23948sdkhjf

Livet som resande servicetekniker

Rickard Skog är resande servicetekniker hos Mercatus. Varje dag åker han runt och hjälper företag med att reparera och underhålla sina anläggningar.

I ett blogginlägg beskriver Rickard Skog hur en typisk arbetsdag kan se ut för honom. Men som resande tekniker är inte den ena dagen lik den andra.

– Jag åker både på inplanerade och akuta uppdrag. Oftast börjar det med att jag läser igenom serviceordern jag fått från kontoret. Sedan använder jag bilresan för att mentalt förbereda mig på processen. Men jag har lärt mig att verkligheten sällan blir som planen, säger Rickard.

Han kan åka i väg för en vanlig tvätt av en RO eller ultrafilter. Men väl på plats kan det visa sig att kunden har problem med bakterietillväxt. Då får han lägga om planeringen. I hans roll gäller det att vara flexibel och vara beredd på att lägga om planeringen.

– Detta passar mig som handen i handsken. Det roliga med jobbet är ombytligheten av mina olika arbetsställen.

Men även det som är roligt med arbetet kan vara utmaningarna: att kunna planera om och ställa om.

– Ibland är man på väg någonstans och då får man ett samtal som gör att man får vända om. Innan jul var jag på väg hem från ett jobb, men så kom ett samtal om en akututryckning till ett kommunalt bolag som fått ett akutstopp. Då fick vi vända om och lösa den akuta situationen, berättar Rickard.

När känner du dig då riktigt nöjd efter en dag?

– Just det som jag sa, när man varit ute och avhjälpt ett akutproblem och känner att nu är det klart och nu funkar det. Nu har jag gjort en insats både för kunden och för samhället. Det känns gott och jag känner definitivt en stolthet när jag åker därifrån.

Trots den turbulenta arbetsmarknaden som råder ser han just ut på framtiden.

Behovet av tekniker som reparerar och underhåller anläggningar kommer alltid att behövas. Tekniken blir mer avancerad och kräver sitt underhåll.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.344