Nytt servicekoncept förutser problem

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

KONE har tillsammans med IBM gjort hissarna smartare

– I och med den ökande urbaniseringen och allt högre byggnader får hissar en allt större betydelse. Att enkelt och snabbt kunna förflytta sig i och mellan byggnader ses idag som en självklarhet. Detta är något KONE har tagit fasta på vid utvecklandet av den nya tjänsten 24/7 Connected Services – ett servicekoncept som bygger på artificiell intelligens, säger Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef på KONE.

Det är i samarbete med IBM som hissarna gjorts smartare. Genom att ansluta hissar till molnet kan stora mängder data samlas från sensorer som genom IoT-plattformen Watson övervakas, analyseras och visas i realtid. På så sätt kan perfekt underhåll skräddarsys för varje enskild hiss.

- En baby kan bara skrika vilket gör det svårt för en läkare att säga vad som är fel. En vuxen människa kan berätta ”det gör ont här”, vilket gör det enklare för läkaren att hitta orsaken till problemen. Hissarna har framtill nu varit på babystadiet och bara kunnat skrika ”Jag kan inte köra”. Nu har vi kommit till en ny era där hissarna faktiskt kan berätta vad som är fel, berättar KONEs tekniska expert Jonas Bedoire.

Med den nya tjänsten kan KONE erbjuda en ökad trygghet och förbättrad säkerhet för kunder och passagerare. Sensorer i hissen samlar in information 24/7 och med hjälp av IoT-teknik kan behov av underhåll och proaktiva åtgärder direkt identifieras, och eventuella problem förhindras innan de behöver uppstå. Om systemet fastställer att extra åtgärd behövs, kontaktas en servicetekniker automatiskt.

Utvecklingen av KONE 24/7 Connected Services har skett i nära samarbete mellan KONE, IBM och ett antal pilotkunder i bland annat Sverige, Finland och Tyskland. I Sverige är det fastighetsbolaget Humlegården i Stockholm som utgjort en av de globala pilotkunderna. Renova Miljö AB i Göteborg var först ut i Sverige med att köpa det nya servicekonceptet.

- För oss är det väldigt viktigt med hög drifttillgänglighet. Våra hissar finns i en industrimiljö där vi snabbt behöver kunna ta oss upp och ner. En hiss som inte fungerar ordentligt är ett stort problem för oss. Därför är KONE 24/7 Connected Services perfekt för oss, säger Mihkel Albo på Renova Miljö AB.

Mer om: hissar | KONE


Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SKB har förbättrat kylningen i mellanlagret

Ännu en elstandard klar

Mälarenergi kontrakterar ABB

Storbrand hos Hörle Wire i Värnamo

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Nyhetsbrev

Bok om Smart Maintenance

Arkiv

Förlänger samarbete med Bilfinger

Han blir en av de främsta inom vibrationsanalys

”Du kan dubbla livslängden på din maskin!”

Colly Components utökar satsningarna inom förebyggande underhåll

Är nu certifierad partner för SAP-integrationer

Väljer IFS för hantering av flygunderhåll

Reaktordelar kapas till våren

Vägledning för underhåll i elnät

Nu finns möjligheten att vara med från början och forma standarder för metoder för underhåll och tillståndskontroll av elnät och ansluten utrustning.

Skarp kritik mot ministerutspel om järnvägsunderhåll

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att Trafikverket ska återta delar av Infranord och bedriva järnvägsunderhåll i egen regi. Det vill inte Sveriges Byggindustrier som befarar att en sådan åtgärd leder till ytterligare försämringar av en redan skakig spårbunden trafik.

SPM tar order från SSAB i Borlänge

Ny teknik gör elnätet smart

Smart Grid Surveillance övervakar elnät på ett helt nytt sätt. Levereras nu till Skellefteå Kraft.

45 miljoner dollar förstärker Tysklands kraftnät

ABB ska uppgradera elkraftsanläggning för att integrera mer förnybar energi och öka elnätets tillförlitlighet.

Säkrat sig mot elstörningar

Byggarbeten riskerar att störa datakommunikationen med elstationerna. Nu har Nacka Energi säkrat upp förbindelsen.

SWEDAC ackrediterar Relacom

Samarbete inom additiv tillverkning

SSAB stoppade sin masugn

Northvolt får en halv miljard

Ökar kontrollen av fibernätet

Nytt färgsystem för luktsanering

Leonovainstrument nu i paketlösningar

Blir nationell skola för UH och driftsäkerhet

De väljer molnbaserad IT

Öppnar kontor i Kungsbacka

Plus

Krönika: Underhåll tar tid att förbättra

Plus

Krönika: Nyårslöften

Ledande kaffebryggare väljer IFS

Blir svensk återförsäljare

3D Center expanderar

Thetford väljer IFS för snabb tillväxt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

1.293