23948sdkhjf

Tyskt företag inleder ommålningen av Öresundsbron

År 2032 ska Öresundsbrons cirka 300 000 kvadratmeter stålfackverk vara försett med ny målarfärg. De första två åren – med option på ytterligare två år kommer arbetet att utföras av Hamburgbaserade Muehlhan.

Öresundsbrons stålfackverk – den zick-zack-formade och karaktäristiska konstruktion som omger tågdäcket – behöver målas om efter att ha utsatts för väder och vind sedan bron byggdes för ungefär 20 år sedan.

När fackverket målades första gången, innan det placerades ut i sundet i slutet av 90-talet, gjordes arbetet på land – och till och med inomhus. Den här gången är förhållandena helt annorlunda. Dels kommer målarnas arbetsplats att ligga nära järnvägens kontaktledning – med tiotusentals volt – och tåg som passerar i höga hastigheter. Dels medför väder, vind och en arbetsplats högt ovan havet mycket speciella förutsättningar som ställer stora krav på bland annat logistik, planering och säkerhet.

Öresundsbrokonsortiet har nu tecknat ett ramavtal med tyska Muehlhan för de två första av målningsprojektets totalt 13 år. Avtalet gör det också möjligt att förlänga samarbetet i ytterligare två år. Det maximala värdet på upphandlingen är 160 miljoner danska kronor.

– Vi är glada över flera starka anbud och känner oss trygga och nöjda med den stora erfarenhet och kunskap som Muehlhan besitter. Vi värdesätter också att de är vana vid offshore-arbete, vilket det här är i allra högsta grad, och de har en god plan för att hantera de speciella målarplattformar som tillverkas för att arbetet ska kunna utföras, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör vid Öresundsbrokonsortiet.

Enligt konsortiets projektledare Johan Nord är en viktig del i valet av entreprenör det tyska företagets genuina säkerhetstänk för arbetsprocessen.

– Vi kommer att ge personalen en grundläggande säkerhetsintroduktion för vår förbindelse, men det är leverantören som utformar sin egen arbetsplatsbedömning, säger Johan Nord.

Bedömningen är att det stålfackverk som ska målas om har en sammanlagd yta på ungefär 300 000 kvadratmeter. I arbetet ingår såväl förstärkningsmålning – där nya lager läggs på befintliga – som reparationsmålning på de ytor som har skador genom flera färglager.
– Förstärkningsmålning stärker färglagret som främst skyddar underliggande lager mot väder och vind, och säkrar ett fortsatt bra skydd mot korrosion, säger Johan Nord.

Till att börja med sker arbetet på sträckan mellan Pepparholm och snedkablarnas början, vilket beräknas pågå fram till hösten 2021.

Till stor hjälp vid målningsarbetet är tre specialdesignade målningsplattformar som tillverkas av Kristianstad Industriservice (Kisab). Plattformarna kommer att hänga från sidan av Øresundsbron för att målningsarbetet ska kunna genomföras säkert och smidigt och är konstruerade för att kunna flyttas i takt med att målningsarbetet framskrider. Plattformarna ska levereras 2019-2020 och den första ska vara klar för etablering och provkörning under sensommaren.

Ytterligare två upphandlingar har precis avslutats för konsortiets anläggningsenhet. Konsultuppdrag för teknisk rådgivning och projektledning har vunnits av ÅF Industry respektive Arkatay Consulting till ett sammanlagt maximalt värde av 105 miljoner danska kronor.

– Målningen är utan tvekan det största pågående projektet, men parallellt pågår många andra spännande projekt och vi behöver en utökad projektledarresurs och fortsatt teknisk rådgivning, säger Bengt Hergart.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.08