23948sdkhjf

Skulden för vägunderhåll fortsätter att öka

I Halmstad pågår mycket asfalteringsjobb, men underhållet av det kommunala vägnätet fortsätter att släpa efter, detta rapporterar Hallandsposten.

Över 100 miljoner ligger asfaltsskulden på idag.

- Vi hade behövt ytterligare 20 miljoner per år i ett antal år framåt, säger Anneli Johansson, enhetschef för trafik.

För några år sedan rapporterade Hallandsposten att en tredjedel av Halmstads kommuns vägar och gång- och cykelbanor var i dåligt skick och att det skulle kosta omkring 100 miljoner att åtgärda bristerna.

Situationen ser inte bättre ut idag då skulden har ökat. Men en exakt siffra är svår att få fram med tanke på det ekonomiska läget som lett till ökade priser förklara Anneli Johansson. Men hon konstaterar att det är långt över 100 miljoner.

Vi har en fortsatt hög beläggningsskuld, vilket vi också har redovisat till våra nämndpolitiker. Vi asfalterar inte tillräckligt mycket helt enkelt och vi kommer efter lite mer varje år även om det kan upplevas som att vi asfalterar mycket, säger Anneli Johansson, enhetschef för teknik. 

Senaste åren har budgeten för beläggning legat på 13,5 miljoner per år. Den summan räckte i fjol för att asfaltera två procent av kommunens vägnät. En trafikerad väg håller i upp till 10 år och en bostadsgata i cirka 30 år. Två procent per år är då inte tillräckligt mycket.

Vi betar inte av i den takt vi skulle behöva utan tar där det är mest behov för att säkerställa att det inte uppstår skador eller blir trafikfarligt, säger Anneli Johansson.

För 2022 fick teknik- och fritidsnämnden tre miljoner extra för asfaltering. Det har hjälpt till lite, men är långt ifrån summan som skulle behövas uppger Anneli Johansson.

Vår uppskattning är att vi behöver 20 miljoner extra per år i ett antal år framåt för att beta av och komma ikapp, säger Anneli Johansson.

Den 13 december kommer det klubbas igenom i kommunfullmäktige hur budgeten kommer se ut för 2023. Men vilket projekt som ska prioriteras är inte helt klart.

Vi brukar också avvakta för att se hur vintern blir och hur den påverkar vägnätet. Blir det en hård vinter kan vi behöva prioritera om. Men fokus ligger på huvudvägnätet där det är mest trafik och på gång- och cykelbanorna, säger Anneli Johansson.

Att avvakta med asfaltering riskerar dock att kostnaderna blir högre när man väl ska utföra arbetet. Därför är det viktigt att vårda infrastrukturen som vi har, menar Anneli Johansson.

Håkan Björklund (C), ordförande för teknik- och fritidsnämnden uppger att ledamöterna i nämnden har flertal gånger under gågna mandatperioden informerat sina respektiver partier om det stora behovet av vägunderhåll

Men detta vägs mot allt annat som måste göras och då hamnar sådana här saker inte alltid högst på priolistan. Vi har också beskrivit att det blir ännu dyrare om vi inte gör något och det var också ett av skälen till att man tillförde extramiljoner för 2022, så någonstans lyssnar våra kollegor, säger han Håkan Björklund, ordförande för teknik- och fritidsnämnden i Halmstad kommun.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Cyberattacker sätter käppar i hjulet på vägen mot digitalisering
Vissa system åter i drift efter it-attack
Vad för cyberutmaningar kommer vi möta 2023?
Stålbolaget vill bygga egen vindkraft
Försvarsmakten webbplats drabbad av attack
Starkströmsföreskrifterna har moderniserats
Andra Nordiska Medier
Metal Supply SE
Verkstäderna
Process Nordic

Sänd till en kollega

0.11