Nöjdare kunder och stärkt varumärke med AR

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Christer Bäcks föreläsning på Underhållsdagarna i Stockholm den 22-23 november handlade om Augmented Reality, AR.

AR, eller ”förstärkt verklighet” som tekniken heter på svenska, är en avancerad teknik för att visualisera komplicerad teknisk information eller support på distans på ett användarvänligt sätt. Nordic Machinery, där Christer Bäck är Customer Service Director, har använt sig av den tekniken.

Läs också: Lanserar nästa generations AR-baserade digitala plattform

Nordic Machinery, i Kalmar, gör tuber som deras kunder sedan fyller med olika konsumentprodukter. Det kan vara tandkräm, kaviar, hudvårdsprodukter och annat.

- Vi vill hålla igång våra kunders maskiner så att de kan tjäna pengar. Maskinerna har många servoaxlar, så det är mycket som kan gå sönder. Vi har jobbat traditionellt med det - reaktivt. När det har blivit ett stopp någonstans har vi skickat en underhållstekniker. Vi började fundera på hur kunde sköta detta bättre.

Nordic Machinerys utmaning var att de har tusentals maskiner ute hos kunder över hela världen. De började därför snegla på ny teknologi och kom på så vis i kontakt med XMReality, som nischat in sig på Augmented Reality.

- Den tekniken var ju otroligt sexig för oss som gammalt ingenjörsföretag.

Läs också: Assisted Reality-glasögon

 

Kunden ser handen

Plattform 5, som har militärt ursprung, kändes lite gammalmodig. Med plattform 6, som XMReality kommit med, är det ingen tvekan om att Nordic Machinery har hittat rätt väg.

Deras tekniker kan nu koppla upp sig med sin smartphone och kunden i en annan världsände gör samma sak. Kunden filmar säg manöverpanelen på tubmaskinen som krånglar, teknikern ser den vyn i sin telefon och kan med sin hand visa ”tryck på den knappen” eller ”vrid på det vredet”. Kunden ser då vad teknikerns hand gör på manöverpanelen.

Läs också: XMReality releasar ny AR-version

- Behöver man använd båda händerna fungerar det bättre med VR-glasögon, men man klarar sig långt med en padda eller smartphone.

Om kund och tekniker inte talar samma språk kan teknikern visa med sina fingrar hur många gånger kunden ska utföra en viss manöver eller på vilket värde ett vrede ska ställas in. Eller så kan ett verktyg visas upp. Möjligheterna till informationsöverföring är många. Nordic Machinery har 40 tekniker som nu kan jobba så.

- Med traditionell support via mejl eller telefon tog hjälpen längre tid och mycket kunde missuppfattas. Under tiden tappade kunden produktion. Varje minuts stillestånd kostar pengar.

 

Läs också: Partnerskap för att driva industriell innovation

Kan ta betalt

Ibland behöver ändå en underhållstekniker åka ut till kunden, men även då fyller Nordic Machinerys AR-support, som de har döpt till Norden On Call, en viktig funktion. Genom att teknikern kan be kunden filma rätt saker kan Nordic Machinery försäkra sig om att rätt medarbetare, med rätt kompetens och rätt utrustning, åker till kunden. Återigen sparar detta tid. Och tid är ju som sagt pengar.

- För oss har det här inneburit att vi har kunnat börja ta betalt för support. Vi tar betalt per minut. Men den största vinsten är att vi nu kan hjälpa varandra internt. Alla behöver inte kunna allt. Vi jämnar ut olikheter i kompetens. Och vi tjänar själva mycket tid. Våra kunder finns ofta ute i en djungel, långt från stora städer. Vi slipper dyra resekostnader. Och vi kan lättare utbilda både våra egna tekniker och kunderna. Men viktigast av allt är att vi får nöjda kunder. Det har stärkt vårt varumärke.

Det tog Nordic Machinery ett år att mogna i AR-tekniken, framförallt för serviceteknikerna vars första reaktion var ”Jaha, ryker mitt jobb nu?”. Teknikerna reste tidigare 250 dagar om året.

Läs också: XMReality utökar italienskt samarbete

- Teknikerna kan nu lägga sin arbetstid på annat, som förebyggande underhåll.

Vad vinner man med AR jämfört med att använda Skype? undrade en i publiken.

- Tydlighet. Möjligheten att peka är oerhört viktig eftersom våra tekniker inte alltid kan tala samma språk som kunderna, svarade Christer Bäck.

Christer Åkerlundh



Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Följ U&D även på LinkedIn

Kyrkor energieffektiviseras med ny teknik

Bygger specialfartyg för marina vindenergiparker

Företagsförvärv tillför ingenjörskompetens

Det schweiziska företaget NSB Gas Processing ingår nu i den internationella Buschkoncernen.

Miljörivarna stärker sin position

Fortsatt fusk med asbest

Fusket i hanteringen med asbest är utbrett, enligt fackförbundet Byggnads och Arbetsmiljöverket. Det rapporterar SvT Nyheter Helsingborg.

Nyhetsbrev

Förbättrad säkerhet på högtryckskopplingar

Arkiv

Elnäten tar språnget in i den digitala världen

Reviderad standard för gränssnitt för nätdrift

Ny sensorteknik minskar dricksvattenspillet

Säkra beteenden i byggsektorn minskar olyckor

Utsläpp av natriumhydroxid från pappersbruk

De byter namn

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Totalsanering av vattenkraftverk

ÅF effektiviserar med AI åt stor energikund

Avancerad AI-teknik hjälper en stor energikund att förutse och optimera underhållet av sina vattenkraftverk. ÅF har utvecklat en innovativ lösning.

BillerudKorsnäs satsar på arbetsmiljön

Projekt kring nästa generation inspektionsrobotar

Linde utvecklar Bluespot

WSP förvärvar ledande konsultbolag

1

Därför skedde olyckan på Forsmark

Nu invigs Additivt Teknikcenter i Hultsfred

Företagen behöver lärmiljöer för digitala tillverkningsmetoder.

Mindre brand hos papperstillverkare

Lututsläpp och arbetsplatsolycka på grund av åskväder

De senaste dagarnas kraftiga åskoväder har påverkat driften vid Bäckhammars bruk.

Tecknar ramavtal med Göteborg Energi

Siemens i affär värd en halv miljard

Nomo etablerar sig i Norge

Forskning ska göra infrastruktur-UH smartare

Standard för energilager i elsystem.

Coromatic säkrar stadsnät

Ny standard för datahallar/serverrum ute på remiss.

Var tredje tror att digitaliseringen skapar jobb

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components presenterar en ny serie med värmekameror för underhåll från Fluke

RS Components avtal med Zerynth förstärker partnerskapet och utökar DesignSparks IoT-kapacitet

RS Components presenterar nytt trådlöst tillbehör att använda med PELTOR-hörselskydd

RS Components blir Glenairs digitala distributionspartner

RS Components lanserar kontaktdonen MUO 2.5 från Molex för elektrisk utrustning och elsystem

RS Components lanserar en global designtävling för att ge upphov till en ny musikupplevelse

RS Components säljer datasäkerhetsprodukter för att hjälpa företag med GDPR-efterlevnad

RS Components lanserar en serie värmekameror och produkter för test och mätning från FLIR

Den nya appen DesignSpark Toolbox från RS Components är tillgänglig för iOS, Android och Windows

RS Components lanserar en liten RS Pro infraröd temperatursensor för industriell utrustning

Rätt matchning ger enastående lagarbete

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

RS Components utökar RS Pro-sortimentet av test- och mätinstrument

Nya logikmoduler konfigureras via användarvänligt webbgränssnitt

RS Components presenterar två nya serier med strömförsörjningar från RS Pro

RS Components tillkännager distributionsavtal med IDEC för tillgång till industriella komponenter

RS Components lanserar DesignSpark Pmod-adapter för Raspberry Pi

RS Components utökar sortiment med pekskärmar för industriell automation

RS Components utökar sortimentet av kontaktdon och kablar i RS Pro-sortimentet

RS Components presenterar nya industriella läsare för RFID-taggar

Med lanseringen av DesignSpark Safety förenklar RS Components riskbedömning...

RS Components tar prisvärda värmekameror till nästa nivå med nya FLIR ONE® ...

RS stöder uppstartsföretag som ger spädbarn och småbarn tillgång till bioni...

RS Components presenterar innovativa Fluke-testare som mäter spänning utan ...

Den nya generationen mini-PLC:er från Barth är nu Arduino-kompatibla

Sänd till en kollega

0.164