23948sdkhjf

Fartygsunderhåll med norsk teknik

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Hamnarna i Antwerpen och Zeebrugge tillåter nu en unik teknik för att rengöra fartygsskrov.

ECOsubsea, ett norskt cleantech-företag med en unik skrovrengöringsteknik, har vunnit kontrakt i hamnarna i Antwerpen och Zeebrugge tack vare teknikens förmåga att rena vattnet från föroreningar.

Läs också: Avtal med världens största skeppsbyggare

Rengöringssystemet har godkänts för användning i de två nordeuropeiska hamnarna efter cirka 500 tester med skrovreningar i Southampton och i Norge. Metoden uppfyller uppfylla strikta miljökrav.

Även om rengöring av skrov är en viktig del av fartygsunderhållet, har det blivit kontroversiellt på grund av den höga risken för att invasiva arter från andra hav kan spridas vid rengöringen och bli såväl en miljöfara som ekonomisk fara.

Traditionella skrovrengöringsmetoder innefattar att skicka ner dykare under fartyget när de är i hamn eller ligger för ankar. Denna metod slopas allt mer på grund av att dött organiskt material faller ner på hamnens botten. Hård rengöring kritiseras även på grund av att lager av skrovets ytskydd också tenderar att tas bort under rengöringsprocessen.

ECOsubsea grundades i Norge av den prisbelönta entreprenören Tor Østervold och hans bror Klaus Østervold. De skapade sig ett namn tack vare deras ansträngningar att säkerställa att rengöringssystemet skulle bli så hållbart och robust som möjligt, vilket innebär att det effektivt rengör skrov utan att öka risken för förorenade kustvatten.

ECOsubsea-tekniken består av ett fjärrstyrt fordon som försiktigt rengör fartygets skrov. Fordonet rör sig över ytan som en stor gräsklippare. Föroreningarna pumpas till land och passerar genom en filtreringsanläggning där föroreningarna lagras i uppsamlingspåsar som senare används i biogasproduktion.

- Vår verksamhet i Antwerpen och Zeebrugge utgör en betydande milstolpe för ECOsubsea. Både Antwerpen och Zeebrugge har varit föregångare inom miljöreglering. För oss har det varit viktigt att tillhandahålla en lösning som helt uppfyller de striktaste standarderna. Dessutom är Antwerpen och Zeebrugge stora hamnar som betjänar många av våra befintliga kunder, men också många potentiella nya kunder, säger Tor Østervold.

Han fortsätter:

- Vi tror att vi har en ledande teknik, både vad gäller miljöavtryck och när det gäller hur snabbt vi rengör ett skrov och hur skonsamt beläggningen behandlas. Vi rekommenderar fartygsägare att undersöka skroven minst två gånger om året.Luc Van Espen från Antwerpens hamn kommenterar:

- Vi är glada att välkomna företag som ECOsubsea, som har tekniken för att rengöra fartygsskrov på ett hållbart sätt. Detta skyddar inte bara våra hamnvatten mot att förorenas av främmande arter och tungmetaller, utan erbjuder också en ny tjänst till våra rederier, vilket gör att fartyg ibland gör en avstickare till Antwerpen för att rengöras, bunkras och repareras på samma gång.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Storsatsning på järnvägsunderhållet

Miljardförvärvet

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Rening för 360 miljoner

Vattenlösning för 50 miljoner

Nyhetsbrev

Kopplar aldrig ner

Arkiv

Förhöjd säkerhet

Samlad erfarenhet från tunnelsystemet

Årets Eldsjäl 2019

Broarnas bärighet förstärks

Häng med i de smarta elnätens utveckling

Underhållsarbete från ovan

Varnar för att industrin kan halka efter

Lämnar över ansvaret för hela IT-verksamheten

Fångar avtal på 30 miljoner

Bättre järnvägsunderhåll spås genom ägarbyte

Kritik mot kärnteknisk verksamhet

Flera anledningar bakom strömavbrott

Järnvägsarbetare avled efter olycka vid spårväxling 

Pumpföretag förvärvar dubbelt upp

Inlandsbanan testas för tunga transporter

Nordisk nätplanering för att nå klimatmålen

Brand i smältverk - oro för radioaktivt utsläpp

Lyfter underhåll till en ny nivå

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Viktig kulvert vittrar

Gör ny men anrik arena driftsäker 

Vinner drift- och underhållsuppdrag

Allvarligt IT-intrång – oklart vad som brustit 

Revisionstopp - en fick föras till sjukhus

Svevia rekryterar chef från NCC 

Elledningar inspekteras med helikopter 

Järnvägen saknar mekaniker och servicetekniker 

Ny virtuell underhållsassistent lanseras

Ofta strömavbrott efter avgrävda kablar 

Se alla Företagens egna nyheter

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka...

Avancerad mätteknik tar plats på Elmia Subcontractor

Sänd till en kollega

0.154