23948sdkhjf

Brister i järnvägsunderhållet – kräver mer pengar

Järnvägen är i behov av att renoveras och klimatsäkras, det menar Tågföretagen som även kräver att regeringen skjuter till mer pengar.

Utanför Hudiksvall spårade ett SJ-tåg ut efter att ovädret Hans fick banvallen att rasa, ännu ett bevis att underhållet av järnvägen brister, menar branschorganisationen Tågföretagen som TV4 nyheterna har pratat med.

– Vi har ett eftersatt underhåll i det svenska järnvägssystemet – väldigt eftersatt, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på Tågföretagen, till kanalen.

I infrastrukturplanen för 2022 till 2023 är 165 miljarder kronor avsatta för järnvägsunderhåll, något som Tågföretagen anser inte räcker till. Svenskt Näringsliv har undersökt hur underhållsskulden på Sveriges vägar och järnvägar påverkar näringslivet. I rapporten framgår det att under 2023 kommer underhållsskulden på väg och järnväg uppgå till 77,5 miljarder.

Tågföretagen har genomfört egna beräkningar som visar att man behöver öka paketet kraftigt.

– Våra beräkningar är att man behöver öka det här paketet för järnväg och vägsystem väldigt kraftigt, minst 50 procent. Om det är 800 miljarder i dag skulle man behöva lägga en bra bit över 1 000 miljarder.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) delar Tågföretagens bild av att järnvägsunderhållet i Sverige är eftersatt och att det finns en stor underhållsskuld.

– Underhållet är eftersatt och det är därför som regeringen exempelvis har avbrutit planeringen av nya stambanan för höghastighetståg som hade kostat oerhört stora summor, pengar som i stället kan gå till att underhålla den infrastruktur vid har, reparera där det behövs och förvalta våra gemensamma resurser på bästa sätt, säger han till TV4.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093