23948sdkhjf

Avtal med världens största skeppsbyggare

Jotun har tecknat ett avtal med världens största skeppsvarv för en ny typ av marin bottenfärg som minskar lösningsmedelsutsläppen med upp till 90 procent.

Ett samförståndsavtal har tecknats med koreanska Hyundai Heavy Industries, HHI. Det är startpunkten för ett närmare samarbete och för användningen av en ny innovativ lösningsmedelsfri primer.

Läs också: Fjärrstyrt underhåll under vattnet

- Partnerskapet med Jotun kommer att göra det möjligt för oss att vara bättre rustade för att uppfylla de nya miljökraven som syftar till att minska utsläpp av lösningsmedel, säger Ka Sam-Hyun, HHI:s vd.

Jotun fokuserar starkt på forskning och utveckling av miljövänliga färger. Företaget har arbetat med att utveckla den nya typen av marin bottenfärg i 13 år. Den korrosionsskyddande primern, som det handlar om i det här fallet, minskar, enligt Jotun, utsläppet av lösningsmedel (VOC) med 80-90 procent eller med cirka 250 gram per liter till bara nio gram per liter.

Skeppsvarv kommer att spara hundratals miljoner dollar genom att slippa investeringar i anläggningar för förbränning av VOC. VOC-förbränning leder också till koldioxidutsläpp, så denna innovation ger en dubbel fördel.

-       Produkten har dessutom bättre korrosionsskydd än tidigare system, vilket bidrar till att förlänga fartygens livslängd och minskar underhållsbehovet. Detta är också mycket attraktivt för redare, säger Erik Risberg, en av forskarna bakom den nya primern.Primer utgör 60-70 procent av den totala mängden färg som målas på ett fartyg. Den nya produkten är för närvarande tillgänglig för koreanska varv och utvalda skeppsbyggare i Europa, som har erfarenhet av enstegsprimer, som kräver en särskild teknik.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.111