23948sdkhjf

Krönika: Processer eller yrkeskunskaper - vad är viktigast?

Ett moment-22 i underhållsförbättringar jag ofta springer på är om man ska förbättra processerna, yrkeskunskapen hos utförarna, eller CMMS mjukvaran.  Det är sällan det finns tid eller pengar att göra allt. Om vi förbättrar processerna men inte har yrkeskunskapen eller om vi förbättrar yrkeskunskapen men alla jobb är akuta, vad är då poängen med att förbättra processen? Så var börjar man egentligen med sina förbättringar?

Moment 22 är en satirisk krigsroman från 1961, skriven av Joseph Heller. Handlingen beskriver många paradoxala situationer där det inte finns någon utväg i stil med att sitta i en rävsax. Den mest kända dialogen är kanske när huvudpersonen, John Yossarian, försöker övertala sin doktor att han är galen och därför inte kan vara pilot i fler bombräder i medelhavsområdet. Men doktorn bara svarar på Johns påstående med: “Du är inte galen! Hade du varit galen hade du inte varit kapabel att yttra en sådan fråga”. Alltså, om John inte är galen måste han flyga. Men om han ber om att bli undersökt för att se om han är galen, då är han inte galen. Och måste alltså flyga…. Hursomhelst ett moment-22.

Ett moment-22 i underhållsförbättringar jag ofta springer på är om man ska förbättra processerna, yrkeskunskapen hos utförarna, eller CMMS mjukvaran. Det är sällan det finns tid eller pengar att göra allt. Om vi förbättrar processerna så att alla jobb är beredda och schemalagda men inte har yrkeskunskapen att utföra jobben, vad är poängen med att förbättra processen? Om vi förbättrar yrkeskunskapen men alla jobb är akuta, då finns det ingen möjlighet att reparera effektivt, säkert. Så var börjar man då egentligen med sina förbättringar?

Vi kan väl vara överens om att både processer och yrkeskunskap är otroligt viktiga för ett förbättrat underhåll? I min erfarenhet finns det någon typ av yrkeskunskap hos utförarna inom underhåll i de flesta fabrikerna. Det är ytterst sällan men ser total inkompetens hos reparatörer. Däremot är det inte helt ovanligt att besöka fabriker som i stort sett kör helt utan arbetsprocesser. En annan erfarenhet är att om inte ledningen sätter en tydlig arbetsprocess så blir det alldeles för mycket arbete som är akut. Duktiga utförare ledsnar ofta med tiden eftersom de helt enkelt inte får tid att arbeta på rätt sätt. De duktiga lämnar, kompetensen går ner och man får ännu mer reaktivt arbete och dåligt utförda jobb… vips så står man där med ännu ett moment-22.

De företag som lyckas förbättra underhåll börjar i regel med arbetsprocesserna, i rätt ordning. Först inspekterar man utrustning så att det finns en tydlig bild över vilka problem man har. Sen prioriterar man rätt, därefter jobbar man med beredning, fortsätter med schemaläggning, sist utförande och rapportering. Genom att göra allt i rätt ordning, starta med inspektioner och prioritering, ja, då öppnas tid upp för både förbättrad beredning och schemaläggning. Vilket i sin tur nu öppnar upp ännu mer tid och plötsligt har man massor av tid och kan fokusera på att utbilda utförare.

Vad jag har sett är det väldigt viktigt att förbättra i någorlunda rätt ordning. Annars får man helt enkelt inte utväxling för jobbet man gör.

Tyvärr börjar många företag inte ens på kartan. De kör igång med buller och bång, genom att byta eller uppgradera CMMS (Computerized Maintenance Management System) vilket i sig inte ger någon förbättring. Det är också ett moment-22 eftersom man förväntar sig bättre underhåll på grund av det nya systemet, men eftersom data och arbetsprocesser är oförändrade, blir det ingen förbättring, och nu har man inte några pengar kvar till att fixa data och arbetsprocesser. Men det får vi ta i en annan artikel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078