23948sdkhjf

Så har det gått för Transdev

I december tog Transdev över driften av Öresundstågen. Samtidigt sköts underhållet av tågen numera av Mantena som har sin verkstad i Hässleholm.

– Vi är mitt i uppstarten, men i stora drag har det väl gått i linje med våra förväntningar, säger Andreas Almquist, vd för Hallandstrafiken, till Hallands Posten.

Dock finns det viss förbättringspotential – nämligen punktlighet.

SJ slutade köra Öresundstågen före jul. Transdev tog då över i ledet samtidigt som underhållet av tågen sköts av norskägda Mantena som har sin verkstad i Hässleholm.

– Det har varit tufft för Transdev eftersom de har haft väldigt kort tid på sig att ta över efter SJ. I vanliga fall har man ett år på sig att få ordning på det praktiska. Efter de förutsättningarna tycker jag Transdev har gjort ett bra jobb, säger Andreas Almquist och fortsätter:

– Sedan har det varit tufft enskilda dagar under jul och nyår, framför allt i Skåne och över bron.

Jarl Samuelsson, vd för Öresundstågen håller med Andreas Almquist bild.

–De har haft sex månader på sig att ta över trafiken och gjort det på ett mycket bra sätt.

För de lokförare som kör tågen har det dock varit en intensiv period.

– Blir det för många sjuka förare, då är det svårt att få ihop tågverksamhet, säger Andreas Almquist och syftar på svårigheten att hitta ersättare.

Trots det känner Jarl Samuelsson ingen oro.

– Öresundståg har via Transdev tillräckligt med förare, sedan finns det hela tiden ett behov av nya. För grundplaneringen finns det tillräckligt. Det har varit mycket sjukskrivningar under julhelgen, men det är mer ett allmänt problem för hela samhället, säger Jarl Samuelsson.

Beläggningen på tågen är även större den här tiden på året.

– Vi betjänar ju båda vanliga arbetsresande men också fritidsresande. I Halland under helgerna har det varit väldigt mycket resande, både ner mot Malmö och Köpenhamn och från Varberg till Göteborg, förklarar Jarl Samuelsson.

Det som har påverkat tågen mest är trafikverkest nya planeringssytem som påverkat hela riket.

– Det som är besvärligt är när det blir sent med tågen så blir det svårt att få in dem i punktliga lägen igen. Det är svårt att förändra i det här systemet. Det är vi inte nöjda med. Punktligheten har varit väldigt upp och ner. Vi har en dialog med Trafikverket och hoppas det kommer bli bättre, framför allt från första kvartalet, säger Jarl Samuelsson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Nu öppnar ansökan till Kvalificerad Säkerhetsingenjör
Ytskyddsdagarna: Sniffar till sig korrosion
Världens enklaste IoT-lösning
RISE vill stärka Sveriges betongindustri
De ska sköta Stockholm Nords järnvägsanläggning
LKAB fortsätter samarbeta med Securitas
Andra Nordiska Medier
Metal Supply SE
Verkstäderna
Process Nordic

Sänd till en kollega

0.156