Järnvägsunderhållet en het debattfråga

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Färsk statistik från Trafikanalys, Sveriges officiella statistik om järnvägens punktlighet, visar att 2017 var vart tredje persontåg (34 procent) försenat eller inställt vid slutstationen.

Det betyder att av de drygt 980 000 avgångarna kom bara 66 procent fram i tid.

Långdistanstågen var de som drabbades hårdast 2017. Ungefär vart femte långdistanståg (22 procent) var mer än fem minuter försenade eller inställda. I genomsnitt var långdistanstågen 15 minuter försenade. Var det inte växelfel så var det nedrivna kontaktledningar eller någonting annat.

De flesta bedömare är överens om att det är åratal av eftersatt underhåll, oavsett politisk färg på regeringen, som är orsaken till denna ohållbara situation.

I slutet av mars hölls Järnvägsbranschens Samverkansforum sin resultatkonferens på Münchenbryggeriet i Stockholm. Statssekreterare Mattias Landgren lyfte då fram att regeringen, i den nationella planen för transportsystemet 2018-2029, ska satsa över 700 miljarder kronor på infrastruktur under de tolv åren. Järnvägsunderhållet ska prioriteras upp. De tre kommande åren ska de största investeringarna göras på Västra och Södra stambanan. Den största satsningen görs vid den så kallade Getingmidjan i Stockholm, som är en flaskhals i dag.

Allt det där låter ju bra - men kritiken kvarstår. I höstas, när den nationella planen för transportsystemet var ute på remiss, skrev till exempel SJ i sitt svar att förslaget inte satsar tillräckligt mycket på järnvägsunderhållet.

Nu har infrastrukturminister Tomas Eneroth sagt att han vill att Trafikverket ska ta tillbaka delar av Infranords verksamhet för att bedriva basunderhållet i egen regi, som på gamla Banverkets tid.

Det har gett nytt bränsle åt debatten. Sveriges Byggindustrier riktar skarp kritik mot ministerutspelet. Branschorganisationen befarar att den skissade förändringen riskerar att försämra underhållet ytterligare.

De hänvisar bland annat till en studie gjord av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, som menar att Trafikverket både får mer och bättre underhåll sedan järnvägsunderhållet konkurrensutsattes för snart ett decennium sedan - även om det återstår mycket att göra för att förbättra för den spårbundna trafiken. I stället borde Trafikverket fortsätta att utveckla sin roll som beställare, anser Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier.

Ja, järnvägen är som sagt ett hett debattämne. Därför ägnar U&D tre av fyra temaartiklar i månadens nummer åt just järnvägen. I skuggan av den pågående debatten om järnvägsunderhållet sker ändå positiva saker. U&D lyfter fram några exempel på detta.

Christer Åkerlundh



Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sigma vinner IoT-avtal med Nobina

Vattenfalls kärnkraftverk rustar för långtidsdrift

I helgen inleddes den årliga översynen på Forsmark 3, som därmed blir först in i depå av Vattenfalls sju reaktorer.

Würth öppnar ny butik

API och AXXOS byter namn

Tillverkningsdata en outnyttjad resurs

Plus

Projektet som ska ge en mer robust och hållbar järnväg

Järnvägsunderhållet måste bli effektivare för att dagens spårsystem ska klara trafikökningen och framtida snabbtåg. Därför har Trafikverket startat ett forsknings- och utvecklingsprojekt.

Nyhetsbrev

Ska förbättra underhållsarbetet

Oförutsedda störningar och avbrott i industriell produktionen är kostsamma.

Arkiv

Investerar i ytterligare sexaxliga lok

Säkrar driften av Sveriges största flygplatser

Coromatic ska leverera avbrottsfri kraft till Swedavias flygplatser i Sverige under fem år. Detta står klart efter att Coromatic vunnit ett ramavtal för leverans av totalentreprenad för UPS-system.

Blåser av tidigare Force Majeure

Plus

Vagnen som mäter spår under belastning

Strukton Rail är en av de aktörer som försöker effektivisera underhåll av järnvägsspår. Deras uppfinning besiktigar när spår när dessa belastas, det vill säga under förhållanden som liknar verkligheten.

Troax planerar flera investeringar

Leverantören av områdesskydd ska satsa både hemma i Hillerstorp och i Chicago.

Seminarium om nätverkssäkerhet

En skadad vid gruvolycka

Aftonbladet rapporterar om en olycka med frätande pulver i Garpenbergsgruvan i Dalarna.

Vägledning för val av avledare har reviderats

Olofsfors tecknar serviceavtal med ABB

Illaluktande doft vid Gruvön ledde till sjukhusbesök

Efter ett illaluktande utsläpp fick sex personer uppsöka sjukhus, rapporterar P4 Värmland.

Nexans byter fokus i Danmark

Inriktar sig mot fiberkabel vilket produceras i svenska Grimsås.

Bilfinger växer

Plus

Mer biogas med ny pulperanläggning

Utbildar nästa generations nyckelpersoner för energibranschen

Hela energibranschen lider brist på yrkeserfarna ingenjörer med inriktning mot energi- och elektroteknik. ONE Nordic har därför startat ett traineeprogram.

De har påskyndat sin tillväxt

Plus

Hjulsvarvning utan demontering

En ny tågserviceanläggning har invigts i Hallsberg. Där svarvar man nu hjul och kan även byta ut hjulaxlar.

Innovativ elvattentaxi visades upp

Introduktion till trådlösa nätverk i ny standard

Gör kabelaffär för 29 miljoner

Först med uthyrning av voicelösningar

De har bland de säkraste elnäten i Sverige

Deltagarrekord på IoT-konferens

IT-säkerhetsstandard på remiss

Snells tillbaka efter gruvkonkursen

Inspirationsdag om digitalisering

Peab Asfalt vinner asfaltkontrakt

Färgar vattnet grönt för att upptäcka läckor

WorkWave förvärvar Cube Six

Hydroscand etablerar sig i Lund

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components utökar RS Pro-sortimentet av test- och mätinstrument

Nya logikmoduler konfigureras via användarvänligt webbgränssnitt

RS Components presenterar två nya serier med strömförsörjningar från RS Pro

RS Components tillkännager distributionsavtal med IDEC för tillgång till industriella komponenter

RS Components lanserar DesignSpark Pmod-adapter för Raspberry Pi

RS Components utökar sortiment med pekskärmar för industriell automation

RS Components utökar sortimentet av kontaktdon och kablar i RS Pro-sortimentet

RS Components presenterar nya industriella läsare för RFID-taggar

Med lanseringen av DesignSpark Safety förenklar RS Components riskbedömning vid maskinutveckling

RS Components tar prisvärda värmekameror till nästa nivå med nya FLIR ONE® Pro

RS stöder uppstartsföretag som ger spädbarn och småbarn tillgång till bionisk protesteknik

RS Components presenterar innovativa Fluke-testare som mäter spänning utan testledningar

Den nya generationen mini-PLC:er från Barth är nu Arduino-kompatibla

RS Components utökar RS Pro-sortimentet med IP50- och IP65-klassade AC-växelriktare och tillbehör

RS Components tillhandahåller kompletta konfektionerade kablar från Molex

Sänd till en kollega

0.166