byggnadsunderhåll under förra året 

Sökes: arbetskraft

Inför kommande banarbeten: Skånetrafikens tågersättare är utsedd

Välunderhållna ledningsgator minskar driftstopp

Historiskt hög nivå på underhåll

Så kan de planera underhållsinsatserna

Nytt nätverk inom automation och digitalisering

Inte första gången polisens mejl hamnar fel

Väg- och banavtalet omförhandlas

Hackare utnyttjar coronaviruset för att sprida skadlig kod

Millimetersmå läckor upptäcks med flyg

VA Tour Norge på fem orter i mars

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nu kan även mindre produkter vara intelligenta

Smarta lampor kan sprida ransomeware

Sveriges Byggindustrier byter namn till Byggföretagen

Så ytbehandlas nya Hisingsbron 

Så mycket kostade IT-attacken bolaget 

Obalans i underhållskontrakt

Tre blir ett Open Infra

Microsoft dataskyddsanpassas

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Se alla Företagens egna nyheter

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Kan jag använda ett gammalt lim?

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

KmK fördjupar sitt samarbete med Proceq

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Sänd till en kollega

0.109