23948sdkhjf

Nytt drivsystem

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Med Simatic Micro-Drive har Siemens lagt till en ny medlem i sin familj med drivsystem med DC/EC-motorer i lågspänningsområdet 24 till 48 volt. För att tillgodose kundernas krav på maximal flexibilitet använder Siemens drivlösningar från ebm-papst.

Läs också: ebm-papst del i unikt verktyg

Det var på industrimässan i Hannover i april som Siemens lanserade Simatic Micro-Drive med ebm-papst drivlösningar med EC-motorer i effektområdet 50 till 750 watt. I det modulära systemet kan motorerna med integrerade givare kombineras mycket flexibelt tillsammans med bland annat transmissionskomponenter och bromsar för användning i många olika applikationer.

Simatic Micro-Drive är en mycket kompakt lösning för applikationer med lågspänning där det krävs mycket exakt positionering. Några exempel på applikationsområden är i automatiserade lager- och logistikanläggningar, i industrier med automatiserade fordon (AGV) och inom medicinsk teknik.

ebm-papst motorserie ECI, med motorerna ECI-42 och ECI-63, är utvecklade med fokus på den typ av applikationer som är aktuella för Simatic Micro-Drive. ECI-serien utmärks av att interrotormotorerna med EC-teknologi har lågt vridmoment samt högdynamiska drev och ger hög effektdensitet i ett kompakt format.

Det robusta och ljuddämpande kullagersystemet garanterar en lång livslängd. Motorn med den integrerade elektronikmodulen K1 är konstruerad för användning med extern styrelektronik och den uppfyller kraven för skyddsnivå IP54.

Läs också: Nord Drivsystem fyller 40

Det individuellt kombinerbara systemet Simatic Micro-Drive, med UL-certifierade komponenter, består av flexibelt användbara enheter, PDC (ProfiDriveControl) för servostyrning och anslutningskabel. Systemet uppfyller kraven på nätverkskompatibilitet via ett Profinet-gränssnitt på styrenheten och säkerhetsintegrerade krav med certifierade säkerhetsfunktioner.

Enkel anslutning förkortar tiden som annars krävs för applikationsanpassning. Integration i Siemens automationsteknik kan ske via företagets TIA-portal som förenklar idrifttagning och service. Alla säkerhetsintegrerade funktioner kan också aktiveras via TIA-portalen som brukar beskrivas som en digital verktygslåda.

Med TIA kan alla komponenter i ett automationsprojekt integreras som till exempel styrsystem, drivteknik, programvaror och även kraftdistribution. Resultatet blir en plattform med ett gemensamt gränssnitt som underlättar en anpassning till Industri 4.0.

Enheterna i Simatic Micro-Drive finns i fyra storlekar och med uteffekter på mellan 50 och 1000 watt.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vattenfall anlägger en av Sveriges största solcellsparker

1

Handelskammaren – underhåll räcker inte

Microsoft dataskyddsanpassas

Midroc Electro förvärvar CraneX

Vattenfall bygger, driftar och underhåller batterilager

Ny tjänst för affärsutvecklare från infrastruktursektorn

Nyhetsbrev

Misstänkt drönare över Forsmark – igen

Arkiv

Tysk tågsatsning på 900 miljarder

Stororder utan buller och brak

Romantika åker först på schemalagt underhåll

Driftsäkrar datacentret

Drönare levererar reservdelar till vindkraftverk

Gripenmotorer ska underhållas i Sverige

Effektivare underhåll med uppkopplade fastigheter

Ställningsföretag sparkas för bristande säkerhet

Yrkesutbildning för järnvägstekniker

Två ettåriga yrkeshögskoleutbildningar inom järnvägsteknik har premiär på Nässjöakademien i höst – kvalificerad signaltekniker och kvalificerad kontaktledningstekniker.

Robotar sköter underhållet

Cyberattack på SVT – hör deras egen historia

Det lönar sig att arbeta

Norska underhållsarbetare kom till undsättning

Trafikverket förnyar Infranords underhållsuppdrag

Personalbrist inom både drift och underhåll

Øresundsbron underhållsmålas

LKAB hotar med att stoppa driften

Plus

Krönika: Är företagskultur en smörgåstårta?

Enklare underhåll med remmar

Förlorade fingrarna vid driftstopp

Plus

Krönika: Världen väntar på dig

Fördubbling av yrkesutbildningar 

Vattenläckan i Bromma hade naturliga orsaker

Regional samordning av säkerhets­analyser

Sida satsar på IT-säkerhet

Jonerna besegrar dammet

Göteborg släpper öppna geodata

Underhåll blev 2 miljoner dyrare reparation

1,3 miljarder till forskning i AI

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar ny industritålig multimeter

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Nodd presenterar samarbete kring Digital Signage

RS Components lanserar unikt IEC-apparatintag från Recom

RS Components lanserar redundansmoduler från TDK-Lambda

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Hur limmar och fogar jag detaljer som sedan ska lackeras?

Elektriskt ledande lim – ett alternativ till lödning

Visualisera för ökad säkerhet

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

ALMI ger Nodd verifieringsmedel för visuella mötesverktyg

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Nodd & PreemRaff om visualisering på Underhållsmässan

Effekten av plasmabehandling på feta plaster

Inbjudan till workshop gällande avmagentisering 26 & 27 nov

Nodds magnetsystem visualiserar underhållsarbete

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

Sänd till en kollega

0.171