23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på UochD
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Möt talarna på Process&Underhåll 2025 – lagar och regler kring lyftutrustning

Snart är det dags igen – den 25 september fylls Hotel Riverton i Göteborg av kunskap, inspiration och möten när Process&Underhåll återvänder.

Hur möter branschen framtidens krav på effektivitet, digitalisering och driftsäkerhet? Den 25:e september samlas experter och företag på Hotel Riverton i Göteborg när Process&Underhåll går av stapeln. På konferensen väntar en rad aktuella föreläsningar och diskussioner om branschens utmaningar och möjligheter. Tony Wittgren från Abus är en av av en rad företag som kommer arrangera workshop. 

Berätta, vem är ni? 

– Tony Wittgren, vd och marknadsutvecklare för Abus Kransystem AB. Jobbat på företaget sedan 1998.

Vad kommer deltagarna ta del av på eran workshop?

– Jag kommer antagligen att prata om lagar och regler kring lyftutrustning och hoppas det leder till intressanta diskussioner. 

Vilken produkt är ni mest stolta över just nu? 

– Traverser är vårt flaggskepp i produktutbudet.

Vad är det mest oväntade ni någon gång har lyft med en Abus-kran?

– Bra fråga, har nog inget klart svar. Kanske leverans av traverser till Esrange Space Center, lyfta delar till satelliter.

Lyftkapacitet eller precision – vad är viktigast i längden?

– Beror på typ av hantering. Men att ha rätt precision är alltid en förutsättning.

Pest eller kolera med Tony Wittgren från Abus. 

  • Alltid använda en ultramodern travers som ibland hänger sig – eller en robust klassisk svängkran som aldrig krånglar men saknar finess? 

Om du menar just svängkran, eller lyft generellt, så beror det återigen på typ av hantering. Modern teknik har sina fördelar på de ställen där det krävs av olika anledningar. Men är det enkla lyft någon gång per vecka så räcker det med basteknik.

  • Alltid jobba med en kran som lyfter supersnabbt men skakar lite – eller en som är helt stabil men lyfter i snigelfart?

Då var vi där igen, beror på typ av hantering. Generellt kan det finnas en övertro på snabb lyfthastighet och att man sparar tid i produktion. Men det är en överhängande risk att operatörer tycker det går för snabbt på lågfart och istället kör med intensiva start/stopp vid precisionslyftet. Det ger då ökat slitage på kontaktorer, bromsar, lyftmotor och så vidare som på sikt kostar mer i underhåll.

  • Bara få använda kranar med gammaldags spakar – eller bara via surfplatta och app?

Idag styr man traverser med radiostyrning eller manöverhandtag, mig veterligen erbjuder ingen styrning via app/surfplatta. Däremot finns möjligheter att via app använda stöd för daglig kontroll.

Mer info om Process&Underhåll 2025 finns här.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047