Nöjdare kunder och stärkt varumärke med AR

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Christer Bäcks föreläsning på Underhållsdagarna i Stockholm den 22-23 november handlade om Augmented Reality, AR.

AR, eller ”förstärkt verklighet” som tekniken heter på svenska, är en avancerad teknik för att visualisera komplicerad teknisk information eller support på distans på ett användarvänligt sätt. Nordic Machinery, där Christer Bäck är Customer Service Director, har använt sig av den tekniken.

Läs också: XMReality utökar italienskt samarbete

Nordic Machinery, i Kalmar, gör tuber som deras kunder sedan fyller med olika konsumentprodukter. Det kan vara tandkräm, kaviar, hudvårdsprodukter och annat.

- Vi vill hålla igång våra kunders maskiner så att de kan tjäna pengar. Maskinerna har många servoaxlar, så det är mycket som kan gå sönder. Vi har jobbat traditionellt med det - reaktivt. När det har blivit ett stopp någonstans har vi skickat en underhållstekniker. Vi började fundera på hur kunde sköta detta bättre.

Nordic Machinerys utmaning var att de har tusentals maskiner ute hos kunder över hela världen. De började därför snegla på ny teknologi och kom på så vis i kontakt med XMReality, som nischat in sig på Augmented Reality.

- Den tekniken var ju otroligt sexig för oss som gammalt ingenjörsföretag.

Läs också: Smarta glasögon stärker servicen

 

Kunden ser handen

Plattform 5, som har militärt ursprung, kändes lite gammalmodig. Med plattform 6, som XMReality kommit med, är det ingen tvekan om att Nordic Machinery har hittat rätt väg.

Deras tekniker kan nu koppla upp sig med sin smartphone och kunden i en annan världsände gör samma sak. Kunden filmar säg manöverpanelen på tubmaskinen som krånglar, teknikern ser den vyn i sin telefon och kan med sin hand visa ”tryck på den knappen” eller ”vrid på det vredet”. Kunden ser då vad teknikerns hand gör på manöverpanelen.

Läs också: XMReality släpper ny AR-version

- Behöver man använd båda händerna fungerar det bättre med VR-glasögon, men man klarar sig långt med en padda eller smartphone.

Om kund och tekniker inte talar samma språk kan teknikern visa med sina fingrar hur många gånger kunden ska utföra en viss manöver eller på vilket värde ett vrede ska ställas in. Eller så kan ett verktyg visas upp. Möjligheterna till informationsöverföring är många. Nordic Machinery har 40 tekniker som nu kan jobba så.

- Med traditionell support via mejl eller telefon tog hjälpen längre tid och mycket kunde missuppfattas. Under tiden tappade kunden produktion. Varje minuts stillestånd kostar pengar.

 

Läs också: Fortsätter investera i AR-teknik

Kan ta betalt

Ibland behöver ändå en underhållstekniker åka ut till kunden, men även då fyller Nordic Machinerys AR-support, som de har döpt till Norden On Call, en viktig funktion. Genom att teknikern kan be kunden filma rätt saker kan Nordic Machinery försäkra sig om att rätt medarbetare, med rätt kompetens och rätt utrustning, åker till kunden. Återigen sparar detta tid. Och tid är ju som sagt pengar.

- För oss har det här inneburit att vi har kunnat börja ta betalt för support. Vi tar betalt per minut. Men den största vinsten är att vi nu kan hjälpa varandra internt. Alla behöver inte kunna allt. Vi jämnar ut olikheter i kompetens. Och vi tjänar själva mycket tid. Våra kunder finns ofta ute i en djungel, långt från stora städer. Vi slipper dyra resekostnader. Och vi kan lättare utbilda både våra egna tekniker och kunderna. Men viktigast av allt är att vi får nöjda kunder. Det har stärkt vårt varumärke.

Det tog Nordic Machinery ett år att mogna i AR-tekniken, framförallt för serviceteknikerna vars första reaktion var ”Jaha, ryker mitt jobb nu?”. Teknikerna reste tidigare 250 dagar om året.

Läs också: Forskningsprojekt får anslag

- Teknikerna kan nu lägga sin arbetstid på annat, som förebyggande underhåll.

Vad vinner man med AR jämfört med att använda Skype? undrade en i publiken.

- Tydlighet. Möjligheten att peka är oerhört viktig eftersom våra tekniker inte alltid kan tala samma språk som kunderna, svarade Christer Bäck.

Christer Åkerlundh



Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sigma startar nytt tjänsteområde

Astra Zenecas strömavbrott hade kunnat bli samhällsfarlig

Astra Zenecas analys efter strömavbrottet visar att deras reservsystem för el inte fungerade. SvT rapporterar att strömavbrottet hade kunnat bli en samhällsfara om det hade lett till ett utsläpp av kemikalier.

Plus

Så jobbar Volvo med säkerhet

Volvo Cars har arbetat systematiskt med standarder i många år. Tack vare det har man fått till ett aktivt säkerhetsarbete på företaget och säkra maskininköp

Plus

Krönika: Förrådslyftet: Så startar du

Första steget i att få full kontroll på förrådet är att göra en förråds- och reservdelsanalys.

Växer i Stockholm och Göteborg

XMReality utökar italienskt samarbete

Nyhetsbrev

Triton säljer Aventics

Triton säljer pneumatiktillverkaren Aventics till Emerson.

Arkiv

Fuktsensor på 33-listan

Minns ni InviSense? U&D skrev om företagets innovativa fuktsensor förra året. Nu är de utnämnda till en av de 33 hetaste startuperna i Sverige.

Batterianläggning i drift vid vindkraftspark

Vattenfalls batterianläggning vid en vindkraftspark i Wales lagrar nu förnybar vindkraft. Därmed bidrar batterianläggningen till stabiliteten i det brittiska elsystemet.

Koppla upp svetsutrustningen

Digitaliserad dokumentation innebär nya möjligheter.

Bekräftad drunkningsolycka vid Gullspångs kraftstation

Kraftservicedag i Malmö

Emerson Innovation Day

U&D nu även på LinkedIn

Från och med idag finns U&D även på LinkedIn.

Befarad drunkningsolycka vid Gullspångs kraftstation

Vattenfall storsatsar på snabbare service

Vattenfall Eldistribution satsar på att utveckla smarta elnät som ger snabbare kundservice vid elavbrott för 65 000 kunder i ett första steg.

Smarta glasögon stärker servicen

Kopplingsapparater för högspänning

Ny molntjänst gör skräddarsytt normalt

Fortsätter ta hand om vägarna

Börjar bygga en av de största vindkraftsparkerna

Miljardinvesteringar för långsiktig elproduktion

Nyligen beslutade OKGs styrelse att investera en halv miljard kronor i en löpande modernisering av kontrollutrustningen vid Oskarshamn 3.

Hungriga bakterier renar vattnet

Robotar och drönare ska göra vattenrening billigare

Två säkrar upp elkraften i ställverk

De öppnar två nya filialer

Mötesplats för produktionsteknik

De flyttar till nya lokaler

Molnbaserad kontroll för oljejätte

Robot premiärvisas på Hannovermässan

Har öppet hus ihop med ABB och SKF

Vägledning för val av avledare har reviderats

Introduktion till trådlösa nätverk i ny standard

Gör kabelaffär för 29 miljoner

Först med uthyrning av voicelösningar

De har bland de säkraste elnäten i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Rätt matchning ger enastående lagarbete

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

RS Components utökar RS Pro-sortimentet av test- och mätinstrument

Nya logikmoduler konfigureras via användarvänligt webbgränssnitt

RS Components presenterar två nya serier med strömförsörjningar från RS Pro

RS Components tillkännager distributionsavtal med IDEC för tillgång till industriella komponenter

RS Components lanserar DesignSpark Pmod-adapter för Raspberry Pi

RS Components utökar sortiment med pekskärmar för industriell automation

RS Components utökar sortimentet av kontaktdon och kablar i RS Pro-sortimentet

RS Components presenterar nya industriella läsare för RFID-taggar

Med lanseringen av DesignSpark Safety förenklar RS Components riskbedömning vid maskinutveckling

RS Components tar prisvärda värmekameror till nästa nivå med nya FLIR ONE® Pro

RS stöder uppstartsföretag som ger spädbarn och småbarn tillgång till bionisk protesteknik

RS Components presenterar innovativa Fluke-testare som mäter spänning utan testledningar

Den nya generationen mini-PLC:er från Barth är nu Arduino-kompatibla

RS Components utökar RS Pro-sortimentet med IP50- och IP65-klassade AC-växelriktare och tillbehör

RS Components tillhandahåller kompletta konfektionerade kablar från Molex

Sänd till en kollega

0.19