23948sdkhjf

Tecknar serviceavtal med AP&T: ”Driftstörning i sådant läge kan bli kostsamt”

Voestalpine i Cartesville, USA, har tecknat ett nytt serviceavtal med AP&T för att minimera risken för oplanerade stopp.

Avtalet gäller två presshärdningslinjer från AP&T som varit i drift hos företaget sedan 2017.

Hos Voestalpine tillverkas bland annat strukturdelar till OEM:er och ett stillestånd i någon del av leveranskedjan kan förödande konsekvenser, både för voestalpine och deras kunder.

– Vi har ett väldigt stort ansvar gentemot våra kunder. För ungefär ett år sedan hade vi ett extremt högt tryck i verksamheten. Produktionen var igång praktiskt taget dygnet runt alla dagar i veckan och vi tillverkade väldigt stora volymer. Att råka ut för en driftstörning i ett sådant läge kan bli oerhört kostsamt både för oss och våra kunder. För att minimera riskerna beslutade vi att teckna ett serviceavtal med AP&T, berättar Fredrik Stålberg, verkställande direktör och teknisk chef för Voestalpine i Cartersville.

Tidigare valde bolaget att teckna ett basservice avtal för presshärdningslinjerna, men insåg att de behövde ett bredare upplägg. 

I det nya avtalet, som tecknades 2022, ingår ingår bland annat online-support när som helst på dygnet, regelbundet förebyggande underhåll samt hjälp på plats med prioriterad inställelsetid. 

– Det fungerar väldigt bra. Nu har vi tillgång till snabb, kvalificerad support även på kvällar och helger, vilket vi haft stor nytta av vid några tillfällen. Även om det mesta går att lösa på distans är det tryggt att veta att vi kan få hit tekniker från AP&T med kort varsel om det skulle behövas, säger Fredrik Stålberg.

Tobias Kronstedt, Aftermarket Service Manager för AP&T i USA, kommenterar också det nya upplägget.

– Genom det nya avtalet kan vi ge Voestalpine exakt det stöd de behöver för öka tryggheten i produktionen. Vårt samarbete har utvecklats på ett väldigt bra sätt, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094