23948sdkhjf

Drift och underhåll involverat i planeringen

| Av Anna Broberg | Tipsa redaktionen

Upptågen är klara. De åtta dubbeldäckarna som ska trafikera sträckan Uppsala – Gävle erbjuder dubbelt så många sittplatser jämfört med dagens vagnar. Det behövs då det varje år görs 4,3 miljoner resor med Upptågen och antalet resenärer ökar stadigt.

Det var för att förstärka Upptågstrafiken som det politiska beslutet togs i Region Uppsala i regionfullmäktige den 27 september 2017. Åtta tåg av typen Stadler dosto ER1 skulle hyras in. De beställdes via Transitio – som ägs gemensamt av tjugo landsting och kollektivtrafikmyndigheter i Sverige.

Läs också: Kostnaden för Ostlänken utredd

- Det är fantastiskt roligt att kunna erbjuda våra resenärer nya toppmoderna tåg, hela reseupplevelsen kommer att förbättras och vi ser fram emot att hälsa fler välkomna ombord. Eftersom vi ansvarar för drift och underhåll har vi varit involverade i hela planeringsprocessen, det har varit ett väldigt spännande projekt där vi haft möjlighet att bidra med vår kunskap av den aktuella trafiken på Upptågen och erfarenheter i Sverige och internationellt, säger Bo Danielsson, affärschef Transdev Uppland.

Mälardalstrafik beställde samtidigt 33 nya fordon. Och för att implementera fordonen har det krävts stor samverkan mellan mottagarna Upptågstrafiken och Mälardalstrafiken och tillverkaren Stadler bussang, mellan fordonsägaren Transitio, kollektivtrafikmyndigheterna, järnvägsoperatörerna Transdev och SJ och så underhållarna.

Det finns strategiska principer som styr samverkan som hög tillgänglighet, trafiksäkerhet, och driftsäkerhet. Det kräver ett omfattande samarbete och samordning mellan parterna. Fordonen är nya och en utmaning kan vara att hitta en effektiv balans mellan och rutin för garantiåtgärder och underhållsåtgärder så att fordonen alltid skyndsamt kommer i trafik.

– Tågen är en fordonstyp som inte tidigare funnits i Sverige och det har ställt stora krav framförallt på dokumentation som i slutändan leder fram till ett godkännande av Transportstyrelsen och att fordonen kan framföras på ett säkert sätt i kommersiell trafik. För ett slutligt godkännande krävs att också operatörerna har godkänt dokumentationen. Till exempel underhållsinstruktioner, manualer för förare och ombordpersonal och digitala system, förklarar Bo Danielsson och fortsätter:

Läs också: AddPro blir strategisk IT-partner till Telge

– Transdev har som en part och som en av två operatörer som blir först att köra ER1 i trafik haft stor nytta att delta i arbetsgrupper inom olika områden under implementeringsfasen. Vi har haft kunskap för att kunna teckna ett ändamålsenligt avtal med underhållaren. Vi har hela tiden varit involverade i tidsplanen som i sådana här projekt verkligen är levande materia. Vår utbildningsinsats i Transdev är omfattande och utan insikt och insyn i projektet hade den blivit ännu mer komplicerad. Vi har kunnat uppdatera våra lokala säkerhetsföreskrifter i tid där det krävts. Vi har i processen med Transportstyrelsen som en part fått möjlighet att bland annat kunnat påverka underhållsinstruktioner och manualer.

Transdev kommer underhålla sina fordon hos Stadler service Sweden i Tillberga.

– Jag vill inte heller underskatta all annan kunskapsinsamling som sker löpande när man deltar som en part i ett sådant här projekt. Exempelvis vilka utmaningar som finns med reservdelshållning, hur man tvättar och tömmer fordon och vilken underhållare som klarar av att göra detta, vad inbegrips i tungt underhåll respektive kilometerbaserat underhåll, fokus på praktiskt handhavande i vissa situationer och all annan kunskapsspridning som sker i nätverket. Allt som i slutändan gagnar driftssäkerhet och tillgänglighet. Jag vill påstå att Transdev är väl förberedda tack vare vår delaktighet i implementeringsprojektet av ER1.

De nya vagnarna sätts successivt i drift under december 2019 och första halvan av 2020.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Företagsbot: Underhållsarbetare skadades i huvudet

Bötfälls – lade till entreprenad utan upphandling

Kostnaden för Ostlänken utredd

13,4 kilometer lång tunnel borras under Stockholm

AddPro blir strategisk IT-partner till Telge

Kungsängsbron i Uppsala underhålls

Nyhetsbrev

Ställningsbolag kräver BillerudKorsnäs på skadestånd

Arkiv

Obalans i underhållskontrakt

FMV köper cybersäkerhet för TOP SECRET

Får hela Finlands vindkraftsproduktion

Rejlers byter styrsystem åt Stockholm Exergi

1

Scandrail i konkurs – kris i branschen

Helikopterflygningar avslöjade flera problem

Förnyar 2000 järnvägsbroar

Åtal – av stor betydelse för Sveriges säkerhet

Underhåll räddar dammarna

Skydd mot driftstopp

Tre blir ett Open Infra

Nyförvärv hos Instalco

Vattenfall anlägger en av Sveriges största solcellsparker

1

Handelskammaren – underhåll räcker inte

Microsoft dataskyddsanpassas

Midroc Electro förvärvar CraneX

Vattenfall bygger, driftar och underhåller batterilager

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Förlorade fingrarna vid driftstopp

Plus

Krönika: Världen väntar på dig

Fördubbling av yrkesutbildningar 

Vattenläckan i Bromma hade naturliga orsaker

Regional samordning av säkerhets­analyser

Sida satsar på IT-säkerhet

Jonerna besegrar dammet

Göteborg släpper öppna geodata

Underhåll blev 2 miljoner dyrare reparation

1,3 miljarder till forskning i AI

Se alla Företagens egna nyheter

PROmesh P20 framtidens Ethernet/PROFINET Switch

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

ALMI ger Nodd verifieringsmedel för visuella mötesverktyg

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Nodd & PreemRaff om visualisering på Underhållsmässan

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Sänd till en kollega

0.156