23948sdkhjf

Arbetet i fullgång i Åkarpstunneln

I Åkarpstunneln i Skåne kan det se mörkt ut, men det är full aktivitet där inne. Där tvättar man 9000 kvadratmeter betong och den sprutas med en cementblandning som både fyller igen mindre hål och gör tunneln brandsäker.

När Åkarpstunneln skulle schaktas ut hösten 2021 upptäcktes brister i betongtunnelns ytskikt och arbetet fick stoppas, detta skriver Trafikverket på sin hemsida. Detta då det fanns en risk att tunneln inte levde upp till Trafikverket krav på 120 års livslängd, och man tog åt åtgärder. Att ha livslängdskravet är viktigt för att underhåll för underhåll och drift av järnvägen. På så vis undviker man kostsamma reparationer och låna oplanerade trafikstopp i framtiden.

Efteråt blev det intensivt arbete där man analyserade och utvärderade betongen i tunneln och det diskuterades vilka åtgärder som man kunde ta till. I början av sommaren kunde Trafikverket och entreprenören enas om en lösning med det fortsatta arbetet med tunneln.

I höstas påbörjade förbättringsarbetet där en cementbaserad blandning sprutas på insidan av hela tunneln. Materialet fyller och jämnar ut betongen, vilket förbättrar tunnelns ytskikt och lever upp till Trafikverkets krav på livslängd.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
En slags brandkår för cyberattacker
Från schemalagt till prediktivt underhåll
Vem ska sköta reservdelslagret?
LKAB om lågkonjunkturen: "Efterfrågan och priserna påverkar mest"
Automatisering kan underlätta klimatomställning
Varning för elbrist och nedsläckningar i Frankrike
Andra Nordiska Medier
Metal Supply SE
Verkstäderna
Process Nordic

Sänd till en kollega

0.11