23948sdkhjf

Bron med hållbart drift och underhåll

Öresundsbrons drift och underhåll är klimatpositivt. Det visar nya beräkningar. ''Världens mest hållbara bro''. Så beskriver anläggningsdirektören brons framtid.

Nu tas nya steg för att komma längre på hållbarhetsresan. En ny solcellsanläggning på 10 000 kvadratmeter på Peberholm  ska bidra till att 45 procent av Öresundsbrons energiförbrukning kommer från sol.

– Världens mest hållbara bro. Det är visionen som vi börjar agera ännu mer på nu, till exempel genom att minska klimatavtrycket ytterligare, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron i ett pressmeddelande. 

Redan idag står det 3000 kvadratmeter solcellspaneler som producerar egen ström.
Under 2021 uppgick Öresundsbrons drift och underhåll till 350 ton koldioxid. Under två års tid har brons koldioxidutsläpp minskat med 40 procent.

– Vi reducerar kraftigt vårt koldioxidutsläpp från drift och underhåll med allt fler insatser. Vår drift är nu klimatpositiv. En ständigt ökad växtlighet och biologisk mångfald på Peberholm, som finns tack vare bygget av förbindelsen, fångar mer koldioxid än vad driften släpper ut, säger Bengt Hergart och förklarar att de gröna ambitionerna sträcker sig ännu längre.

Fakta: Världens mest hållbara bro

Öresundsbrons konsortet vill ta sitt ansvar för att bidra till en hållbar förändring utifrån flera av FN:s global mål. Visionen är att vara världens mest hållbara bro år 2025. 

Några områden som hittills redan förverkligats:

Minskad energianvändning: I fjol förbrukade förbindelsen cirka 6,1 GWh elenergi, viket är mer än en halvering jämfört med 12,7 GWh under bron första helår.

Solel: Med 3 000 kvadratmeter solcellspaneler vid betalstationen och snart ytterligare 10 000 kvadratmeter på Peberholm väntas förbindelsen producera 2,5 MWh solenergi.

Led-vägbelysning: I fjol byttes 4.500 lysrör till LED-rör i Öresundsbrons tunnel. Tunnelbelysningens energiförbrukning beräknas minska med omkring 50 procent jämfört med de gamla lysrören. Sedan tidigare har motorvägsbelysningen ersatts med LED-lampor.

Energisnål pylonbelysning: Öresundsbrons pylonbelysning med LED-armaturer togs i bruk i juli 2020, vilket ger en energieffektivisering på uppemot 80 procent jämfört med den tidigare belysningen.

Biologisk mångfald: Peberholm har framgångsrikt fått sköta sig själv utan mänsklig inblandning Från en grusig plats till ett imponerande och unikt växt- och djurliv. Inventeringar visar nu en tillbakagång bland vissa arter. Öresundsbrons fokus är att säkra en fortsatt stark biologisk mångfald och börjar därför med naturvårdande insatser på 10 av öns 130 hektar.

Vattenbaserad målning: Första gången bron målades blev det gjort på land med epoxibaserad färg. Nu görs det i stället med en vattenbaserad färg.

Grönare järnväg: Varje tåg som rullar över Öresundsbrons järnväg drivs sedan 2020 på grönare el, bland annat från vindkraft. Tågtrafikens koldioxidutsläpp på förbindelsen har minskat med drygt 70 procent jämfört med den elmix som tidigare fanns på järnvägen. Utsläppen minskar från drygt 500 till 150 ton koldioxid per år.

Källa: Öresundsbrons pressmeddelande

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125