23948sdkhjf

Nya tillstånd krävs för Barsebäcksrivningen

Nu börjar planeringen med att riva själva byggnaden på Barsebäcksverket. En rad tillstånd måste sökas för olika delar av rivningsprocessen.

Förra året invigdes det mellanlager på Barsebäcksverket som ska förvara reaktorernas interndelar i väntan på att slutförvaret, SFR, i Forsmark är färdigbyggt.


Åsa Carlson är VD på Barsebäck Kraft AB och därmed ansvarig för att rivningen genomförs på ett effektivt, säkert och miljöriktigt sätt. Ambitionen är att det ska bli ett mönsterprojekt i det svenska avvecklingsprogrammet, där Barsebäcksverket är först i kön av de kommersiella kärnkraftverken i Sverige.


- Vi är bara i början av projektet, men så här långt är jag nöjd med förberedelserna och den strategi vi valt. Att vi temporärt kan mellanlagra reaktordelarna på plats, är en stor fördel som innebär att vi kan påbörja den konventionella rivningen långt mycket tidigare jämfört med om vi skulle invänta ett färdigbyggt SFR. Jag räknar med att vi kan spara tio år på den valda strategin. Vårt mål är att vi kan friklassa hela anläggningsområdet som återställd industrimark runt 2030 istället för 2040, säger Åsa Carlson i ett pressmeddelande.


Det radioaktiva avfall som ska slutförvaras i SFR är låg- och medelaktivt. Det betyder att det till skillnad från använt kärnbränsle inte behöver kylas och att det är relativt kortlivat.


SKB har ansökt om tillstånd att få bygga ut SFR. Tillståndsprocessen beräknas vara avslutad någon gång i början på 2020-talet, och enligt SKB tar själva utbyggnaden fem år att genomföra. Parallellt fortsätter rivningsprojektet på Barsebäcksverket enligt plan.


- Under de närmaste åren fram till 2019, kommer vi att lyfta ut reaktordelarna till mellanlagret. Samtidigt kan vi fortsätta med förberedelsearbetet för den totala rivningen. Även om merparten av rivningsmaterialet inte kommer att vara radioaktivt, så är det en komplex rivning som kräver en rad olika tillstånd från myndigheter, förklarar Åsa Carlson.


Redan i år påbörjas arbetet för att få ett nytt miljötillstånd för rivning, vilket görs genom en miljökonsekvensbeskrivning i samråd med berörda myndigheter. Dessutom ställer Strålsäkerhetsmyndigheten krav på en säkerhetsanalysrapport som ska beskriva risker och hur man hanterar dessa. Målsättningen är att ha alla tillstånd godkända för att kunna starta nedmontering och rivning senast 2021.


- Förutom tillstånd behöver vi ta fram en detaljerad rivningsplan, och etablera de tekniska system och den logistik som krävs för att hantera rivningsavfallet. Bland annat behöver vi sätta upp ett antal stationer för avfallshantering, och för att få det på plats kan vi komma att behöva ansöka om mark- och bygglov, säger Åsa Carlson.


Bildtext: Åsa Carlson, VD på Barsebäck Kraft AB, i samband med invigningen av Mellanlagret på Barsebäcksverket förra året.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141