Danskt företag har utfört underhåll för ryska fartyg

Ett danskt skeppsvarv på Fyn har sedan Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022 reparerat nio naturgasfartyg som ingår i den ryska skuggflottan, det skriver Financial Times.
I september kunde de danskatidningarna Danwatch och Ekstra Bladet avslöja samma sak och historien häpnar den danska statsministern Mette Frederiksen (S).
– För det första kan jag helt enkelt inte förstå om det är sant. Så, jag kan inte förstå om det finns ett danskt varv som bidrar till Rysslands krig i Europa, och det måste de helt enkelt stoppas.
– Och det är klart att myndigheterna måste titta på det här, men när du frågar mig – jag känner inte till de specifika omständigheterna – men det är för mig helt obegripligt om det finns ett danskt varv som bidrar till detta, säger Mette Frederiksen .
Är det Danmark eller EU som kan stoppa det?
– Nu måste jag först få titta på vad det är som är upp och ner i det här. Men vi sanktionerar som gemenskap, och jag har sagt från början att även om det fanns några gråzoner – så vet jag inte om det är så här. Även om det skulle finnas så har man också en skyldighet som danskt företag att inte stödja ryssarna på något sätt.
Enligt Danwatch och Ekstra Bladet är de nio naturgasfartyg som har servats på Fayard-varvet i Odense en del av den ryska Yamal LNG-flotta. Det är isbrytare som seglar med rysk gas från Sibirien.
Fartygen seglar dock inte under rysk flagg och ägs av energi- och rederier, skriver Financial Times. Fartygens verksamhet är inte heller föremål för sanktioner, fortsätter det – bland annat för att de inte seglar under rysk flagg.
Fayard har för dansk media framhållit att företaget följer lagen.
När Odenses borgmästare Peter Rahbek Juel (S) fick kännedom om Danwatchs och Ekstra Bladets berättelser i september begärde han en förklaring från Odenses hamn.
Några veckor senare beskrev media Maritimedanmark.dk en förfrågan från Rahbek Juel till transportminister Thomas Danielsen (V).
I utredningen har det enligt media uppgetts att de nämnda naturgasfartygen ”servas av företag belägna i hamnen”.
– Det har de gjort helt lagligt – och utan möjlighet att Odense Hamn kan avvisa dem, vilket är djupt frustrerande.
/ritzau/