23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Tre steg mot Enterprise Asset Management

Enterprise Asset Management-lösningar hjälper organisationer undvika oplanerade driftstopp, öka säkerheten och effektivisera drift och underhåll. Men det är fortfarande vanligt med pappersbaserade lösningar eller excel och vägen till EAM och en mer digitaliserad lösning kan kännas lång. Med dessa tre steg tar du dig en bra bit på vägen.

Digitalisering handlar mycket om att använda den data som finns i verksamheten på ett så smart sätt som möjligt. De flesta företag har redan idag verksamhetssystem för allt från orderhantering till produktion och HR. Däremot saknas ofta digitaliserade system för exempelvis underhåll och driftssäkerhet. Här är det fortfarande pappersbaserade lösningar, som exempelvis kalkylark i Excel som används. Förutom att man riskerar dyra oplanerade driftstopp när något går sönder missar man möjligheter att få ut mesta möjliga av anläggningar och utrustning under hela deras livstid. Det kommer också nya krav på spårbarhet vad gäller miljö- och hållbarhetskrav som är svåra uppfylla utan digitalisering.

Med Enterprise Asset Management-lösningar som samlar in och analyserar data från verksamhetens existerande system får företag bättre koll på hur utrustningen i verksamheten mår, det blir enklare att effektivisera drift och underhåll, öka säkerheten och hantera nya krav på spårbarhet.

Om du idag mest använder papper eller Excel men är intresserad av att röra dig mot EAM, kan det vara smart att börja med följande tre steg.

1. Definiera vem som behöver vilken information
 Alla behöver inte tillgång till all information. Den som är driftsansvarig behöver både detaljerad insyn i specifik utrustning och samtidigt överblick över alla anläggningar för att kunna planera underhåll. En säkerhetsansvarig däremot behöver vissa data för att minimera risk och olyckor medan en CEO, CFO eller ekonomiansvarig behöver kunna jämföra kostnader för underhåll och reparation med nyinvesteringar.

2. Kartlägg all utrustning
 Nästa steg är att göra en kartläggning av den utrustning ni har. Det pratas mycket om digitala tvillingar och prediktivt underhåll och det kan vara bra att sikta mot. Men innan dess gäller att få koll på den utrustning som används i verksamheten.

3. Identifiera hur ni mäter idag
Det tredje steget är att identifiera hur ni mäter idag. En del av informationen som behövs för de roller ni definierat finns kanske i digital form i olika verksamhetssystem, eller i en pärm eller i ett Excel kalkylblad. Det kan också visa sig att ni inte alls mäter det som krävs idag, eller som kommer att krävas i framtiden.

Genom att gå igenom dessa tre steg får du en tydligare bild av vilka luckor som finns både vad gäller information som behövs, eller kommer att behövas i framtiden, men som för närvarande inte samlas in och data som redan finns, men som behöver digitaliseras. Med det som grund kan ni lättare skapa gränssnitt som är anpassade för de olika rollerna och gör det enklare för dem att arbeta oavsett om det handlar om en reparatör eller en ekonom.

Utvecklingen går rasande snabbt. Teknologier som IoT och AI innebär radikalt nya möjligheter att driva och underhålla smarta och automatiserade anläggningar. EAM-lösningar handlar alltså inte bara om att effektivisera verksamheten idag, även om det är en självklar fördel. Det handlar också om att vara förberedd och kunna kapitalisera på de lösningar som kommer runt hörnet.

Läs mer om Hexagons EAM-lösningar här: https://hexagon.com/products/enterprise-asset-management

Vill du veta mer kontakta gärna:

Robert Rydell, Senior Account Manager, Hexagon EAM, Norden Robert.rydell@hexagon.com, tel +46 (0)73 327 5770

 

Hexagon EAM
Intergraph Sverige AB
Box 404
129 04 Hägersten
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE556203-3828

Kontaktperson

Thomas Olsson
Senior Solution Consultant, Hexagon EAM
+46 073 327 5261 thomas.olsson@hexagon.com

Sänd till en kollega

0.093