23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Din snabba guide till fakturaförsäljning

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

När det kommer till företagande så vet du (om du någonsin drivit ett företag) att likviditeten är det som håller företaget flytande.

Utan likviditet så kommer du inte att bli långvarig inom den bransch som du verkar i. Genom att erbjuda till fakturor till försäljning till de olika aktörer som verkar inom denna sfär så behöver du inte bry dig om få själva fakturan betald, utan behöver endast bemöda dig med att skicka dessa vidare till aktören som du samarbeta med när det kommer till försäljningen av dina fakturor.

Vad är egentligen ett fakturaköp?

I korta drag så är ett fakturaköp en form av finansieringen vilken baseras på företagets kundfakturor, vilket i sig innebär att ett visst företag säljer obetalda kundfakturor till en bank, finans- eller factoringbolag. Genom att göra det kommer du ganska snabbt kunna få in det belopp som du fakturerats, inklusive en avgivit, in på ditt företagskonto. Just därför så fakturaköp blivit en växande trend bland företagare eftersom man snabbt kan få in sina fordringar från kund samt på det sättet förbättra likviditeten.

Hur fungerar försäljningen av fakturor rent konkret?

Försäljning av fakturor kommer med flera olika fördelar. Till att börja med så kan du tämligen snabbt och enkelt få betalt på ett snabbare sätt, vilket för att du avsevärt kan förbättra företagets likviditet utan att behöva jaga kunderna. Du slipper också hantera fakturan, dock är det viktigt att vara medveten om villkoren som du säljer dina fakturor med.
Du säljer dina fakturor helt enkelt till en tredje part utan att du behöver bekymra dig mer om det hela. När du säljer fakturan till ett visst företag så tar man ut en avgift för själva tjänsten där du får beloppet som fakturan uppgår till omgående insatt på företagets konto. Du måste dock ha koll på vilken typ av regressrätt som du säljer dina fakturor under, d.v.s. om de använder sig av regress eller utan regress.

Vilken är skillnaden med att sälja dina fakturor med eller utan regress?

Dessa två begrepp är egentligen det som du behöver hålla reda på när det kommer till försäljningen av fakturor till tredje part. När du säljer fakturan utan regress så överlåter du hela fakturan, förutom själva påminnelse- och inkassoavgifter som appliceras till fakturan, inklusive hela kreditrisken till den tredje part som köper själva fakturan.
Denna form av fakturaköp kommer i många fall men en lite högre kostnad d.v.s. avgift eftersom företagets som säljer fakturan blir av med kreditrisken.
När det kommer den andra formen av fakturaköp, d.v.s. den som görs med regress så innebär det hela att om en viss faktura inte har betalats efter en viss period så måste man köpa tillbaka sin faktura.
Med andra ord så kan du som företagare bli tvingad att köpa tillbaka den faktura som du sålt vilket i sig kan leda till oförutsedda problem med likviditeten i ett längre tidsperspektiv, eftersom du oftast inte räknas med att du kommer att bli påtvingad att köpa tillbaka fakturan när du väl sålt den, oftast inom ett förutbestämt tidsperspektiv.

Får alla företag köpa och sälja fakturor?

Oftast så riktar man in sig på aktiebolag när det kommer till att både köpa och sälja fakturor. Dock så måste man även kunna uppvisa en giltig årsredovisning. Utöver det så genomför man också en kreditkoll gällande kundernas förmåga att betala fakturan. Företaget som köper fakturan önskar självfallet försäkra om att man inte köper en faktura som blir omöjligt att driva in i slutändan.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.079