23948sdkhjf

Bransch i kris: Svevia visar kanonresultat

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Som U&D tidigare rapporterat har flera mindre företag inom järnvägsunderhåll tvingast försätta sig i konkurs redan innan året knappt har hunnit börja.

Läs också: Scandrail i konkurs – kris i branschen

Läs också: Bransch i kris: ännu en konkurs

Samtidigt meddelar den statligt ägda infrastrukturspecialisten Svevia att de aldrig gjort ett så lönsamt resultat som under förra kvartalet i företagets hela historia.

Läs också: Fjärrstyrt underhåll under vattnet

I januari presenterade Företagarna sin granskning av Svevias anbudsgivande.

Företagarna har granskat de anbud som Svevia har vunnit offentliga upphandlingar på hos Trafikverket under perioden 2013-08-21 till 2018-07-03. 285 upphandlingsprotokoll har gåtts igenom.

Efter att ha gått igenom anbuden dras ett antal slutsatser. Svevia är det bolag som är den största leverantören till Trafikverket när det avser vägunderhåll, anläggning av vägar och vägmarkeringar. Det bekräftas också via officiella källor från Näringsdepartementet, Konkurrensverket och Svevia själva.

Enligt granskningen lägger Svevia anmärkningsvärt låga bud i förhållande till sina privata konkurrenter.

Läs också: Kraftindustrin tar hjälp av drönare

En annan anmärkningsvärd analys när granskningen tittar på de 10 största anbuden som Svevia har vunnit är att i fem av fallen har endast ett privat företag varit med och lämnat anbud. Detta att jämföra med snittet som Konkurrensverket har kommit fram till att det är fyra företag med per anbud, för att få en rättvisande konkurrens står det i granskningen.

Senare i januari intervjuar Dagens industri Svevias vd Anders Gustafsson.

Då har han visserligen bara tagit del av ett utdrag från Företagarnas rapport men konstaterar att de upphandlingar som Företagarna granskat både kommer från anläggningsdivisionen som har lönsamhetsproblem och affärsområdena drift och beläggning som är lönsamma.

– De hänvisar till en olönsam del inom Svevia och använder fakta från en del där vi har en lönsam verksamhet. Jag kan inte kommentera det bättre än så.

Läs också: Samarbete ger billigare drift och underhåll

Han anser att Företagarna delvis drar paralleller mellan anläggningsdivisionens lönsamhetsproblem och nivån på Svevias anbud i Trafikverkets upphandlingar.

Hur ser du på avvikelsen mellan Svevias anbud och övriga i de upphandlingar som granskats?

– Man måste vinna anbud för att få jobb. Så det är klart att vi måste vara lägst för att vinna en upphandling – det är lagen om offentlig upphandling.

Er roll i marknadskoncentrationen, hur ser du på den?

– Vi är en av flera aktörer på en konkurrensutsatt marknad. Vi är också i mångt och mycket ett framgångsrikt företag, så det är säkert någon som kan ha en åsikt om det. Men ansvarsfullhet och omdömesgillt agerande, det står väldigt högt på vår agenda, sa Anders Gustafsson i januari till Dagens industri.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fjärrstyrt underhåll under vattnet

Kraftindustrin tar hjälp av drönare

Samarbete ger billigare drift och underhåll

Starkt resultat för LKAB

100 nya underhållsmedarbetare sökes

Det räcker inte menar Svenskt näringsliv

Nyhetsbrev

Regeringens krispaket för svenska småföretag

Arkiv

Datacenterboomen fortsätter

Ingen extra utdelning för BillerudKorsnäs

Nya antenner för ökad driftsäkerhet på radioutsändningarna

Aarsleff rörteknik får ny affärschef

Sis startar ny avdelning

Årets Partner of the year 2019

Ny storregion tryggar jobben

Svenskt näringslivs räddningspaket värt 200 miljarder

Elvägar – statens ansvar

Volvo Car Retail Solutions satsar på cybersäkerhet

Plus

Skrotar excel och går över till whiteboard

Vattenfall söker 200 nya IT-talanger

Hexagon förvärvar Caefatigue

Plus

Stort nog att reparera – igen

Drönarbesiktar luftledningar

Mitt i coronakrisen - serviceleverantören tillsätter ny säkerhetschef

De levererar kranar till SCA

Var källkritisk

Plus

AI bevakar och driftsäkrar våra sjukhus

Coronautbredningen pressar elpriserna i botten

Elvira förebygger elhaveri

Industrin rustar för tvärnit - krispaketet räcker inte

Automatiserad säker driftsättning av IoT sensorer

Varning för vattenbedragare

Karensdagen slopas – och stopp för stora sammankomster

Underhållsmässan: Lyft tunga skivor lätt

De förvärvar IT-säkerhetsföretaget Sophos

Otät ventil stoppar kärnkraftsverket O3

SSAB anställer tusentals semestervikarier

Se alla Företagens egna nyheter

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Produktfamiljen Sylvac Scan är komplett!

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Träffa CERTEX digitalt

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

NYHET! - ADSORBIUM95 - Ekologisk Absorbent - 100% ekologisk

Hur fungerar fukthärdande silikonlim & tätningsmedel?

Kom och jobba som Produkttekniker hos oss!

Seminarium - industriell datortomografi

Vi är på plats på UH-Mässan - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Platser kvar till workshopen om oförstörande sprickprovning!

Möt oss på UH-mässan - Prata Smörjmedel & Lim - Kul Tävling

5 typer av biokompatibla smörjmedel - Nytt blogginlägg

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Kan jag använda ett gammalt lim?

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Sänd till en kollega

0.109