23948sdkhjf

Drönare med klor kan landa var som helst

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Nya landningsmoduler, inspirerade av klor hos fåglar och fladdermöss, gör att drönare i stort sett kan landa var som helst.

För att en drönare ska kunna vila på en lyktstolpe, en gren eller ett hörn av en byggnad har forskarna designat tre olika moduler som lätt kan monteras på en drönare. Modulerna efterliknar hur exempelvis fåglar och fladdermöss använder sina klor för att landa.

Läs också: Underhållsarbete från ovan

– Batteritiden är en av de stora nackdelarna med drönare men tack vore våra moduler kan vi förlänga drifttiden hos drönare, säger Johannes Stork, forskare i robotik vid Örebro universitet.

En drönare som vilar på en kant kan exempelvis stänga av två propellrar och på så sätt använda upp till 45 procent mindre med energi. Och genom att vila på en gren kan den använda 70 procent mindre med energi trots att alla propellrar i det här fallet behöver användas.

– Tanken är dessa moduler ska vara lättillgängliga för alla. Beroende på drönares användningsområden ska man själv kunna tillverka dessa eller liknande moduler med hjälp av 3D-printing, säger Johannes Stork.

När det nu blir möjligt att vila på hög höjd förlänger man inte bara drönarnas flygtid utan man kan också stabilisera dem utan att kameran förlorar sitt synfält.

Läs också: Misstänkt otillåten drönarflygning över kärnkraftverk 

– Vi har också fått veta att man kommer att använda modulerna för att underlätta landning av drönare på skepp, säger Johannes Stork.

Ett annat användningsområde som kan bli aktuellt är transport och leveranser – som paket till människor som bor på sjuttonde våningen eller verktyg till byggarbetare.

– När drönaren kan greppa en yta på en byggnad behöver inte operatören på marken styra och stabilisera den för leverans av ett paket, förklarar Johannes Stork.

Än så länge har drönare utrustade med fågelliknande klor endast testats i laboratoriemiljö. Johannes Stork berättar att nästa steg i utvecklingen är att förbättra designen av landningsmoduler och automatisk landning.

– Man kan tänka sig automatisering av hela processen. Det innebär att drönare skannar av ett område, hittar lämpliga ställen för vila och landar på egen hand.

Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förhöjd säkerhet

Samlad erfarenhet från tunnelsystemet

Årets Eldsjäl 2019

Broarnas bärighet förstärks

Häng med i de smarta elnätens utveckling

Underhållsarbete från ovan

Nyhetsbrev

Varnar för att industrin kan halka efter

Arkiv

Lämnar över ansvaret för hela IT-verksamheten

Fångar avtal på 30 miljoner

Bättre järnvägsunderhåll spås genom ägarbyte

Kritik mot kärnteknisk verksamhet

Flera anledningar bakom strömavbrott

Pumpföretag förvärvar dubbelt upp

Inlandsbanan testas för tunga transporter

Järnvägsarbetare avled efter olycka vid spårväxling 

Nordisk nätplanering för att nå klimatmålen

Brand i smältverk - oro för radioaktivt utsläpp

Kraschade hårddiskar försätter sjukhus i stabsläge

Järnvägsunderhåll håller Railcare sysselsatta

Trådlöst maskinövervakningssystem - inte bara en vision

De unga är ett hot mot industrin

Lätta kulor underlättar underhåll och service

Lyfter underhåll till en ny nivå

Avmattning inom installation - stadigt inom underhåll

Publicerar riktlinjer för att driftsäkra OT 

Viktig kulvert vittrar

Gör ny men anrik arena driftsäker 

Vinner drift- och underhållsuppdrag

Allvarligt IT-intrång – oklart vad som brustit 

Revisionstopp - en fick föras till sjukhus

Svevia rekryterar chef från NCC 

Elledningar inspekteras med helikopter 

Järnvägen saknar mekaniker och servicetekniker 

Ny virtuell underhållsassistent lanseras

Ofta strömavbrott efter avgrävda kablar 

Satsar på återvinning av lågaktivt avfall

Se alla Företagens egna nyheter

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Mycket smidigt simulerings instrument endast 1700 SEK.

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Profibus repeater MULTIrep

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

Lyckad föreläsning på SSG Hydraulikdagar i Borlänge

Hydrauloljor & Varnish – en tickande bomb

SKF knyter tätare band med RS Components

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka...

Avancerad mätteknik tar plats på Elmia Subcontractor

Sänd till en kollega

0.156