Gammal algoritm förfinas för tågtidtabeller

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Ett projekt har startats som ska ta fram ett dataprogram som, med förfining av en 20 år gammal algoritm, kan lägga en ny tidtabell för malmbanan. Målet är att ge plats för fler tåg.

Tågtidtabeller läggs fortfarande manuellt - ett väldigt tidskrävande jobb. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har ansökt om bidrag från Vinnova för att utveckla en programvara som kan göra tidtabelljobbet.

Vinnova beslutade före jul att tilldela projektet två miljoner kronor. LKAB, Trafikverket, Rise Sics, SJ, IBM och Järnvägsbranschens samverkansförbund ska också ingå i projektteamet.

Förhoppningen är att man ska kunna förfina en 20 år gammal algoritm för att få in fler tåg på Malmbanan på sträckan mellan Kiruna och Narvik i Norge. En cirka 15 mil lång, elektrifierad och enkelspårig sträcka som trafikeras av malmtåg, persontrafik och godståg med fisklast.

Malmbanan är tungt trafikerad. Det pågår därför diskussioner om att eventuellt bygga ut den till dubbelspår.

- Kan du få in fler tåg på den bana som redan finns kan du spara mycket pengar genom att senarelägga en utbyggnad, säger Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI till tidningen Ny Teknik.

Dagens system med manuell läggning av tidtabeller fungerar okej, men i takt med att spårkapaciteten utnyttjas alltmer har det blivit uppenbart att det behövs en ny metod för att göra tabellerna.

En matematisk metod för att optimera tidtabellen har funnits i 20 år, men den har aldrig testats i praktiken, berättar Jan-Eric Nilsson för tidningen. Det är det VTI och de andra projektdeltagarna vill göra.

Metoden kallas lagrange-relaxering. Den delar in tågbanan i delsträckor, block, med befintliga mötesplatser i ändpunkterna. Då banan bara har ett spår kan det bara finnas max ett tåg i varje block. Det komplicerar det hela. Möten blir oundvikliga. Då gäller det att veta exakt var varje signaler på sträckan finns. Det vet man på den utvalda sträckan.

Projektet kommer att fokusera på att skapa en beräkningsprogramvara och förfina algoritmen. Förhoppningen är att kunna lägga en egen tidtabell 2019 parallellt med att Trafikverkets planerare gör det gamla manuella viset. Då kan den nya metoden utvärderas.

Fler tåg på sträckan kommer så klart också att påverka underhållsbehovet. Fler tåg gör också själva underhållsarbetet svårare.

Mer om: Malmbanan | tågtider


Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny superfabrik invigs

Tisdagen den 19 december invigs Lindbäcks nya, hypermoderna fabrik på Haraholmen i Piteå med bostadsminister Peter Eriksson som gäst.

Stora Infradagen 2018

Den 26 januari arrangerar Maskinentreprenörerna sitt årliga seminarium Stora Infradagen.

Tecknar serviceavtal för över 450 anläggningar

Ny härdkylning säkrar norra Europas största kraftstation

Han nomineras till ett pris

Första nomineringen till Årets Ytskyddare har nu kommit in. Det är en målarmästare.

Milstolpe nådd i avvecklingen av O2

Nyhetsbrev

Framgångsrikt test med frekvensomriktare på havsbotten

Den första fullskaliga prototypen av en frekvensomriktare under vatten har testats framgångsrikt i en skyddad hamn i Vasa i Finland.

Arkiv

Forskning om framtidens print-on-demand

Konkurs för mindre företag i metallindustrin

SSAB får 315 miljoner i ersättning

Grannkommuner ska samverka bättre i fibernätet

Linbana säkrad av SPM

Först med ny utbildning

De växer inom 3D-printing

Med en patenterad teknik går det Höganäsbaserade företaget i bräschen för additiv tillverkning, eller 3D-printing, av metallkomponenter.

Utdragna miljöprövningar försenar vägunderhåll

Långsamma miljöprövningar för bergtäkter kan vara negativa för såväl den regionala utvecklingen som för miljön i framför allt glesbygd. Det menar Skogforsk.

Nytt servicekoncept förutser problem

Företagsledningar prioriterar inte verksamhetsavbrott

IFS Applications 9 får 3100 nya användare

Oljetjänstföretaget Archer uppgraderar till IFS ”Applications 9 for Offshore Services” för att ge säker tillgång till information över hela försörjningskedjan.

GLASFAKTA i ny utgåva

Pilkington Floatglas AB har kommit ut med en ny uppdaterad utgåva av uppslagsverket Glasfakta.

En heldag om digital teknik inom UH

Bussarna laddas på 20 sekunder

De första elbussarna med världens snabbaste laddteknik från ABB går nu in i kommersiell drift.

Drönare kontrollerar skorstenar

SSAB har anlitat ett drönarföretag för att kontrollera stålkonstruktioner och skorstenar på anläggningen i Oxelösund.

Tecknar avtal med Zinkgruvan Mining

Explosionsfarliga områden – Ny utgåva ute

Nu har den nya utgåvan av SEK Handbok 427 om elinstallationer i explosionsfarliga områden släppts.

OKG väljer lokal leverantör

Plus

Krönika: Var tar resurserna vägen…

Plus

Krönika: Ledarskap i Underhåll - Effektivisering av Underhåll

De levererar till jättevindparken

Tre ska prisas

Digitala innovationer lönar sig

Askalon köper ventilverksamhet

O3 producerar igen efter kortstopp

Bro flyttades för UH-arbete

Väljer Digpro för ökad samverkan i fibernätet

De underhåller elanläggningar åt Ellevio

Konkurs för mindre komponentleverantör

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159