Skarp kritik mot ministerutspel om järnvägsunderhåll

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att Trafikverket ska återta delar av Infranord och bedriva järnvägsunderhåll i egen regi. Det vill inte Sveriges Byggindustrier som befarar att en sådan åtgärd leder till ytterligare försämringar av en redan skakig spårbunden trafik.

Ingen tvivlar på att det krävs ett väl fungerande järnvägssystem för att skapa ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt samhälle. Järnvägsnätet måste klara såväl industrins behov av tunga godstransporter som behovet av arbets- och fritidsrelaterade persontransporter. Störningar i den spårbundna trafiken påverkar i förlängningen industrins investeringsvilja, sysselsättning och bostadsbyggande, vilket med automatik leder till försämrad konkurrenskraft och därmed skapar hinder för tillväxt och välfärd.

Staten är i dag direkt ansvarig för skicket på det svenska järnvägsnätet genom Trafikverket. Dessutom är den dominerande utföraren av bland annat underhållsarbetet statsägda Infranord som tidigare var Banverkets egenregiverksamhet.

I många år har såväl resenärer som godstransportörer drabbats av frekventa och ofta tidsödande störningar i tågtrafiken. Att störningarna i grunden beror på kraftigt eftersatt underhåll och bristande kapacitet på vissa spårsträckor är de flesta överens om. Däremot skiljer sig förslagen till lösning på problemet.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth återlanserar nu en gammal socialdemokratisk idé om att återföra det basunderhåll som utförs av Infranord till Trafikverket. Därmed skulle Trafikverket återfå den roll som tidigare innehades av Banverket, alltså en kombination av myndighet, beställare och icke konkurrensutsatt utförare.

Det fungerade inte speciellt bra innan Infranord bildades 2010, däremot har VTI i en studie konstaterat att Trafikverket genom att konkurrensutsätta verksamheten inte bara får mer för pengarna utan även en bättre produkt. Däremot är det fortfarande långt kvar innan ens lågt ställda krav på punktlighet och stabilitet i tågtrafiken kan uppfyllas. Infrastrukturministerns lösning är att Trafikverket ska bedriva underhållet i egen regi, primärt genom att återta den organisation i Infranord som redan utför en stor del av det arbete som utsätts för så omfattande kritik.

Tomas Eneroths besked ligger helt i linje med vad som framförts av fackförbundet Seko och Vänsterpartiet – grupperingar som ser rött så snart någon andas något om konkurrensutsättning. Ministerns utspel möts dock i än större utsträckning av kraftfull kritik – bland annat av bransch- och arbetsgivareorganisationen Sveriges Byggindustrier.

– Realiseras dessa tankar på det sätt som föreslås riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier

– Underhållet och utförandet av järnvägsentreprenadtjänster måste, för att bedrivas med högsta möjliga effektivitet, fortsatt upphandlas i konkurrens. Jag är övertygad om att företag på en konkurrensutsatt marknad skapar avsevärd produktivitetsutveckling, vilket bland annat framgår av studier genomförda av Statens väg- och transportinstitution. VTI anser att konkurrensutsättningen lett till både billigare och bättre järnvägsunderhåll. Genom att utförandet sker av flera aktörer på en öppen marknad så produceras tolv procent mer järnvägsunderhåll för skattebetalarnas pengar, säger Lars Redtzer.

– Att Trafikverket, baserat på politiska utspel, ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt, hävdar Lars Redtzer.

Lars Redtzer menar att Trafikverket i stället behöver få arbetsro med fortsatt fokus på att utveckla sin egen roll som beställare. En långsiktigt bättre lösning vore då att bygga upp och bemanna nödvändiga systemstöd för att kunna bedöma anläggningens status, planera och följa upp vidtagna åtgärder på ett effektivt sätt.

– Utvecklingen av kontrakt och gränssnitt i leveranser kommer alltid att behöva ses över. Denna utveckling bör dock ske mellan parterna och inte på den politiska arenan. Det järnvägen behöver som mest nu är spelregler som är kraftfullt förankrade över de partipolitiska blocken. Detta så att alla aktörer kan utveckla och investera långsiktigt i verksamheten, säger Lars Redtzer.

Lars Redtzer och Sveriges Byggindustrier är definitivt ingen tillskyndare av den ryckighet och osäkerhet som skapas när politiker med olika uppfattningar ändrar förutsättningarna för verksamheten så snart det blir ett regeringsskifte.

I stället ses en stabil och långsiktig politisk enighet som något av en förutsättning för att en gång för alla komma till rätta med bristerna i det svenska järnvägssystemet. Det tar tid att utveckla en hållbar och konkurrenskraftig infrastruktur som dessutom helst också bör upprätthållas. Då är politiska mandatperioder på tok för korta och riskerar att leda till återkommande och onödiga strategiska förändringar vars enda märkbara resultat lär bli fortsatt slöseri med skattebetalarnas pengar.



Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny standard för datahallar/serverrum ute på remiss.

SKF och Hexatronic ingår partneravtal

Nytt forskningsprogram om smart underhåll

Mistra, Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, satsar 49 miljoner kronor på ett forskningsprogram som ska leda till smartare underhåll av infrastruktur.

Minskat UH-behov och sänkt energiförbrukning

Drygt 100 000 kvadratmeter samhällsbyggnader och bostäder i Nordanstigs kommun ska energieffektiviseras av Caverion.

Radioaktiv olycka på kraftverk

Nyhetsbrev

Smartare fastigheter med uppgraderad IoT-plattform

Arkiv

Alfa Laval tar offshoreorder

Alfa Laval har tagit en order för leverans av Framo pumpsystem till en oljeplattform i Nordsjön.

Satsar på innovativa energilösningar

Industriell IoT möter AI

Var tredje tror att digitaliseringen skapar jobb

Unik station säkrar kundernas elleverans

En mobil fördelningsstation med den senaste tekniken och extremt kompakt format ska de närmaste månaderna säkra elförsörjningen för Kraftringens kunder runt Färingtofta.

Järnvägsunderhållet i fokus

Robot i räddningspersonalens tjänst

En robot som kan se och navigera i rökfyllda utrymmen, upptäcka gasläckor och skissa kartor över platser den befinner sig på är resultatet av ett forskningsprojekt.

Utför UH-arbete på flygplatsen

Regeringssatsning på artificiell intelligens

Regeringen vill att Sverige ska ta en ledande roll i utvecklingen av artificiell intelligens och satsar 40 miljoner kronor på ett nytt AI-initiativ.

Trettio ton plagierade kullager förstörs

Lagerlösning sparar 130 000 euro

Underhållet av bron senareläggs

Banarbete på hårdtrafikerad sträcka

Trafikverket fortsätter att rusta upp Västra stambanan, en av Sveriges viktigaste och hårdast belastade järnvägar.

Samarbete för ökad digitalisering

Brand i transformator

Kommun-ja applåderas av SKB

Kommunfullmäktige i Oskarshamn har nu beslutat att ställa sig bakom Svensk Kärnbränslehanterings planer på att bygga en inkapslingsanläggning för använt kärnbränsle i kommunen

Partnerskap för att driva industriell innovation

Inviger nytt kontor i Helsingborg

ÅF förvärvar Facilia

Fönsterrenoveringens dag idag

Sigma startar nytt tjänsteområde

Fortsätter ta hand om vägarna

Två säkrar upp elkraften i ställverk

De öppnar två nya filialer

Mötesplats för produktionsteknik

De flyttar till nya lokaler

Molnbaserad kontroll för oljejätte

Robot premiärvisas på Hannovermässan

Har öppet hus ihop med ABB och SKF

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar en serie värmekameror och produkter för test och mätning från FLIR

Den nya appen DesignSpark Toolbox från RS Components är tillgänglig för iOS, Android och Windows

RS Components lanserar en liten RS Pro infraröd temperatursensor för industriell utrustning

Rätt matchning ger enastående lagarbete

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

RS Components utökar RS Pro-sortimentet av test- och mätinstrument

Nya logikmoduler konfigureras via användarvänligt webbgränssnitt

RS Components presenterar två nya serier med strömförsörjningar från RS Pro

RS Components tillkännager distributionsavtal med IDEC för tillgång till industriella komponenter

RS Components lanserar DesignSpark Pmod-adapter för Raspberry Pi

RS Components utökar sortiment med pekskärmar för industriell automation

RS Components utökar sortimentet av kontaktdon och kablar i RS Pro-sortimentet

RS Components presenterar nya industriella läsare för RFID-taggar

Med lanseringen av DesignSpark Safety förenklar RS Components riskbedömning vid maskinutveckling

RS Components tar prisvärda värmekameror till nästa nivå med nya FLIR ONE® Pro

RS stöder uppstartsföretag som ger spädbarn och småbarn tillgång till bionisk protesteknik

RS Components presenterar innovativa Fluke-testare som mäter spänning utan testledningar

Den nya generationen mini-PLC:er från Barth är nu Arduino-kompatibla

RS Components utökar RS Pro-sortimentet med IP50- och IP65-klassade AC-växelriktare och tillbehör

RS Components tillhandahåller kompletta konfektionerade kablar från Molex

Sänd till en kollega

0.552