23948sdkhjf

Nöjdare kunder och stärkt varumärke med AR

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Christer Bäcks föreläsning på Underhållsdagarna i Stockholm den 22-23 november handlade om Augmented Reality, AR.

AR, eller ”förstärkt verklighet” som tekniken heter på svenska, är en avancerad teknik för att visualisera komplicerad teknisk information eller support på distans på ett användarvänligt sätt. Nordic Machinery, där Christer Bäck är Customer Service Director, har använt sig av den tekniken.

Läs också: Samarbete om geststyrning i AR-glasögon

Nordic Machinery, i Kalmar, gör tuber som deras kunder sedan fyller med olika konsumentprodukter. Det kan vara tandkräm, kaviar, hudvårdsprodukter och annat.

- Vi vill hålla igång våra kunders maskiner så att de kan tjäna pengar. Maskinerna har många servoaxlar, så det är mycket som kan gå sönder. Vi har jobbat traditionellt med det - reaktivt. När det har blivit ett stopp någonstans har vi skickat en underhållstekniker. Vi började fundera på hur kunde sköta detta bättre.

Nordic Machinerys utmaning var att de har tusentals maskiner ute hos kunder över hela världen. De började därför snegla på ny teknologi och kom på så vis i kontakt med XMReality, som nischat in sig på Augmented Reality.

- Den tekniken var ju otroligt sexig för oss som gammalt ingenjörsföretag.

Läs också: Gasfjädertillverkare använder Augmented Reality

 

Kunden ser handen

Plattform 5, som har militärt ursprung, kändes lite gammalmodig. Med plattform 6, som XMReality kommit med, är det ingen tvekan om att Nordic Machinery har hittat rätt väg.

Deras tekniker kan nu koppla upp sig med sin smartphone och kunden i en annan världsände gör samma sak. Kunden filmar säg manöverpanelen på tubmaskinen som krånglar, teknikern ser den vyn i sin telefon och kan med sin hand visa ”tryck på den knappen” eller ”vrid på det vredet”. Kunden ser då vad teknikerns hand gör på manöverpanelen.

Läs också: XMReality vinner prestigefyllt pris

- Behöver man använd båda händerna fungerar det bättre med VR-glasögon, men man klarar sig långt med en padda eller smartphone.

Om kund och tekniker inte talar samma språk kan teknikern visa med sina fingrar hur många gånger kunden ska utföra en viss manöver eller på vilket värde ett vrede ska ställas in. Eller så kan ett verktyg visas upp. Möjligheterna till informationsöverföring är många. Nordic Machinery har 40 tekniker som nu kan jobba så.

- Med traditionell support via mejl eller telefon tog hjälpen längre tid och mycket kunde missuppfattas. Under tiden tappade kunden produktion. Varje minuts stillestånd kostar pengar.

 

Läs också: Sacmi tecknar avtal med XMReality

Kan ta betalt

Ibland behöver ändå en underhållstekniker åka ut till kunden, men även då fyller Nordic Machinerys AR-support, som de har döpt till Norden On Call, en viktig funktion. Genom att teknikern kan be kunden filma rätt saker kan Nordic Machinery försäkra sig om att rätt medarbetare, med rätt kompetens och rätt utrustning, åker till kunden. Återigen sparar detta tid. Och tid är ju som sagt pengar.

- För oss har det här inneburit att vi har kunnat börja ta betalt för support. Vi tar betalt per minut. Men den största vinsten är att vi nu kan hjälpa varandra internt. Alla behöver inte kunna allt. Vi jämnar ut olikheter i kompetens. Och vi tjänar själva mycket tid. Våra kunder finns ofta ute i en djungel, långt från stora städer. Vi slipper dyra resekostnader. Och vi kan lättare utbilda både våra egna tekniker och kunderna. Men viktigast av allt är att vi får nöjda kunder. Det har stärkt vårt varumärke.

Det tog Nordic Machinery ett år att mogna i AR-tekniken, framförallt för serviceteknikerna vars första reaktion var ”Jaha, ryker mitt jobb nu?”. Teknikerna reste tidigare 250 dagar om året.

Läs också: Hexagon börjar använda Augmented Reality

- Teknikerna kan nu lägga sin arbetstid på annat, som förebyggande underhåll.

Vad vinner man med AR jämfört med att använda Skype? undrade en i publiken.

- Tydlighet. Möjligheten att peka är oerhört viktig eftersom våra tekniker inte alltid kan tala samma språk som kunderna, svarade Christer Bäck.

Christer Åkerlundh

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De har gått upp i DynaMate

Infranord accepterar företagsbot

Väljer Bilfinger vid storstopp

Ansvarar för tunnelventilation

Assemblin har tilldelats ett omfattande ventilationsuppdrag i infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm.

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hexagon köper mjukvaruföretag

Arkiv

Caverion avtalar med SSAB

Ny teknik för vägunderhåll

Lanserar nytt övervakningssystem

Den 12 februari lanserar D-Rail ett nytt övervakningssystem för järnväg.

PiteEnergi hjälper till

PiteEnergi finns nu på plats med personal i Norrtälje för att hjälpa till med att återställa elnätet efter stormen Alfridas härjningar.

Sluter avtal med E.ON Energilösningar

NCC bygger depå

De uppnår underhåll I världsklass

IFS: Serviceföretagen behöver omdanas

Tre stora utmaningar väntar, enligt IFS, servicesektorn under 2019: att få ut maximalt värde av teknikinvesteringar, kompetenskrisen och kundupplevelsen.

Industrimässorna i ny tappning

Den 6-7 februari är det åter dags för Industrimässorna i Malmö. Några av mässorna är nya.

En heldag om molntjänster

Föreläggande mot Ringhals

Vattenfall får oväntad hjälp

96 dog på spåren 2018

Förnyar kontrakt med telekomjätte

Arbetsmiljöverket upphäver föreskrifter

Var är svenskarna?

Ett internationellt arbete pågår för att ta fram tekniska riktlinjer och krav för elektriska energilagringssystem. Men var är svenskarna?

Fortsätter framtidssäkra elnätet

Företaget inom maskinsäkerhet växer kraftigt

Ny mässa för VA och avfall

De förvärvar pumpföretaget

Byggstart för havsbaserad vindkraftspark

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Samarbete ger mervärde

Allvarligt skadad på pappersbruk

Lanserar mobil slangservice i Mora

Ingenjörer utrustas med robust datorplatta

Beijer Tech köper reservdelsföretag

Flygplan kontrollerar värmesystemet

Nytt lager öppnat i Stockholm

Årets Betongforskare utsedd

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components presenterar kraftfulla motordrivkretsanalysatorer med flera funktioner från Fluke

RS Components presenterar ny version av baskortet Arduino Uno WiFi för IoT-projekt

RS Components presenterar vinnaren av DesignSparks designtävling "Summer of Sound"

Tryck din egen rörmärkning med nya Flo-Code Print!

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

RS Components meddelar att Microchips nya utvecklingskort med AVR®-mikrokontroller är tillgängliga

RS Components släpper information om Big Step Challenge på electronica 2018

RS Components erbjuder nu kalibrerade produkter

RS Components presenterar distributionsavtal för industriella produkter från Control Techniques

KmK Instrument på Smålands Industrimässa i Växjö 17-18 oktober 2018

RS Components lanserar system med IP67-klassade 1,80 mm kabel-till-kabel-kontakter från Molex

RS Components lanserar RS PRO-serie med vibrationsdämpande koaxialkontakter för RF/mikrovågor

RS Components lanserar det första industriella PLCnext-styrsystemet

RS Components erbjuder innovativ vakuumformare av skrivbordsmodell från uppstartsföretaget Mayku

BlueSYSTEM SIGMA Engineering Set - för snabb och noggrann mätning vid maskinuppriktning

RS Components fokuserar på innovation och inspiration på electronica 2018

RS Components lanserar podcasten History Makers

KmK Instrument på Smålands Industrimässa i Växjö 17-18 oktober 2018

RS Components utökar sortimentet med pneumatiska RS Pro-enheter

RS Components presenterar industriella videoskop för inspektion av utrustning

RS Components presenterar tåliga kontaktdon för ett utbud av industriella t...

IoT-utvecklingssats från RS Components är klar att anslutas till avancerad ...

RS Components lagerför nu den senaste versionen av HARTING PushPull-kontakt...

RS Components presenterar branschens första IP54-klassade IIoT-utvecklingss...

RS Components presenterar en ny serie med värmekameror för underhåll från F...

Sänd till en kollega

0.112