Skarp kritik mot ministerutspel om järnvägsunderhåll

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att Trafikverket ska återta delar av Infranord och bedriva järnvägsunderhåll i egen regi. Det vill inte Sveriges Byggindustrier som befarar att en sådan åtgärd leder till ytterligare försämringar av en redan skakig spårbunden trafik.

Ingen tvivlar på att det krävs ett väl fungerande järnvägssystem för att skapa ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt samhälle. Järnvägsnätet måste klara såväl industrins behov av tunga godstransporter som behovet av arbets- och fritidsrelaterade persontransporter. Störningar i den spårbundna trafiken påverkar i förlängningen industrins investeringsvilja, sysselsättning och bostadsbyggande, vilket med automatik leder till försämrad konkurrenskraft och därmed skapar hinder för tillväxt och välfärd.

Staten är i dag direkt ansvarig för skicket på det svenska järnvägsnätet genom Trafikverket. Dessutom är den dominerande utföraren av bland annat underhållsarbetet statsägda Infranord som tidigare var Banverkets egenregiverksamhet.

I många år har såväl resenärer som godstransportörer drabbats av frekventa och ofta tidsödande störningar i tågtrafiken. Att störningarna i grunden beror på kraftigt eftersatt underhåll och bristande kapacitet på vissa spårsträckor är de flesta överens om. Däremot skiljer sig förslagen till lösning på problemet.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth återlanserar nu en gammal socialdemokratisk idé om att återföra det basunderhåll som utförs av Infranord till Trafikverket. Därmed skulle Trafikverket återfå den roll som tidigare innehades av Banverket, alltså en kombination av myndighet, beställare och icke konkurrensutsatt utförare.

Det fungerade inte speciellt bra innan Infranord bildades 2010, däremot har VTI i en studie konstaterat att Trafikverket genom att konkurrensutsätta verksamheten inte bara får mer för pengarna utan även en bättre produkt. Däremot är det fortfarande långt kvar innan ens lågt ställda krav på punktlighet och stabilitet i tågtrafiken kan uppfyllas. Infrastrukturministerns lösning är att Trafikverket ska bedriva underhållet i egen regi, primärt genom att återta den organisation i Infranord som redan utför en stor del av det arbete som utsätts för så omfattande kritik.

Tomas Eneroths besked ligger helt i linje med vad som framförts av fackförbundet Seko och Vänsterpartiet – grupperingar som ser rött så snart någon andas något om konkurrensutsättning. Ministerns utspel möts dock i än större utsträckning av kraftfull kritik – bland annat av bransch- och arbetsgivareorganisationen Sveriges Byggindustrier.

– Realiseras dessa tankar på det sätt som föreslås riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier

– Underhållet och utförandet av järnvägsentreprenadtjänster måste, för att bedrivas med högsta möjliga effektivitet, fortsatt upphandlas i konkurrens. Jag är övertygad om att företag på en konkurrensutsatt marknad skapar avsevärd produktivitetsutveckling, vilket bland annat framgår av studier genomförda av Statens väg- och transportinstitution. VTI anser att konkurrensutsättningen lett till både billigare och bättre järnvägsunderhåll. Genom att utförandet sker av flera aktörer på en öppen marknad så produceras tolv procent mer järnvägsunderhåll för skattebetalarnas pengar, säger Lars Redtzer.

– Att Trafikverket, baserat på politiska utspel, ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt, hävdar Lars Redtzer.

Lars Redtzer menar att Trafikverket i stället behöver få arbetsro med fortsatt fokus på att utveckla sin egen roll som beställare. En långsiktigt bättre lösning vore då att bygga upp och bemanna nödvändiga systemstöd för att kunna bedöma anläggningens status, planera och följa upp vidtagna åtgärder på ett effektivt sätt.

– Utvecklingen av kontrakt och gränssnitt i leveranser kommer alltid att behöva ses över. Denna utveckling bör dock ske mellan parterna och inte på den politiska arenan. Det järnvägen behöver som mest nu är spelregler som är kraftfullt förankrade över de partipolitiska blocken. Detta så att alla aktörer kan utveckla och investera långsiktigt i verksamheten, säger Lars Redtzer.

Lars Redtzer och Sveriges Byggindustrier är definitivt ingen tillskyndare av den ryckighet och osäkerhet som skapas när politiker med olika uppfattningar ändrar förutsättningarna för verksamheten så snart det blir ett regeringsskifte.

I stället ses en stabil och långsiktig politisk enighet som något av en förutsättning för att en gång för alla komma till rätta med bristerna i det svenska järnvägssystemet. Det tar tid att utveckla en hållbar och konkurrenskraftig infrastruktur som dessutom helst också bör upprätthållas. Då är politiska mandatperioder på tok för korta och riskerar att leda till återkommande och onödiga strategiska förändringar vars enda märkbara resultat lär bli fortsatt slöseri med skattebetalarnas pengar.



Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mycket arbeten på järnvägsnätet

Under de kommande fyra veckorna blir det mycket arbeten på bland annat järnvägssträckorna Gävle–Sundsvall, Sundsvall–Ånge och Bräcke–Storlien.

O3 är igång igen

Gotlands elförsörjning granskas

Efter minst tolv strömavbrott i augusti-september granskar nu Energimarknadsmyndigheten elleveranserna till Gotland.

Nätverksguider för ökad digital säkerhet

Rockwell och Cisco har släppt nya nätverksguider som ska hjälpa företag att förverkliga drömmen om industriell IoT med gällande industrisäkerhetspraxis.

Hjälper Preem under underhållsstopp

Nyhetsbrev

Volvo Cars bilfabrik moderniseras

Schneider Electric ska uppgradera automationssystemet hos Volvo Cars bilfabrik i Olofström för att bland annat göra det lätt för driftteknikerna att kunna övervaka och styra processer och fastigheter från mobiler/surfplattor.

Arkiv

Säkrar framtida vattenförsörjning

Trollhättan Energi ska trygga framtidens vattenförsörjning genom att bygga ett nytt vattenverk med råvattenintag i Vänern.

3D Center ökar tillgängligheten för den additiva tillverkningsmetoden

Får topplacering i rapport

Tidigare i år utsågs ServiceNow till världens mest innovativa företag av Forbes. Nu får ServiceNow ännu en topplacering.

Rapsolja sänker utsläppen

Svenska kraftnät förstärker reserv

Företagsförvärv för ökat datadrivet beslutsstöd

Samarbete för smartare användande av elnätet

Underhållsstopp på Smurfit Kappa

Plus

Samarbete mot förfalskningar

Det kan orsaka trasiga maskiner som ger stillestånd i produktionen och därmed förlust av pengar. I värsta fall kan det även orsaka personskador. Det handlar om förfalskade produkter till exempel reservdelar till maskiner eller kullager.

Varvskoncern investerar i mätutrustning

”Det sämsta jag har sett!”

Gotlands elnät döms ut helt i en ny besiktning, skriver helagotland.se.

De skapar etikpanel för artificiell intelligens

Som första europeiska teknikbolag har SAP i dag presenterat riktlinjer för artificiell intelligens, AI, och inrättat en extern rådgivande panel för AI-etik.

Unik mötesplats för va-frågor

Den 13–14 mars 2019 äger den årliga nationella konferensen Vatten Avlopp Kretslopp rum på Hotel Tylösand.

Kullager sparar pengar åt djurfodertillverkare

Ytskydd
De erbjuder industrin slitskydd

AR och VR blir snart vardagsmat

Nytt samarbete för smartare arbete

Storsatsning på elnätet

AkzoNobel förlänger underhållsavtal

Får uppdrag av Stockholms läns landsting

Workshop om nyckeltal

Sverull ElektroDynamo väljer huvudleverantör av tätningar

Siemens i samarbete om tillståndsövervakning

Seminarium om stål

1

Jurist ska utreda järnvägsunderhållet

Tecknar ramavtal med Göteborg Energi

Siemens i affär värd en halv miljard

Nomo etablerar sig i Norge

Forskning ska göra infrastruktur-UH smartare

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components lanserar podcasten History Makers

KmK Instrument på Smålands Industrimässa i Växjö 17-18 oktober 2018

RS Components utökar sortimentet med pneumatiska RS Pro-enheter

RS Components presenterar industriella videoskop för inspektion av utrustning

RS Components presenterar tåliga kontaktdon för ett utbud av industriella tillämpningar

IoT-utvecklingssats från RS Components är klar att anslutas till avancerad molntjänstplattform

RS Components lagerför nu den senaste versionen av HARTING PushPull-kontaktdon för industriell miljö

RS Components presenterar branschens första IP54-klassade IIoT-utvecklingssats från HARTING

RS Components presenterar en ny serie med värmekameror för underhåll från Fluke

RS Components avtal med Zerynth förstärker partnerskapet och utökar DesignSparks IoT-kapacitet

RS Components presenterar nytt trådlöst tillbehör att använda med PELTOR-hörselskydd

RS Components blir Glenairs digitala distributionspartner

RS Components lanserar kontaktdonen MUO 2.5 från Molex för elektrisk utrustning och elsystem

RS Components lanserar en global designtävling för att ge upphov till en ny musikupplevelse

RS Components säljer datasäkerhetsprodukter för att hjälpa företag med GDPR-efterlevnad

RS Components lanserar en serie värmekameror och produkter för test och mätning från FLIR

Den nya appen DesignSpark Toolbox från RS Components är tillgänglig för iOS, Android och Windows

RS Components lanserar en liten RS Pro infraröd temperatursensor för industriell utrustning

Rätt matchning ger enastående lagarbete

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

RS Components utökar RS Pro-sortimentet av test- och mätinstrument

Nya logikmoduler konfigureras via användarvänligt webbgränssnitt

RS Components presenterar två nya serier med strömförsörjningar från RS Pro

RS Components tillkännager distributionsavtal med IDEC för tillgång till in...

RS Components lanserar DesignSpark Pmod-adapter för Raspberry Pi

Sänd till en kollega

0.15