23948sdkhjf

Nöjdare kunder och stärkt varumärke med AR

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Christer Bäcks föreläsning på Underhållsdagarna i Stockholm den 22-23 november handlade om Augmented Reality, AR.

AR, eller ”förstärkt verklighet” som tekniken heter på svenska, är en avancerad teknik för att visualisera komplicerad teknisk information eller support på distans på ett användarvänligt sätt. Nordic Machinery, där Christer Bäck är Customer Service Director, har använt sig av den tekniken.

Läs också: Lanserar nya AR-funktioner

Nordic Machinery, i Kalmar, gör tuber som deras kunder sedan fyller med olika konsumentprodukter. Det kan vara tandkräm, kaviar, hudvårdsprodukter och annat.

- Vi vill hålla igång våra kunders maskiner så att de kan tjäna pengar. Maskinerna har många servoaxlar, så det är mycket som kan gå sönder. Vi har jobbat traditionellt med det - reaktivt. När det har blivit ett stopp någonstans har vi skickat en underhållstekniker. Vi började fundera på hur kunde sköta detta bättre.

Nordic Machinerys utmaning var att de har tusentals maskiner ute hos kunder över hela världen. De började därför snegla på ny teknologi och kom på så vis i kontakt med XMReality, som nischat in sig på Augmented Reality.

- Den tekniken var ju otroligt sexig för oss som gammalt ingenjörsföretag.

Läs också: AR-plattform får pris

 

Kunden ser handen

Plattform 5, som har militärt ursprung, kändes lite gammalmodig. Med plattform 6, som XMReality kommit med, är det ingen tvekan om att Nordic Machinery har hittat rätt väg.

Deras tekniker kan nu koppla upp sig med sin smartphone och kunden i en annan världsände gör samma sak. Kunden filmar säg manöverpanelen på tubmaskinen som krånglar, teknikern ser den vyn i sin telefon och kan med sin hand visa ”tryck på den knappen” eller ”vrid på det vredet”. Kunden ser då vad teknikerns hand gör på manöverpanelen.

Läs också: AR och VR blir snart vardagsmat

- Behöver man använd båda händerna fungerar det bättre med VR-glasögon, men man klarar sig långt med en padda eller smartphone.

Om kund och tekniker inte talar samma språk kan teknikern visa med sina fingrar hur många gånger kunden ska utföra en viss manöver eller på vilket värde ett vrede ska ställas in. Eller så kan ett verktyg visas upp. Möjligheterna till informationsöverföring är många. Nordic Machinery har 40 tekniker som nu kan jobba så.

- Med traditionell support via mejl eller telefon tog hjälpen längre tid och mycket kunde missuppfattas. Under tiden tappade kunden produktion. Varje minuts stillestånd kostar pengar.

 

Läs också: Nytt samarbete för smartare arbete

Kan ta betalt

Ibland behöver ändå en underhållstekniker åka ut till kunden, men även då fyller Nordic Machinerys AR-support, som de har döpt till Norden On Call, en viktig funktion. Genom att teknikern kan be kunden filma rätt saker kan Nordic Machinery försäkra sig om att rätt medarbetare, med rätt kompetens och rätt utrustning, åker till kunden. Återigen sparar detta tid. Och tid är ju som sagt pengar.

- För oss har det här inneburit att vi har kunnat börja ta betalt för support. Vi tar betalt per minut. Men den största vinsten är att vi nu kan hjälpa varandra internt. Alla behöver inte kunna allt. Vi jämnar ut olikheter i kompetens. Och vi tjänar själva mycket tid. Våra kunder finns ofta ute i en djungel, långt från stora städer. Vi slipper dyra resekostnader. Och vi kan lättare utbilda både våra egna tekniker och kunderna. Men viktigast av allt är att vi får nöjda kunder. Det har stärkt vårt varumärke.

Det tog Nordic Machinery ett år att mogna i AR-tekniken, framförallt för serviceteknikerna vars första reaktion var ”Jaha, ryker mitt jobb nu?”. Teknikerna reste tidigare 250 dagar om året.

Läs också: Stora Enso satsar på förstärkt verklighet

- Teknikerna kan nu lägga sin arbetstid på annat, som förebyggande underhåll.

Vad vinner man med AR jämfört med att använda Skype? undrade en i publiken.

- Tydlighet. Möjligheten att peka är oerhört viktig eftersom våra tekniker inte alltid kan tala samma språk som kunderna, svarade Christer Bäck.

Christer Åkerlundh



Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Konferens om Physical Asset Management

Nästa vecka arrangeras en konferens om underhållets centrala roll för att öka värdet som de fysiska anläggningstillgångarna genererar.

ABB Sverige bildar Digital Operations

Digital Operations är en ny ABB-funktion för utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster från företagets samtliga fyra divisioner.

Ökat intresse för skydd mot verktygsförslitning

IT-säkerhetsstandard på plats

Ny del av IT-säkerhetsstandarden IEC 62443 nu fastställd som svensk standard.

Rätt integrerad säkerhetslösning spar pengar och miljö

Nya lager sparade över 54 000 euro om året

Nyhetsbrev

Dörren till framtiden gläntades

U&D är just hemkommen från Svenskt Grafenforum, i Lund. Två svindlande dagar ägnade åt supermaterialet Grafen.

Arkiv

Tappade 600 kg från 100 meters höjd

Stor affär om förstärkt inmatning av el

Siemens och Vattenfall Eldistribution har gjort upp om förstärkt inmatning av el till snabbväxande Stockholm.

Standardiserad vård av elnät

Att underhålla elnäten är en växande utmaning för nätägare runt om i världen. Kanske kan standarder underlätta.

Mobil slangservice i Kalmar

De väljer IFS fältservicelösning

Så var mässan

Scanautomatic och ProcessTeknik är nu över för i år.

Mässa lockade tjejer

Mässan Scanautomatic och Processteknik höll speciellt evenemang för unga tjejer.

SlangExpress växer i Göteborg

3 500 jobb på en vecka

Nästa vecka har Stora Enso sitt planerade underhållsstopp i massafabriken i Skoghall.

Drönarjätte blir svensk delägare

Storbritanniens största UH-mässa

Öppnar ParkerStore i Göteborg

Full fart hos Mitsubishi Electric

Industrin i nytt fokus

Grundfos lanserar ny strategi

Öppet hus hos Ahlsell Maskin

Företaget bjuder in till Örebro den 24-26 oktober.

Årets Underhållsledare korad

Det vetenskapliga rådet hos Riksorganisationen Svenskt Underhåll har utsett Jimmy Öberg till Årets underhållsledare 2018.

Levererar onlinesystem till BillerudKorsnäs

SKF leverererar den senaste generationen online övervakningssystem SKF IMx till BillerudKorsnäs produktionsanläggning i Gävle, för övervakning av kritisk maskinutrustning.

AR-plattform får pris

Siemens på Scanautomatic

Idus gav resultat direkt för Härjeåns Energi

Vinner ännu ett kontrakt med OX2

Torka stänger pappersbruk

ABB vinner transformatororder

Unikt projekt testar att utvinna bioolja

Rockwell Automation inleder samarbete

AR och VR blir snart vardagsmat

AkzoNobel förlänger underhållsavtal

Får uppdrag av Stockholms läns landsting

Workshop om nyckeltal

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components presenterar distributionsavtal för industriella produkter från Control Techniques

KmK Instrument på Smålands Industrimässa i Växjö 17-18 oktober 2018

RS Components lanserar system med IP67-klassade 1,80 mm kabel-till-kabel-kontakter från Molex

RS Components lanserar RS PRO-serie med vibrationsdämpande koaxialkontakter för RF/mikrovågor

RS Components lanserar det första industriella PLCnext-styrsystemet

RS Components erbjuder innovativ vakuumformare av skrivbordsmodell från uppstartsföretaget Mayku

BlueSYSTEM SIGMA Engineering Set - för snabb och noggrann mätning vid maskinuppriktning

RS Components fokuserar på innovation och inspiration på electronica 2018

RS Components lanserar podcasten History Makers

KmK Instrument på Smålands Industrimässa i Växjö 17-18 oktober 2018

RS Components utökar sortimentet med pneumatiska RS Pro-enheter

RS Components presenterar industriella videoskop för inspektion av utrustning

RS Components presenterar tåliga kontaktdon för ett utbud av industriella tillämpningar

IoT-utvecklingssats från RS Components är klar att anslutas till avancerad molntjänstplattform

RS Components lagerför nu den senaste versionen av HARTING PushPull-kontaktdon för industriell miljö

RS Components presenterar branschens första IP54-klassade IIoT-utvecklingssats från HARTING

RS Components presenterar en ny serie med värmekameror för underhåll från Fluke

RS Components avtal med Zerynth förstärker partnerskapet och utökar DesignSparks IoT-kapacitet

RS Components presenterar nytt trådlöst tillbehör att använda med PELTOR-hörselskydd

RS Components blir Glenairs digitala distributionspartner

RS Components lanserar kontaktdonen MUO 2.5 från Molex för elektrisk utrust...

RS Components lanserar en global designtävling för att ge upphov till en ny...

RS Components säljer datasäkerhetsprodukter för att hjälpa företag med GDPR...

RS Components lanserar en serie värmekameror och produkter för test och mät...

Den nya appen DesignSpark Toolbox från RS Components är tillgänglig för iOS...

Sänd till en kollega

0.153