23948sdkhjf

Betongens riktiga tuffing

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Ultrahögpresterande betong, UHPC, är ett material med bra egenskaper som öppnar dörrarna för nya användningsområden.

Materialet togs fram redan för 15–20 år sedan men det är först på senare år som det börjat användas ute på marknaden, dock är det fortfarande inte någon jätteprodukt.

Läs också: Prisas för nytt brandbekämpningssystem

 - Den har högre hållfasthet vilket innebär att man kan använda mindre mängd material och göra tunnare produkter med samma hållfasthet. Ett normalt cementblock med armering kanske måste vara 7080 mm men med det här behöver du bara 2030 mm för att få samma egenskaper, berättar Urs Mueller forskare på forskningsinstitutet RISE.

- Mindre material är bra för miljön och innebär också färre transporter. Materialet blir nästan keramiskt med mycket låg porositet och det betyder att du inte behöver oroa dig för frost eller kloridinträngning.

 

Lägre underhållskostnader

Läs också: Ger råd om 3D-printade reservdelar

Fördelarna är alltså många men det finns naturligtvis även nackdelar. Bland annat att dagens standarder för betong inte nämner UHPC vilket innebär att det kan vara svårt att använda i många sammanhang.

Betonghållfasthet anges ofta i MPa. Dagens standard reglerar hållbarhet upp till 115 MPa. UHPC kan utan problem nå över det - det finns varianter som når 150 till 200 MPa.

Kostnaderna är en annan nackdel men här måste man enligt Urs titta på totalkostnaderna:

- Kostnaden för ultrahögpresterande betong är ungefär tio gånger högre än att köpa motsvarande mängd vanlig betong. Men du behöver använda mycket mindre och det ger längre livslängd samt lägre underhållskostnader.

Läs också: En heldag om drönare

Materialet kan också ha en något sämre seghet och är lite mer sprött än den traditionella varianten, men det kan lösas genom att tillsätta olika typer av förstärkande fibrer.

 

Småkorn fyller hålrum

För att få de bra egenskaperna skiljer sig sammansättningen av den här betongen mot den normala varianten. Den påtagligaste skillnaden är en mycket god partikelpackning som uppnås genom att hålrummen mellan större korn fylls med mindre korn och UHPC innehåller därför mycket finkornigt material.

Läs också: Sensortestet öppnar ny värld

Även om materialet inte har fått det stora genombrottet som många kanske trodde för några år sedan används det till olika ändamål, ofta i mindre kritiska tillämpningar. Det kan handla om spännande design för fasadbeklädnad till olika hus, mest känd är Jean Bouin Stadium i Paris. Det finns också exempel på broar där det används men i sådana bärande konstruktioner har det ofta krävts dispens från gällande regler. Nyligen byggdes den första europeiska bron där det är tillåtet att köra med bil, den finns i Österrike. Det finns inga tillverkare av den här betongen i Sverige, men det finns några i Europa.

Urs tror att det kommer dröja ytterligare ett antal år innan standarder och annat regelverk har uppdaterats så att UHPC kan få ett rejält genombrott.

- Det kanske kan ta tio år innan vi har tillräcklig erfarenhet för att ta upp detta i standarden. Men materialet används ändå allt mer i allt fler tillämpningar, säger Urs.

 

Läs också: Drönare och autonoma fordon flygets framtid

Tror på framtiden

Även om materialet nu funnits i flera år fortsätter forskningen för att utveckla det ytterligare. Inom RISE deltar eller har man nyligen deltagit i flera forskningsprojekt för fortsatt utveckling.

Bland annat ett europeiskt projekt för att utveckla fasadelement. Där lyckades forskarna komma ned i vikt från 400 kg per m2 till 150 kg per m2. Urs hoppas nu att någon från industrin ska tycka detta är intressant och skala upp produktionen.

Ett annat nytt projekt handlar om att utveckla bullerbarriärer av UHPC som kan placeras till exempel längs motorvägar för att minska bullerstörningar för närboende. Här krävs att betongen kombineras med ett mjukare mer ljudabsorberande material.

Han är mycket positiv till den ultrahållfasta betongens framtid:

- Det kommer inte att ersätta standardbetong, för det är inte lösningen för alla problem i byggsektorn, men en del. I framtiden kommer vi att se mer mångfald när det gäller olika tekniker. Då får vi hoppas att vi hinner i fatt med regelverket också.

Martin Wänerholm

 

Mer om: betong | RISE
Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar banbrytande sensorlager – upptäcker fel innan de finns 

SSAB fortsatt pressat – förlust i Europa 

Majoritet av industriarbetare använder inte skydd 

Vibrationer vid spårväxlar ska mätas för att skapa effektivare underhåll 

Airbus kopplar upp flygplanstoaletter

Standardiserade data ger bättre underhåll 

Nyhetsbrev

Volvo investerar i israelisk cybersäkerhet för fordon 

Arkiv

Uppdaterad: Evakuerade oljeplattform – chefen uttalar sig

Digitalisering bidrar till ökade risker i energisektorn 

Underhållsarbete på vattenledningar till Malmö 

Plus

500 miljoner liter i vattenförlust – om dagen

Atlas Copco slår förväntningarna

Atlas Copco servar chark med smart underhåll

Modern underhållsteknik hittar till vården 

Byter från trä till komposit – minskat underhåll 

Nytt AI-verktyg förebygger totalkollapser

ABB presenterar nytänkande ställverk – ”Revolutionerande” 

Svenska energibolag förbereder sig för digitalisering av vattenkraft

Efter omfattande omstrukturering och varsel – nu rekryterar de 

Lanserar nya metoder för skydd 

Schneider Electric gör industrin smartare – minskade driftstopp med 44 procent

Utvecklar digital övervakning av boggier

Underhållsuppdrag för E.on 

Han blir ny ekonomichef på Coor 

Kritiserar underhåll av VA-nät 

Oaktsamhet eller bristande underhåll – förundersökning inledd  

Ännu mer underhållsnytt – UochD utökar nyhetsbrev

Presenterar ny forskning om relining

Nya kurser för att minska kemiska arbetsmiljörisker

Underhållsdepå försenar spårväg

Förlorade finger vid underhåll

ebm-papst del i unikt verktyg

Världens första AI-drivna mjukvara för markradar

Förvärvar AI-bolag för att förutse underhåll

Elbrist kan skada klimatvänlig storsatsning

Google satsar på förnybar energi – i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components blickar norrut och fokuserar på närhet till ku

CERTEX inleder samarbete med Engh Mek

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

RS Components lanserar mångsidig gateway för Industriell IoT

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

RS Components ingår globalt avtal med Maxim Integrated

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Avancerad mätteknik tar plats på Elmia Subcontractor

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Proceq har lanserat ett revolutionerande teknikgenombrott för portabel ultraljudsinspektion

Anmäl dig till CERTEX nyhetsbrev

Välkommen att hälsa på oss på Evertiq Elektronikmässa i Lund den 26 september

Smörjfett för elmotorer – Så väljer du rätt

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

RS Components lanserar en värmekamera i fickformat från Fluke

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Bra att veta om Gejdolja - Mobil Vactra No. 2 - Ny film - smörjmedelsexpert...

Sänd till en kollega

0.133