Gammal algoritm förfinas för tågtidtabeller

| Av Christer Åkerlundh | Tipsa redaktionen

Ett projekt har startats som ska ta fram ett dataprogram som, med förfining av en 20 år gammal algoritm, kan lägga en ny tidtabell för malmbanan. Målet är att ge plats för fler tåg.

Tågtidtabeller läggs fortfarande manuellt - ett väldigt tidskrävande jobb. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har ansökt om bidrag från Vinnova för att utveckla en programvara som kan göra tidtabelljobbet.

Vinnova beslutade före jul att tilldela projektet två miljoner kronor. LKAB, Trafikverket, Rise Sics, SJ, IBM och Järnvägsbranschens samverkansförbund ska också ingå i projektteamet.

Förhoppningen är att man ska kunna förfina en 20 år gammal algoritm för att få in fler tåg på Malmbanan på sträckan mellan Kiruna och Narvik i Norge. En cirka 15 mil lång, elektrifierad och enkelspårig sträcka som trafikeras av malmtåg, persontrafik och godståg med fisklast.

Malmbanan är tungt trafikerad. Det pågår därför diskussioner om att eventuellt bygga ut den till dubbelspår.

- Kan du få in fler tåg på den bana som redan finns kan du spara mycket pengar genom att senarelägga en utbyggnad, säger Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI till tidningen Ny Teknik.

Dagens system med manuell läggning av tidtabeller fungerar okej, men i takt med att spårkapaciteten utnyttjas alltmer har det blivit uppenbart att det behövs en ny metod för att göra tabellerna.

En matematisk metod för att optimera tidtabellen har funnits i 20 år, men den har aldrig testats i praktiken, berättar Jan-Eric Nilsson för tidningen. Det är det VTI och de andra projektdeltagarna vill göra.

Metoden kallas lagrange-relaxering. Den delar in tågbanan i delsträckor, block, med befintliga mötesplatser i ändpunkterna. Då banan bara har ett spår kan det bara finnas max ett tåg i varje block. Det komplicerar det hela. Möten blir oundvikliga. Då gäller det att veta exakt var varje signaler på sträckan finns. Det vet man på den utvalda sträckan.

Projektet kommer att fokusera på att skapa en beräkningsprogramvara och förfina algoritmen. Förhoppningen är att kunna lägga en egen tidtabell 2019 parallellt med att Trafikverkets planerare gör det gamla manuella viset. Då kan den nya metoden utvärderas.

Fler tåg på sträckan kommer så klart också att påverka underhållsbehovet. Fler tåg gör också själva underhållsarbetet svårare.

Mer om: Malmbanan | tågtider


Håll dig uppdaterad med UochD
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Sommartider hej hej!

U&D även på LinkedIn

Får högre betyg i strålsäkerhetsvärdering

Plus

Snart 700 000 körda kilometer med samma olja

Efter 250 000 körda kilometer byter tågoperatören växellådsolja, för då är oljan förbrukad. Nu testar företaget en ny olja, från Klüber. Tågen har rullat över 600 000 kilometer och växellådsoljan är fortfarande fräsch.

Delete förvärvar Waterjet Karlstad

Nyhetsbrev

Investerar 265 miljoner kronor i Ludvika

ABB sätter upp en tillverkningsenhet för transformatorkomponenter.

Arkiv

Satsat stort på digital tvilling

Samarbetar om hållbar gruvbrytning på stora djup

Nu ska en ny världsstandard sättas för hållbar gruvbrytning på stora djup. LKAB, Epiroc, ABB, Combitech och AB Volvo går samman i ett partnerskap och startar en unik testbädd i Malmfälten.

Många jobb försvinner med AI - men inte mitt

Plus

Drift och underhåll jobbar mer ihop

På en av pappersmaskinerna på bruket i Billingsfors pågår ett försök med en digitalisering av underhållssystemet. Syftet är att både öka driftsäkerheten och effektivisera inspektioner.

Satsning på AI-forskning

Nu satsar forskningsinstitutet RISE på tillämpad AI-forskning som ska omsätta ny kunskap i nya produkter och tjänster.

Standard för energilager i elsystem.

Dubblad försäljning och ökad kundnöjdhet med IoT

Över 10 000 automatiska arbetsordrar, triggade av IoT-data, optimerar Anticimex service.

Plus

Nervigt innan läckande massatorn tätades

Spångs ProcessTeknik har med framgång lagat ett läckande massatorn med ett kompositmaterial. Men det var nervigt innan problemet fick sin lösning.

Reparation på djupt vatten

Kaknästornet stängt efter hissproblem

Kaknästornet i Stockholm har stängts tillfälligt av säkerhetsskäl, rapporterar P4 Stockholm.

ABB ska driva nya kryssningsfartyg

Coromatic säkrar stadsnät

Plus

Branschen var tidig med reparbeten

Svensk industri har fått upp ögonen för att arbeten utförda av yrkesklättrare ofta är ett snabbare och billigare alternativ än traditionellt ställningsbyggande. Pappers- och massaindustrin var tidiga med att haka på.

Forskar kring framtidens industri

Kraftverk moderniseras

Midroc Electro expanderar i Norge

Kraftfull satsning inom AI

Forskningsgenombrott för framtidens energisystem

Forskare på Chalmers har nått ett genombrott för förståelsen av hur korrosion går till i legeringar vid hög temperatur. Det har stor betydelse för framtidens energisystem.

Ny standard för datahallar/serverrum ute på remiss.

Var tredje tror att digitaliseringen skapar jobb

ÅF förvärvar Facilia

Fönsterrenoveringens dag idag

Sigma startar nytt tjänsteområde

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components presenterar nytt trådlöst tillbehör att använda med PELTOR-hörselskydd

RS Components blir Glenairs digitala distributionspartner

RS Components lanserar kontaktdonen MUO 2.5 från Molex för elektrisk utrustning och elsystem

RS Components lanserar en global designtävling för att ge upphov till en ny musikupplevelse

RS Components säljer datasäkerhetsprodukter för att hjälpa företag med GDPR-efterlevnad

RS Components lanserar en serie värmekameror och produkter för test och mätning från FLIR

Den nya appen DesignSpark Toolbox från RS Components är tillgänglig för iOS, Android och Windows

RS Components lanserar en liten RS Pro infraröd temperatursensor för industriell utrustning

Rätt matchning ger enastående lagarbete

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

RS Components utökar RS Pro-sortimentet av test- och mätinstrument

Nya logikmoduler konfigureras via användarvänligt webbgränssnitt

RS Components presenterar två nya serier med strömförsörjningar från RS Pro

RS Components tillkännager distributionsavtal med IDEC för tillgång till industriella komponenter

RS Components lanserar DesignSpark Pmod-adapter för Raspberry Pi

RS Components utökar sortiment med pekskärmar för industriell automation

RS Components utökar sortimentet av kontaktdon och kablar i RS Pro-sortimentet

RS Components presenterar nya industriella läsare för RFID-taggar

Med lanseringen av DesignSpark Safety förenklar RS Components riskbedömning vid maskinutveckling

RS Components tar prisvärda värmekameror till nästa nivå med nya FLIR ONE® Pro

RS stöder uppstartsföretag som ger spädbarn och småbarn tillgång till bioni...

RS Components presenterar innovativa Fluke-testare som mäter spänning utan ...

Den nya generationen mini-PLC:er från Barth är nu Arduino-kompatibla

RS Components utökar RS Pro-sortimentet med IP50- och IP65-klassade AC-växe...

RS Components tillhandahåller kompletta konfektionerade kablar från Molex

Sänd till en kollega

0.129