Uppkopplade produkter på mässa
På Elmia Subcontractors nya inspirationsarena varvas utställare och föredrag – allt med fokus på IoT:s möjligheter för tillverkningsindustrin.
Den ökade digitaliseringen handlar inte bara om nya affärsmodeller som till exempel Uber, Air Bnb eller Spotify. Det är också en verklighet för svensk industri att förhålla sig till, menar han.
– Det är varken särskilt intressant eller tillräckligt konkret för tillverkningsföretag att lyssna på den resa som Uber eller Spotify har gjort. För dem är det mer relevant att få inspiration från faktiska produkter som redan finns på marknaden, säger Magnus Mörstam.
Inspirationsarenan visar produkter från flera branscher där den uppkopplade tekniken har använts för att öka kundvärdet. Det handlar om allt från att effektivisera en process till att addera ett mervärde till en produkt, men också att visa hela vägen hur produkten omvandlats till en ny affärsmodell.
Ett av företagen i det nya utställarsegmentet vid inspirationsarenan är IT-konsultbolaget Cybercom, som har både smartare produkter och tjänster som fokusområden.
– På Elmia Subcontractor visar vi hur företag kan utveckla affärsmodellen i en uppkopplad värld. Vi förklarar vilka verktyg som finns och hur enkelt det är att ta fram demonstrationslösningar och göra valideringar. En av våra grundpelare är att företagen inte ska tänka ut produkter och tjänster för länge på kammaren, utan i stället ta ut och prova dem i verkligheten, säger Patrik Lägermo, affärsenhetschef på Cybercom i Jönköping.
För nyfikna finns gott om tillfällen att ta del av föredrag och diskussioner på mässan om Internet of Things och dess påverkan på industrin.
– Många företag känner en stress inför den nya tekniken – vi vill hellre visa vilka möjligheter som finns, säger Karla Eklund, projektledare för Elmia Subcontractor.
Elmia Subcontractor samlar tillverkningsindustrins experter under ett och samma tak. Med 1200 utställare från runt 30 länder skapas helt unika förutsättningar för utveckling och lönsamma affärer.