23948sdkhjf

Bullerprojektet blev även underhållsarbete

Det är ett nytt sätt de provar på för att sänka ljudnivåerna från biltrafiken. Helsingborgs stad började förra året bygga tre tegelmurar som ska löpa mellan körfälten på Södra Stenbocksgatan vid Enebergsplatsen.

Den nya teknik som används har tidigare bara använts i kyrkor. Genom att de tre tegelmurarna muras på olika sätt fångar de också in buller på olika vis. Tiden får utvisa vilken sätt som är mest effektivt.

Läs också: "Byggsektorn och betongbranschen har förutsättningar att hålla igång Sverige"

Totalt är de tre tegelmurarna 170 meter långa.

Under tegelmurarna får det inte löpa vattenledningar. Tur i oturen. Det var ändå dags att byta ut de gamla rören och nu görs det på samma gång. Ett och annat träd som inte mått så bra de senaste åren får också omvårdnad.

Vad som däremot inte var känt när bullerprojektet drog igång var att Öresundskraft hade en fjärrvärmeledning i dåligt skick på platsen. Att byta ut den är nödvändigt och fördröjer projektet någon månad. Men innan sommaren ska allt vara klart. Och dessutom tyst.

Johan Hellberg är projektledare på stadbyggnadsförvaltningen i Helsingborgs stad och berättar om projektet.

Läs också: Förvärvar SKFs spindelservice

– Det vi ser här bakom är början till en mur, det är fundamentet till en tegelmur. Den här tegelmuren är lite speciell där vi vinklar tegelstenarena för att kunna sprida bullret, vägljudet från däcken på bilarna. Vi ska testa och se om detta är en bra lösning.

– I samband med detta hade vi en gammal vattenledning under den blivande muren som man inte får lov att ha där. Då passade vi på att byta den. Den är från trettiotalet, en gammal gjutjärnsledning. Så nu lägger vi en ny ledning. Och även som vi upptäckte senare eller Öresundskraft när de kom ut och tittade så har de en gammal fjärrvärmeledning som är av äldre modell, eternitrör. Den visade sig också i behov av byte. Så då slår vi två flugor i en smäll. Det blir bra. Så slipper vi stänga senare.

Hur tycker du det gått – när beräknas det vara färdigt?

– Jag tycker att det har gått bra. Trafiken har vi lett om så att vi kan jobba ostört och då går ju arbetet mycket fortare. Vi fick ett extrajobb med Öresundskrafts ledningar så det drar ut på det en månad till ungefär. Vi beräknar vara färdiga här innan sommaren. Någon gång i mitten, slutet på maj.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094