23948sdkhjf

En bok om sex decenniers UH-gärningar

Han kallas ofta för ”underhållsguru” eller ”underhållets gudfader”. Nu har han skrivit en bok om sitt liv.

Christer Idhammar är en av grundarna till Idhammar Konsult AB och grundaren av det globala konsultföretaget IDCON INC, i Raleigh NC USA. Tillsammans med brodern Börje startade han också U&D 1982.

Efter att ha jobbat med marint och industriellt underhåll och driftsäkerhet i över sex decennier har han nu skrivit sina memoarer. U&D har intervjuat honom.

- Jag har rest mycket och suttit och pratat med folk på kvällarna. Då har jag bland annat berättat historier om mitt liv till sjöss som ung och som internationell konsult. Till exempel när jag drack kaffe med shejken i Bahrain, bärgningar av fartyg, med mera. Många sade ”du borde skriva en bok om det”. Så jag började skriva för 20 år sedan. Men det blev bara tre sidor. Jag var för upptagen för att skriva klart.

Idag har Christers son Torbjörn, uppskattad krönikör i U&D, tagit över som vd och CEO på IDCON. Christer har därför äntligen fått tid att slutföra bokprojektet. ”Knocking Bolts” är titeln på den 280 sidor tjocka volymen.

 - Det finns massor av böcker om Reliability and Maintenance Management, men den här boken är lite annorlunda. Jag berättar bland annat om hur man blir en framgångsrik konsult inom det området, vad det är som gör att man blir ett ledande konsultföretag inom branschen.

Bokens titel syftar på ett uppdrag som 17-årige Christer fick när han som ny motorelev ombord på M/T Sven Salen, en 42 000 dwt tanker, blev tillsagd att gå ner i maskinrummet, öppna alla vevhusluckor, klättra upp på en stege till tvärstycket och ge varenda bult en smäll med en hammare.

Han fick ingen förklaring varför han skulle göra det och begrep ingenting – tills han en, ombord på ett annat fartyg tre månader senare, slog på en bult som lät annorlunda. Det visade sig att den var lös. Där trillade polletten ner för unge Christer. Han förstod att det var en förebyggande inspektion han utförde för att förhindra haverier.

Den insikten lade grunden till det som sedan blev Christers Know-why-training, alltså utbildningar där deltagarna ges en förståelse för varför de ska utföra det de lär sig.

 

Christer säger blygsamt att han inte förväntar sig att boken blir en storsäljare, men han ser framför sig att många av IDCONS kunder och människor som han har jobbat med kommer att läsa den. Han har fått många förbeställningar. Underhållsbranschen är väldigt stor i USA. På konferenser brukar det komma över 1 000 personer och nyligen var han på en med 2 200 deltagare.

U&D: Hur känns det nu när du är färdig med boken?

- Det känns bra. Det känns som att jag har lämnat ett legacy, svarar USA-bosatte Christer på sin ”svengelska”.

U&D: Du blir ofta kallad för en ikon eller underhållsguru. Hur känns det?

- Tja, jag blir kallad för väldigt mycket. Det där är ju inget man skriver om sig själv. För inte så länge sedan var det en som kom fram till mig och sade: ”Herre Gud, jag träffade dig första gången för 30 år sedan. Du är The Grandfather of Maintenance Management!”

På ett sätt kan han se sig som gudfadern. När han och brodern Börje startade Idhammar Konsult 1973 var de det första företaget med den inriktningen och de var först med att utveckla ett datorsystem – som finns kvar än idag.

Christer har inledningsanförandet den 3 oktober på Svenskt Underhålls 50-års jubileum och kommer då att presentera boken.

Christer Åkerlundh

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078