23948sdkhjf

ABB säljer Full Service

I slutet av augusti meddelade ABB att företaget tecknat ett avtal om försäljning av sin verksamhet Full Service till riskkapitalbolaget Nordic Capital. Full Service levererar inhyrda industriella underhållstjänster och verksamheten har växt fram som en sidoaffär till koncernens livscykelservice.
Det är som en följd av begränsade synergier med företagets kärnportfölj som affären genomförs, även om verksamheten genom åren utvecklats till en framgångsrik egen affärsenhet. U & D har talat med Hans Eckerrot, landsservicechef för ABB Sverige.

- Om vi tittar på vad ABB idag håller på med när det gäller service, så handlar det huvudsakligen om att tillhandahålla service av produkter som ABB tillverkar och säljer. Det är huvudaktiviteten, men så har då det vi kallar Full Service också funnits med i bilden. Det liknar ju inget annat område inom koncernen, eftersom där har vi avtal med kunden, vi ”bor” på kundens anläggning och sköter underhållet åt denne och allt det här är annorlunda jämfört med vår övriga verksamhet, säger Eckerrot.

- Man skulle kunna tro att det inte är någon större skillnad, men det är det. Det är en sak att göra produkt- och/eller livscykelservice och en annan att på plats driva ett systematiskt underhåll på en kunds anläggning. Det är bakgrunden till beslutet att knoppa av den här verksamheten. Det är en helt annan affärsmodell, även om det gäller service. Inte minst att man inom Full Service jobbar med det som kunden har installerat, det vill säga många andra fabrikat på utrustningar och produkter också, konstaterar Hans Eckerrot.

Inom ABB jobbar man intensivt med att utveckla den del av verksamheten som handlar om livscykelservice på de egna produkterna.

- Det handlar om sådant som att erbjuda förebyggande underhåll, beredskap 24/7, uppgraderingar med mera. Det ökar ju hela tiden, ser vi. För Full Service-verksamheten innebär detta att den inte riktigt passar in längre och jag tror att det blir bra för den att bli en egen enhet. Det innebär en möjlighet att utveckla konceptet vidare, säger Eckerrot.

Inom ABB globalt berörs ca 2500 medarbetare.

- För svensk del handlar det om ca 200 personer. Affären är upplagd så att Full Service-verksamheten samlas i ett nytt bolag som startas och detta får sedan Nordic Capital som ny ägare. Siktet är inställt på att göra upp denna affär vid årsskiftet, under förutsättning att berörda myndigheter ger sitt godkännande, avslutar Hans Eckerrot.

Peter Olofsson
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063