23948sdkhjf

Säkrad drift i Boliden Garpenberg

ABB har tillsammans med Boliden tagit fram ett helt nytt koncept när det gäller serviceavtal. Ett nytt tekniköverskridande avtal har nu tecknats för gruvan i Garpenberg, med fokus på att jobba med förebyggande och tillståndsbaserat underhåll.

Det är efter ett lyckat koncept och samarbete med Boliden i Aitik (som bilden föreställer), som man nu skrivit ett nytt serviceavtal även för gruvan i Garpenberg.


- I det stora hela handlar det ju om att kunna upprätthålla vår tillgänglighet och hålla anläggningen i bra skick med hjälp av ABB. Vi använder ju dem i ganska stor utsträckning även när det gäller utrustningen, så det är viktigt för oss att ha ett bra serviceavtal och en bra relation. De är duktiga på gruvnäringen, säger Roger Blomqvist, elansvarig på Boliden Garpenberg, i ett pressmeddelande.


Grunden för det nya avtalet är det lyckade samarbetet mellan ABB och Boliden i gruvan i Aitik. Där har man haft enVii väldigt hög tillgänglighet i anläggningen, med väldigt få oplanerade stopp. Vidare har man fått till en bra process för att jobba med ständiga förbättringar och kan identifiera problem tidigt, samt har en speciell process för att åtgärda dem. En viktig del är att man har en tydlig kontaktperson i form av avtalsledaren. Att ha en avtalsledare som håller ihop alla frågor för de olika teknikerna är unikt för konceptet. I tidigare avtal har man haft en ansvarig per teknik och tjänst.


- Nu har vi en kontaktperson in i ABB, och inte många kontaktytor. Det tror jag kommer att fungera jättebra. ABB:s avtalsledare hjälper oss att hålla koll på avtalet och vad det är som ska göras varje år. Om vi har något problem eller frågor så vet vederbörande vilken kontakt han ska gå vidare till. Det blir enklare för oss helt enkelt och alla ledtider blir mycket kortare, säger Roger Blomqvist.


Ny serviceplattform


Det nya avtalet löper på tre år och är ett omfattande avtal, där flera olika tekniker och tjänster ingår. Bland annat handlar det om beredskap och avhjälpande av akuta problem, försörjning av reservdelar och rent traditionellt förebyggande underhåll. Sedan ingår också det som är tillståndsbaserat, med avancerade tjänster som exempelvis drivsystemsanalyser som syftar till att man ska kunna upptäcka fel innan de inträffar och kunna åtgärda det vid planerade stopp.


I avtalet med Boliden är det också första gången i Sverige som ABB säljer en så kallad ServicePort som en del av serviceavtalet. Det är en serviceplattform som övervakar styrsystemet, och som syftar till att upptäcka avvikelser i god tid innan det blir ett större fel och stopp i produktionen. Bland annat finns det realtidsövervakning av de båda gruvspelen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.379