23948sdkhjf

Drift och underhåll involverat i planeringen

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Upptågen är klara. De åtta dubbeldäckarna som ska trafikera sträckan Uppsala – Gävle erbjuder dubbelt så många sittplatser jämfört med dagens vagnar. Det behövs då det varje år görs 4,3 miljoner resor med Upptågen och antalet resenärer ökar stadigt.

Det var för att förstärka Upptågstrafiken som det politiska beslutet togs i Region Uppsala i regionfullmäktige den 27 september 2017. Åtta tåg av typen Stadler dosto ER1 skulle hyras in. De beställdes via Transitio – som ägs gemensamt av tjugo landsting och kollektivtrafikmyndigheter i Sverige.

Läs också: Alfa Laval tecknar avtal för preventivt underhåll offshore

- Det är fantastiskt roligt att kunna erbjuda våra resenärer nya toppmoderna tåg, hela reseupplevelsen kommer att förbättras och vi ser fram emot att hälsa fler välkomna ombord. Eftersom vi ansvarar för drift och underhåll har vi varit involverade i hela planeringsprocessen, det har varit ett väldigt spännande projekt där vi haft möjlighet att bidra med vår kunskap av den aktuella trafiken på Upptågen och erfarenheter i Sverige och internationellt, säger Bo Danielsson, affärschef Transdev Uppland.

Mälardalstrafik beställde samtidigt 33 nya fordon. Och för att implementera fordonen har det krävts stor samverkan mellan mottagarna Upptågstrafiken och Mälardalstrafiken och tillverkaren Stadler bussang, mellan fordonsägaren Transitio, kollektivtrafikmyndigheterna, järnvägsoperatörerna Transdev och SJ och så underhållarna.

Det finns strategiska principer som styr samverkan som hög tillgänglighet, trafiksäkerhet, och driftsäkerhet. Det kräver ett omfattande samarbete och samordning mellan parterna. Fordonen är nya och en utmaning kan vara att hitta en effektiv balans mellan och rutin för garantiåtgärder och underhållsåtgärder så att fordonen alltid skyndsamt kommer i trafik.

– Tågen är en fordonstyp som inte tidigare funnits i Sverige och det har ställt stora krav framförallt på dokumentation som i slutändan leder fram till ett godkännande av Transportstyrelsen och att fordonen kan framföras på ett säkert sätt i kommersiell trafik. För ett slutligt godkännande krävs att också operatörerna har godkänt dokumentationen. Till exempel underhållsinstruktioner, manualer för förare och ombordpersonal och digitala system, förklarar Bo Danielsson och fortsätter:

Läs också: Södra stambanan: även Flackarp-Lund blir fyrspårigt

– Transdev har som en part och som en av två operatörer som blir först att köra ER1 i trafik haft stor nytta att delta i arbetsgrupper inom olika områden under implementeringsfasen. Vi har haft kunskap för att kunna teckna ett ändamålsenligt avtal med underhållaren. Vi har hela tiden varit involverade i tidsplanen som i sådana här projekt verkligen är levande materia. Vår utbildningsinsats i Transdev är omfattande och utan insikt och insyn i projektet hade den blivit ännu mer komplicerad. Vi har kunnat uppdatera våra lokala säkerhetsföreskrifter i tid där det krävts. Vi har i processen med Transportstyrelsen som en part fått möjlighet att bland annat kunnat påverka underhållsinstruktioner och manualer.

Transdev kommer underhålla sina fordon hos Stadler service Sweden i Tillberga.

– Jag vill inte heller underskatta all annan kunskapsinsamling som sker löpande när man deltar som en part i ett sådant här projekt. Exempelvis vilka utmaningar som finns med reservdelshållning, hur man tvättar och tömmer fordon och vilken underhållare som klarar av att göra detta, vad inbegrips i tungt underhåll respektive kilometerbaserat underhåll, fokus på praktiskt handhavande i vissa situationer och all annan kunskapsspridning som sker i nätverket. Allt som i slutändan gagnar driftssäkerhet och tillgänglighet. Jag vill påstå att Transdev är väl förberedda tack vare vår delaktighet i implementeringsprojektet av ER1.

De nya vagnarna sätts successivt i drift under december 2019 och första halvan av 2020.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alfa Laval tecknar avtal för preventivt underhåll offshore

Undersökning: över 450 svenska företag om effekterna av coronakrisen

Nya drönarregler inom hela EU

Södra stambanan: även Flackarp-Lund blir fyrspårigt

Rise kan kvalitetskontrollera din skyddsutrustning 

De ska drifta och underhålla 3GIS mobilnät

Nyhetsbrev

Hagabs nya vd slås av engagemanget

Arkiv

LTU bygger 5G-testbädd inomhus

Skanska bygger dubbelspår för 1,7 miljarder

Samhällsviktiga flyg säkras

Många - men färre varsel förra veckan

Powercell tecknar avtal på 77 miljoner

Mycket järnvägsunderhåll i påsk

Intervju: om återstart 20 april

Utökar för fler uppkopplade fastigheter och mer driftövervakning

Ska sköta all IT åt Almi

Instalco får sitt hittills största uppdrag värt 700 miljoner

En av Dalarnas största järnvägssatsningar

Munksjös driftstopp blir av trots coronakrisen

Hack the Crisis - i helgen hotas Covid 19

Digitaliserad kompetenshantering i hela koncernen

Har rullat ett varv runt jorden - med bränsleceller

AkzoNobel vill återanvända vatten och avfall

SPM Instrument får distributör i Sydafrika

Får stipendium för drönarforskning

De säkrar SCA:s kraftlinerproduktion

Almedalsveckan ställs in

Utbildas för att styra framtidens robotar

Railcare får 22 miljonerskontrakt

Eltels och Trafikverkets avtal värt 23 miljoner - euro

Mekonomen har fortfarande driftstörningar efter IT-intrånget - Uppdaterad

Mäter bockade rör på plats

Kraftindustrin tar hjälp av drönare

Nya antenner för ökad driftsäkerhet på radioutsändningarna

Var källkritisk

Plus

AI bevakar och driftsäkrar våra sjukhus

Se alla Företagens egna nyheter

RS erbjuder energisnålaste icke-flyktigt RAM-minne

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Kalibrering och service, tänk smart och proaktivt

Lasersvetsning av plast

Erbjudande på uppkopplade skjutmått

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Produktfamiljen Sylvac Scan är komplett!

Laserdekontaminering - radiologiskt beprövad torrprocess

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Träffa CERTEX digitalt

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

NYHET! - ADSORBIUM95 - Ekologisk Absorbent - 100% ekologisk

Hur fungerar fukthärdande silikonlim & tätningsmedel?

Kom och jobba som Produkttekniker hos oss!

Seminarium - industriell datortomografi

Vi är på plats på UH-Mässan - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Platser kvar till workshopen om oförstörande sprickprovning!

Möt oss på UH-mässan - Prata Smörjmedel & Lim - Kul Tävling

5 typer av biokompatibla smörjmedel - Nytt blogginlägg

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Seminarium - Industriell röntgen

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Sänd till en kollega

0.109