23948sdkhjf

Ny storregion tryggar jobben

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Göteborgsregionen har under de senaste tio åren haft en exceptionell hög tillväxt. Antalet sysselsatta växer snabbare i regionen än i övriga riket, arbetslösheten är sedan fem år lägst bland storstadsregionerna, exporten har ökat kraftigt och en tredjedel av landets totala FoU-investeringar i privat sektor sker i Göteborgsregionen.

Läs också: Transportföretagen varnar: corona hotar försörjningstryggheten

Frågan är vad allt detta beror på?

– Det finns flera förklaringar. Först och främst har näringslivet gått bra men mycket tyder också på att Göteborgsekonomin just nu genomgår ett systemskifte – från industristad till kunskapsstad och från att vara en stor svensk region till att bli en europeisk storstadsregion, säger Henrik Einarsson, etableringschef på Business Region Göteborg.

Mellan 2011 och 2018 ökade arbetspendlingen från Trollhättan till Göteborg med cirka 90 procent. Den nya motorvägs- och järnvägsförbindelsen mellan Trollhättan och Göteborg som stod klar för några år sedan ligger sannolikt bakom den starka ökningen.

Varför är storleken på regionen så viktig?

Läs också: ​Swecos nya uppdrag – planera bangård för Västlänken

Jo, företagen får lättare att rekrytera, mångfalden av olika företag som samspelar ökar, företag som blir mer konkurrenskraftiga skapar större värden som tillförs den regionala ekonomin genom skatt och lön och individen får tillgång till en större jobbpool och fler boendealternativ.

– Därför är det glädjande att se att satsningen på den nya motorvägs- och tågförbindelsen till Trollhättan fått sådan positiv effekt, säger Henrik Einarsson.
Infrastrukturen har också möjliggjort en expansion inom fordonsindustrin. Under senare år har fordonsindustrin gått för högvarv och anställt flera tusen. Många av dessa ingenjörer kommer just från Trollhättan.

Att förbättra pendlingsmöjligheterna mellan Göteborg och Borås skulle få liknande effekter som infrastruktursatsningarna på sträckan Göteborg-Trollhättan.

– Framåt 2025 kan även Boråsregionen med drygt 200 000 invånare ingå i arbetsmarknadsregionen. Stråket Göteborg-Borås är redan i dag ett av landets största pendlingsstråk men restiden är lång. Med nödvändiga satsningar på infrastrukturförbättringar, det vill säga järnväg mellan Göteborg och Borås, öppnas nya möjligheter och det skulle ge regionen ytterligare en vitamininjektion och förbättrad konkurrenskraft, säger Henrik Einarsson och fortsätter:

– I ett längre perspektiv jobbas det även på att binda ihop stråket Hamburg- Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslo till en megaregion. En sådan utveckling skulle ge Göteborg en än mer strategisk position och sannolikt bidra till fler jobb i regionen.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hack the Crisis - i helgen hotas Covid 19

Digitaliserad kompetenshantering i hela koncernen

Har rullat ett varv runt jorden - med bränsleceller

AkzoNobel vill återanvända vatten och avfall

SPM Instrument får distributör i Sydafrika

Får stipendium för drönarforskning

Nyhetsbrev

Krispaketet till små och medelstora företag godkänns av EU

Arkiv

"Naivt att tro att it-incidenter är en företeelse som kan arbetas bort"

De säkrar SCA:s kraftlinerproduktion

Almedalsveckan ställs in

Korttidspermitterar - är ändå försiktigt optimistiska

Underhåll och byggnationer måste ske som planerat

Utbildas för att styra framtidens robotar

Railcare får 22 miljonerskontrakt

Eltels och Trafikverkets avtal värt 23 miljoner - euro

Ytskydd blir digitalt

Minskade underhållskostnader genom stål med bättre korrosionsbeständighet

Instalco förvärvar Östersjö elektriska

SEAT ställer om till respiratorer

Mekonomen har fortfarande driftstörningar efter IT-intrånget - Uppdaterad

Utredning klar om framtidens järnvägsunderhåll

SAS flyger gods ad hoc

Undersökning: Hälften av Sveriges småföretag kan tvingas säga upp personal

Luftfartsverket förvärvar drift och underhåll

Mäter bockade rör på plats

Kraftindustrin tar hjälp av drönare

Nya antenner för ökad driftsäkerhet på radioutsändningarna

Var källkritisk

Plus

AI bevakar och driftsäkrar våra sjukhus

Coronautbredningen pressar elpriserna i botten

Elvira förebygger elhaveri

Industrin rustar för tvärnit - krispaketet räcker inte

Automatiserad säker driftsättning av IoT sensorer

Varning för vattenbedragare

Karensdagen slopas – och stopp för stora sammankomster

Underhållsmässan: Lyft tunga skivor lätt

Se alla Företagens egna nyheter

RS erbjuder energisnålaste icke-flyktigt RAM-minne

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Kalibrering och service, tänk smart och proaktivt

Lasersvetsning av plast

Erbjudande på uppkopplade skjutmått

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Produktfamiljen Sylvac Scan är komplett!

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Träffa CERTEX digitalt

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

NYHET! - ADSORBIUM95 - Ekologisk Absorbent - 100% ekologisk

Hur fungerar fukthärdande silikonlim & tätningsmedel?

Kom och jobba som Produkttekniker hos oss!

Seminarium - industriell datortomografi

Vi är på plats på UH-Mässan - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Platser kvar till workshopen om oförstörande sprickprovning!

Möt oss på UH-mässan - Prata Smörjmedel & Lim - Kul Tävling

5 typer av biokompatibla smörjmedel - Nytt blogginlägg

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Sänd till en kollega

0.11