23948sdkhjf

Ledarskap i Underhåll -“Knacka bult”

De som har läst mina krönikor har säkert märkt att jag tycker att ledarskap inom underhåll handlar om människor och beteenden.

Att det inte spelar så stor roll vilken mjukvara eller verktyg vi köper på oss - i slutänden är det ändå människorna som ska utföra. De måste planera och bereda jobben och felsöka när problem uppstår.

Läs också: Ledarskap i underhåll Utför! Utför! Utför!

Bäst resultat uppnås om vi gör saker och ting så enkelt som möjligt. Det är inget nytt under solen. Det kan Christer Idhammar, min far och grundaren av IDCON som har 60 år i branschen, intyga. Han har precis skrivit en bok som är en samling berättelser om hans resor, som ung sjöman och konsult runt jorden, som har lagt grunden för många av våra koncept och hans principer inom underhåll.

Boken heter “Knocking Bolts: Six Decades in the Global Reliability and Maintenance Management Arena”. Namnet kommer från en av hans första aha-upplevelser som ung sjöman. Jag blev ombedd att skriva förordet, vilket fick mig att fundera över några anekdoter från våra karriärer och det ledde mig till inspektioner och felsökning.

Christer mönstrade på sin första båt som 18-åring. Vid ett stopp i Palermo fick han i uppdrag att “knacka bult” innan han kunde gå iland. Förmannen sa: “Öppna varje vevhus och knacka till varje bult” och så blev han nedskickad i motorrummet med hammare och ficklampa.

Han hade ingen aning om varför han skulle knacka bult, så han skyndade sig och hoppade förstås över en del. Sex månader senare fick han samma uppdrag. Nu lät en bult annorlunda. Det fanns ingen resonans. Då förstod han att bulten var lös och kanske viktigast av allt - varför han gjorde vad han gjorde - det var en underhållsinspektion för att hitta lösa bultar. En enda lös bult var lös kunde skapa allvarliga problem i en dieselmotor. Han hoppade aldrig över någon mer bult efter det.  

Läs också: Byggare Bob eller Tarzan? - Ledarskap inom Underhåll

Termen ”knacka bult” kommer från en arbetsinstruktion inom järnvägen förr i tiden. De gick runt och knackade på hjulen för att försäkra sig om att någon bult inte var lös. Idag är hjulen konstruerade annorlunda och proceduren behövs inte längre, men uttrycket finns kvar inom industrin och är synonymt med att inspektera bultar.

Om man utför inspektioner i rätt tid hinner inte komplicerade och kostsamma fel utvecklasl. Man behöver dessutom inte alltid avancerad teknologi för att göra felsökning. Ibland räcker enkla metoder.

Ibland är metoden så enkel att den förbises. Jag var inte mycket äldre än Christer och hans aha-insikt när jag stod inför ett tekniskt problem. Jag gick på college och jobbade extra på IDCON tillsammans med en kursare. Vi gjorde AutoCAD-ritningar och skapade illustrationer för presentationer och böcker. På den tiden färglades varje färg separat i mjukvaran, men hur vi än försökte fick vi inte grönt att skrivas ut på en slide vi jobbade med.

Vi letade på nätet, laddade ner mjukvaruuppdateringar, kollade inställningar och kämpade hela natten utan att lyckas. På morgonen kom Christer och vi förklarade situationen, rödögda och dödströtta. Han gick fram till datorn, drog ur printerkabeln och på mindre än en minut konstaterade han att ett stift saknades.

Läs också: Vad är Industri 4.0, min käre Watson? -Ledarskap i underhåll

”När man gör felsökning, måste man dela upp problemet i tydliga delar. Man börjar alltid med det lättaste först”, sa han och flinade. ”Vill ni att jag ritar upp ett cause-and-effect diagram”?

Många år har passerat sedan dess, men vi fortsätter att predika fokus på att hålla saker enkelt och att det viktigaste inte är hur avancerad teknologi man har om man inte förstår hur och varför.

Christer har byggt IDCON baserat på sina erfarenheter, som skicklig och driven ingenjör och med en utåtriktad personlighet. Det är den grunden jag fortsätter att förvalta och utveckla. Dock kommer vi alltid tillbaka till samma slutsats - ett framgångsrikt underhållsledarskap handlar till 90 procent om oss människor och våra beteenden.

Trots att jag är av en annan generation, och har jobbat på IDCON sen 1997 och lett IDCON sedan 2009, är jag förstås en produkt av min far. Han har lärt mig grunderna och utan hans kunskap och förmåga att förmedla den, skulle jag och många andra inte vara där vi är idag.

Läs också: Change Management - Evolution eller Revolution

Du kan köpa ett ex av hans bok via www.idcon.com eller www.operma.com eller maila mig.

Torbjörn Idhammar

President IDCON

Kontakta mig på:

Läs också: Ledarskap i underhåll - Förändringar kräver mer än ett mejl och en snabbkurs

t.idhammar@idcon.com

www.idcon.se eller

www.idcon.com

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya tekniklösningar för underhållet

Markvärme på torg och hållplatser ger mindre underhåll

Specialanpassade verktyg för rullande underhåll

Nya kurser för att minska kemiska arbetsmiljörisker

Underhållsdepå försenar spårväg

Underhållsstopp för Nordic Paper

Nyhetsbrev

Anställda vid SSAB uppmanas gå ned i arbetstid

Arkiv

Förlorade finger vid underhåll

ebm-papst del i unikt verktyg

Prisas för nytt brandbekämpningssystem

Robotar kommer till Norge

Boss Europe har fått agenturen på robotar från Singaporebaserade Lionsbot.

IoT-sensor ska övervaka lyftverktyg

Världens första AI-drivna mjukvara för markradar

Gnisslande spårvagnar ett minne blott

E-guide hjälper mobila maskiner klara nya krav

Stor affär på transformatorstation till Linxon

Förvärvar AI-bolag för att förutse underhåll

Elbrist kan skada klimatvänlig storsatsning

Google satsar på förnybar energi – i Sverige

50-års fest med fokus på framtiden

Färre driftstopp med digitala sensorsystem

Trots besparingar – satsar på nya underhållsfordon

Myndighet förtydligar regler – vill ge anläggningar längre liv

Brytpunkten för ”Industri 4.0” närmar sig

Minst en varning för majoriteten av svenska jordfel

SPM Instrument lanserar app för smidigare mätningar

Nytt förvärv – Husqvarna börjar producera glättningsmaskiner

Örebro prioriterar om budget – NCC bygger ny reservoar

Stora investeringar väntar för Amaq

Experten varnar – riskerna med efterlängtade 5G

Rullager som håller för trycket

1200 extra personer fixar stoppet

Organism – nytt material för 3D

Risk för explosion hos LKAB - NU UPPDATERAD

Explosion vid kraftstation

KmK Instrument i nytt samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Avancerad mätteknik tar plats på Elmia Subcontractor

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Proceq har lanserat ett revolutionerande teknikgenombrott för portabel ultraljudsinspektion

Anmäl dig till CERTEX nyhetsbrev

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 september

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

RS Components lanserar en värmekamera i fickformat från Fluke

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim ha?

Bra att veta om Gejdolja - Mobil Vactra No. 2 - Ny film - smörjmedelsexperten Mats Svensson berättar

Kom och hälsa på oss Evertiq Expo i Lund den 26 september, monter 100

Smörjmedelsutbildning 25-26/9 - från grundläggande till avancerad smörjteknik - Fåtal platser kvar!

WEVO håller seminarium om ingjutning av elektronik 14-16 oktober, välkommen!

Limskola – Industri Grundläggande - 23/9 i Ljungby, välkommen att anmäla dig nu!

EMC probelm i industriella nätverk

Lindh Automation - Fit4PROFINET package

Snabba svar om snabblim

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

RS Components får utmärkelse av TDK-Lambda

Sänd till en kollega

0.129