23948sdkhjf

SSG storsatsar på Produktdatabas

SSG satsar nu på att utveckla tjänsten SSG Produktdatabas med en ny teknisk plattform.

– Detta är den största satsningen vi har gjort inom SSG och vi ser stor potential i att utveckla tjänsten för att höja effektiviteten inom industrin, säger Henrik Lundgren, chef för SSG Produktdatabas i ett pressmeddelande.


SSG Produktdatabas är en tjänst som hjälper industrin med att skapa en effektivare
artikel- och reservdelshantering genom en artikeldatabas med över 680 000 registrerade artiklar. Tjänsten har funnits sedan 60-talet och har i dag ett flertal stora kunder inom industrin, så som inom papper och massa, fordon, medicin och stål.


Nyligen beslutade styrelsen i SSG att bevilja ett projekt för att förbättra tjänsten genom en ny teknisk plattform. Satsningen är den största i SSGs historia och är resultatet av en lång förstudie i hur SSG Produktdatabas ska utvecklas. Den tekniska plattformen ska möjliggöra tjänstens vision att vara det naturliga navet för produktinformation. Även gränssnittet kommer att förenklas för att göra tjänsten mer användarvänlig, samt underlätta för både leverantörer och tillverkare att vara delaktiga och därmed samverka med anläggningarna.


– Vi är mycket glada över denna satsning på SSG Produktdatabas som är en viktig del i industrins arbete att effektivisera sin artikel- och reservdelshantering, säger Henrik Lundgren, chef för SSG Produktdatabas. Vi ser en stor potential i att göra industrin mer produktiv och hållbar genom att minska resursslöseriet.


Med i utvecklingen är bland annat SCA, som ser ett stort värde i att tjänsten förbättras.


Svensk industri måste ständigt förbättra sig för att vara konkurrenskraftig mot omvärlden, vilket också innebär att inköpsprocesser och förrådshållning måste optimeras. Där är SSG Produktdatabas ett viktigt verktyg som måste följa med i den utvecklingen, och det är bra att det nu kommer att ställas om för dessa behov säger Nicklas Holfelt, projektledare för verksamhetsutveckling på SCA Underhåll.


Projektet kommer att löpa i cirka ett års tid. Arbetet görs i samarbete med Stibo Systems, som levererar ett MDM-system (Master Data Management) och ett PIM-system (Product Information Management) för den nya tjänsten, och Sigma IT Consulting AB som implementationspartner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047