23948sdkhjf

Sverige kan bli först med inspektion av bärlinor

Trafikverket konstaterar att inget land inspekterar och mäter slitaget på bärlinorna som håller järnvägens kontaktledningar på plats. Nu hoppas man att Sverige ska bli först med sådana kontroller.

Störningar i tågtrafiken på grund av skadade kontaktledningar har blivit en ovälkommen realitet i Sverige. En av de svaga länkarna i systemet är de så kallade bärlinor som förväntas hålla kontaktledningen på plats.

Kvaliteten på kontaktledningarna i sig finns hyfsat väl dokumenterad. De inspekteras och mäts med en uppåtriktad kamera. Bärlinorna, som sitter ovanför kontakttråden, kan inte nås med samma metod och är därmed betydligt svårare att kontrollera.

Nu konstaterar Trafikverket att inget land inspekterar och mäter bärlinor för att se om de är slitna. Den modell som tycks användas generellt är att bärlinorna helt enkelt byts när de går sönder – en metod som i praktiken innebär att planerat underhåll har mycket låg prioritet. I stället dominerar det akuta underhållet, med alla problem det för med sig.

Trafikverket hoppas nu hitta en eller flera lösningar som är bättre med hjälp av en så kallad innovationsupphandling där man bland annat bjudit in marknaden till samtal. Resultatet lät inte vänta på sig. Ett flertal förslag har lämnats in, även från aktörer utanför järnvägsbranschen.

– Två företag erbjöd intressanta metoder och får nu demonstrera dessa i oktober, säger Pontus Gruhs, ansvarig för innovationsupphandlingen.

Han berättar att den ena lösningen är drönarbaserad medan den andra använder mättåg med specialanpassad teknik. Något av examensprov för testerna är en tre kilometer lång sträcka av Dalabanan där en defekt bärlina hängs upp. Förhoppningen är förstås att mätmetoderna ska upptäcka bärlinans brister.

Trafikverkets förhoppning är att därefter kunna gå ut med en konventionell mätupphandling, där den som kan mäta med en viss periodicitet och minst en viss träffsäkerhet till lägsta kostnad får kontraktet eller kontrakten. Kontraktens omfattning kan nämligen komma att variera. En trolig utveckling är att arbetet kommer att genomföras i ett flertal regionalt avgränsade entreprenader.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125