23948sdkhjf

Mindre trafikstörningar med ny arbetsmetod

Green Cargo använder sedan i början av juni information från Trafikverkets sensorer på rälsen för att få information om hjulskador. Det ger bra resultat.

Trafikverkets syfte med detektorernas är att skydda rälsen från att skadas av defekta hjul på järnvägsfordon. 200 sådana detektorer sitter nu uppsatta på det svenska järnvägsnätet. Det har gett Green Cargo en utmärkt möjlighet att arbeta med proaktivt underhåll.

På en blogg på Green Cargo berättar Lars Fehrlund, teknisk specialist på företaget, vad det här betyder för Green Cargo.

”Vi har märkt alla våra lok och drygt 400 av våra egna vagnar med RFID-brickor. Med vår programvara för proaktivt underhåll (Predictive Maintenance) kontrolleras lokens hjul cirka 2 000 gånger per dag. Hjulen på de vagnar som går i vår trafik kontrollerar Trafikverkets detektorsystem drygt 20 000 gånger per dag. 6 500 av dessa kontroller görs på vagnar som har RFID-brickor och vår programvara kontrollerar i sin tur 1 300 av dessa”.

Analyser av alla mätvärden gör att Green Cargo på ett tidigt skede kan identifiera hjulskador som är på gång och som utvecklas. Det kan handla om exempelvis utmattningsskador på hjulens löpytor och ojämnt slitna löpytor, det vill säga hjul som blivit orunda. Den tidiga förvarningen ger företaget möjligheten att planera sina UH-insatser.

Under årets sju första månader fick Green Cargon in 740 meddelanden om att företagets egna gränsvärden hade överskridits för loken. Den höga siffran beror på att den första versionen av programvaran skickade ett meddelande från varje hjul som larmat.

”En förbättring av programvaran driftsattes i juni och vi får nu ett meddelande per fordon, oavsett hur många hjul som larmat. Meddelandet innehåller även en grafisk presentation som visar hur det larmande hjulet/hjulen ligger i förhållande till tillåtna gränser. Programvaran vi använder oss av utvecklar vi hela tiden. Under hösten kommer våra verkstadsplanerare att se alla hjulens maxvärden och på så sätt få en ännu tydligare bild av lokets hjulstatus”, skriver Lars Fehrlund.

Trafikverket använder flera olika typer av detektorer. ”Dessa, tillsammans med våra RFID-brickor, kommer vi att jobba vidare med för att kunna hitta fler bra systemlösningar. Vi kommer bland annat att lansera en lösning som visar historiken på larmen som uppstår, så att lokledningen kan bilda sig en uppfattning av hur snabbt skadan har vuxit”.

Green Cargo undersöker också möjligheterna för lokförarna att kunna se resultatet av en detektorpassage i sin surfplatta.

Bloggens slutsats:

”Med RFID-taggarna skapar vi en mer tillförlitlig fordonsflotta. Vi får en snabbare bild över hur fordonen mår och fordonen kan bättre planeras för åtgärd. Vi minskar därmed risken för störningar både i våra egna transportflöden och i infrastrukturen”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.234